Helgi Jonsson: Den hyperfleksible stemme fra nord

Helgi Jonsson: Den hyperfleksible stemme fra nord

Den islandske sanger, sangskriver og multiinstrumentalist Helgi Jonsson er klar med sit fjerde vokalalbum, Intelligentle, hans første fuldlængdealbum i otte år. I den mellemliggende tid har han dog ikke ligget stille, da han både har udgivet to ep’er og et klaveralbum, skrevet musik til teateropsætninger i både Berlin, Frankfurt og Stockholm og indspillet tre album og turneret intensivt med sin hustru Tina Dickow, som han også har fået tre børn med i samme periode. Dickow vender vi tilbage til senere, men lad os først sætte fokus på Jonsson, som i en pressemeddelelse forud for albummet sammenlignede det at skabe musik med at male: Det handler om at indfange lyset. Over for GAFFA uddyber han via en transatlantisk telefonforbindelse:

– Man prøver altid at skabe noget dybde, når man skaber noget, og det kan man gøre ved at sætte kontraster op mod hinanden, eksempelvis noget råt mod noget sødt, når man indspiller. I sangskrivningen gør jeg det samme, måske mere intuitivt. Jeg er inspireret af kontrasterne i naturen og landskaberne, lys og mørke og vejret.

Jeg skulle også lige til at spørge, om du var påvirket af den vilde islandske natur, men samtidig tænkte jeg også, at det nok var et lidt klichépræget spørgsmål.

– Ja, da min forrige plade udkom, blev jeg ofte spurgt om det, og dengang afviste jeg det lidt, for jeg syntes, det var et klichéagtigt spørgsmål, men nu må jeg indrømme, at det er sandt. Der er så meget rum heroppe, og lyset spiller også ind. Vi bor tæt på havet, og man kan være heldig at opleve fire årstider på én dag, når lyset danser på havet og op ad bjergskåningerne og reflekteres i skyerne. Man kan også sidde i en varm kilde, mens det fryser 15 grader udenfor. Men en storby kan også være inspirerende, med folk, der er samlet på lidt plads og den energi, det skaber. Og den form for storby-inspiration får vi så til gengæld ikke på Island.

Jeg synes, der er en melankolsk tone i din musik og kommer til at tænke på en anden meget brugt betegnelse, nemlig Nordic Noir. Er du enig?

– Jeg har hørt det utroligt mange gange, men jeg synes ikke selv, musikken er melankolsk. Jeg har forsøgt at gøre den smuk, hjertegribende, til tider beroligende. Personligt har jeg ingen grund til at være trist, tværtimod. Men måske ligger det melankolske i folkesjælen grundet det kolde klima, og livet på Island har jo været hårdt, hvis vi går 50-60-70 år tilbage. Der kom først elektricitet i min bedstemors hjem, da hun var 15 år, og som barn gik hun i sælskindssko og havde konstant våde fødder. Sko med gummisåler var endnu ikke kommet til Island.

Se videoen til "Lofa Mer" fra albummet Intelligentle – artiklen fortsætter under videoen:



Spiller det meste selv
Helgi Jonssons nye album byder på både akustiske, elektriske og elektroniske instrumenter, og inspirationerne kommer mange steder fra, fortæller han.

– Alle de mennesker, jeg har arbejdet sammen med gennem årene, har inspireret. Noget kommer fra min klassiske uddannelse; jeg spillede udelukkende klassisk trombone, indtil jeg var 23 år. Jeg levede i den verden og lærte den gammeldags måde at orkestrere og arrangere musik på. Men skuldersmerter gjorde, at jeg måtte stoppe den klassiske karriere. Senere har jeg hørt mere popmusik og har også produceret for andre, blandt andre Tina, og det er jeg også blevet meget påvirket af. Og af instrumenternes lyde i sig selv, for eksempel lyden af de forskellige synthesizere og den lyd, som andre, der tidligere har spillet på dem, har fået ud af dem. Det føles lidt som et dyr, du kan forsøge at tæmme.

Noget af det særlige ved Helgi Jonssons musik er hans usædvanligt vidtfavnende stemme, der kan nå meget højt op, og det er der faktisk en fysisk grund til, forklarer han:

– Jeg har et underligt syndrom, Ehlers-Danlos Syndrom, en bindevævssygdom, som gør min krop utroligt smidig, og det giver mig også en del problemer. Men der er enkelte fordele, såsom at min stemme er meget fleksibel og kan gå højt op uden at blive presset. Jeg har også en stor lungekapacitet, og det har især hjulpet mig, da jeg spillede trombone. Jeg har altid lavet mange skøre ting med min stemme, både live og på mine album, men på Intelligentle er jeg nok mere afslappet i mine vokaler, samtidig med at jeg har nydt at kaste mig ud i det mere akrobatiske som i sangen "Lyfta", siger Helgi Jonsson, der i øvrigt selv spiller de fleste instrumenter på de nye album.

– Jeg elsker også at spille med andre, og det har jeg også gjort på mine tidligere album, men på denne plade ville jeg gerne se, hvor langt jeg kunne rejse alene, bare for opleve, hvordan det ville være, for det har jeg ikke gjort før, bortset fra på min klaverplade. Jeg ville også prøve selv at spille trommer og bas. På denne måde kan jeg ikke skjule mig bag noget. Men det skyldes også, at vi har fået tre børn og har et hjemmestudie, og så har det være nemmere selv at kunne indspille noget, når børnene sov, frem for at samle en masse musikere til tre ugers indspilninger og så være helt optaget i den periode. Og det er også fedt bare at kunne indspille noget, så snart man har fået en god idé frem for at vente, til man kan samle nogle musikere til at indspille det.

Se videoen til "Hundred Miles" fra albummet Intelligentle – artiklen fortsætter under videoen:



Tina tryller med teksterne
Tina Dickow medvirker som korsanger på et enkelt nummer, og desuden har hun skrevet hele fem ud af 11 tekster på Intelligentle og er medforfatter på en sjette. Nogle gange er hun bare bedre til det med ord, indrømmer Jonsson.

– Tina har haft ret stor indflydelse på dette album, både på produktionen og ved at skrive tekster, fordi hun er så god til det. Normalt starter jeg med at skrive musikken og synger så melodier uden ord indover. Som basunist har jeg jo været vant til at forme en tone uden ord, og det er nok det, der påvirker mig. Jeg føler tit, at ordene står i vejen for den tone, jeg forsøger at forme. Og så prøver jeg bagefter at skrive en tekst, der har de samme lyde i sig som mine fantasitekst-lyde, og det kan være rigtig svært. Så giver jeg ofte sangen til Tina, og hun kan som regel altid skrive noget, der både har de nogenlunde rigtige lyde i sig og formidler en følelse eller historie. 

Tre af sangene er dog på islandsk, og her har Jonsson selv skrevet teksterne.

– Det er noget, folk har opfordret mig til, blandt andet nogle af mine tyske og danske fans. Når jeg synger mit hjemmelavede sprog, lyder det lidt som islandsk, og islandsk lyder godt, det er et meget melodisk sprog. Og nu har jeg boet her i ti år efter at have boet otte år i udlandet indtil da, så jeg følte egentlig, det var på tide. 

En af de islandske sange er bryllupssangen “Brudkaupslag”, som Jonsson skrev til sit bryllup med Tina Dickow i 2014.

– Det er en lidt sjov sang. Den fortæller vores fælles historie, der ikke var så ligetil i første omgang. Der gik lidt tid, fra vi mødte hinanden, til vi blev kærester, fortæller Jonsson om dramaet, man også kan læse om i Tina Dickow selvbiografi Tæl til Tina

Se videoen til "Brudkaupslag" fra albummet Intelligentle – artiklen fortsætter under videoen:



Titelnummeret på “Intelligentle”, som Jonsson selv har skrevet teksten til, virker ligefrem politisk med blandt andet følgende linje: “The European Union is modelling the modern mind”. Jonsson forklarer:

– Jeg hører ofte The Infinite Monkey Cage, en videnskabelig og humoristisk podcast  på BBC. Værterne taler om kunstig intelligens og fortæller, at EU har givet penge til at forske i, at en persons hjerne engang i fremtiden kan blive uploadet i den digitale sky, hvilket jo er en helt tåbelig idé. Sangen er en slags ansøgning om at blive den første, der får sin hjerne uploadet digitalt. Men det er også en humoristisk sang, som indeholder hjemmelavede ord som ”invest-mental” og ”intelligentle”. Når jeg har gjort den til titelsang, er det for at minde verden om, at den godt kunne bruge lidt mere venlighed, tankefuldhed og godhed i denne tid. Lidt mere blidhed og intelligens. Vores børn synes også, det er en sjov titel, siger Jonsson. Nummeret “Crossroads” har ligeledes direkte politiske undertoner med blandt andet følgende linjer: “Who's gonna stand in the way of us? / Who'd rather trump up than discuss? / 
What'll be won and what's the price? / With everyone back behind enemy lines”. 

– Den er skrevet oven på Brexit og valget af Trump og handler om politikere, der lyver over for folk i stor stil på daglig basis. Det er en slags protestsang.

Har lært af hustruen
Du har selv skabt pladecoveret, og der er noget med, at du er meget interesseret i billedkunst?

– Ja, jeg har været interesseret i at male siden min teenagetid, hvor jeg øvede mig på trombone i mine bedsteforældres kælder, og der opdagede jeg nogle gamle malegrejer, som min bedstefar havde brugt som ung – han var en dygtig amatørmaler. Og når jeg på et tidspunkt havde øvet mig nok på trombonen, brugte jeg så malergrejerne til at koble af med.

Til september drager Helgi Jonsson på Danmarksturné, men hvad vi kan forvente os af disse koncerter, er endnu ikke helt afklaret.

– Jeg ved ikke, hvor mange vi bliver på scenen ud over Tina og jeg. For to år siden var vi på tur de samme fire personer, som også spiller med Tina (de to andre er guitarist Dennis Ahlgren og trommeslager Marianne Lewandowski, red.), og det fungerede rigtig fint, men i næste måned, når vi tager på Tysklandsturné, er det kun Tina og mig. 

I Danmark er du nok stadig mest kendt som Tina Dickow mand. Hvordan har du det med så ofte at blive defineret af, hvem du er gift med?

– Hvis jeg er defineret af det, jeg laver med Tina – jeg turnerer og indspiller jo med hende – så er det helt fint; det er en rolle, der passer mig fint. Det er jo skønt at arbejde sammen med hende.

Hvad har du lært af hende?

– Meget. Tina har blandt andets lært mig at være bedre til at udpege styrker og svagheder ved mine sange. Hvilke idéer, der ikke holder og bare kan kasseres hurtigt, og hvilke, der kan beholdes og uddybes.

Helgi Jonsson kan opleves i følgende byer:

17. september: VoxHall, Aarhus

18. september: DR Studie 2, København

19. september: Magasinet, Odense

20. september: Musikkens Hus, Aalborg


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA