x

Interview med Roskilde-aktuelle Julia Holter: Legesyg og ambitiøs

Interview med Roskilde-aktuelle Julia Holter: Legesyg og ambitiøs

Vi har talt med sangeren og sangskriveren, der er aktuel med hele to koncerter i Roskilde – 1. juli i Roskilde Domkirke og 5. juli på Roskilde Festival

Den californisk baserede sangerinde, sangskriver og pianist Julia Holter har vakt pæn opsigt med sine fire første album med eksperimenterende indiepop. Ikke mindst det forrige udspil, Have You In My Wilderness, hvorfra "See Calls Me Home" er blevet spillet flittigt på P6 Beat. Nu er hun aktuel med Aviary, et ambitiøst dobbeltalbum, hvor hovedparten af numrene varer seks-otte minutter, rummer lange instrumentalpassager med blandt andet strygere og blæsere, sjældent har omkvæd, og hvor teksterne har karakter af digte uden hverken rim eller fast rytme. Der ligger dog ikke noget overordnet dogme bag det nye album, fortæller hun:

– Jeg prøver altid at lave et album, der er anderledes end det forrige, men der er ikke noget overordnet koncept. Dette album er inspireret af ting, jeg har været interesseret i de sidste 10 år, blandt andet middelalderdigte og -musik. Det er et meget legesygt album og det, der har været sjovest at indspille. Og så er det nok lidt mere personligt end Have You in My Wilderness, som meget var sange skrevet i balladetraditionen. Jeg ved ikke, hvad folk vil høre fra mig, men jeg oplever meget angst og fremmedgørelse i tiden, og den eneste måde, jeg kunne forholde mig til det på var bare at dykke ned i lydene og lade mig fare vild i dem, og lade lydene komme før sproget, siger en allergiramt og noget snottet Julia Holter i telefonen fra Los Angeles.

Er der nogle særlige plader, der har inspireret dig til dette album?

Ja, Universal Consciousness fra 1972 af Alice Coltrane (amerikansk jazzpianist, -harpenist og -komponist, red.) har inspireret arrangementerne; den måde strygerne og synth arbejder sammen på, og Vangelis’ Blade Runner-soundtrack fra 1982, som jeg har hørt en del i de senere år. Og som sagt middelaldermusik.

Tekster på flere sprog

Aviary er kendetegnet ved tekster på både engelsk, latin og occitansk (sprog, som tales i Sydfrankrig og Nordspanien) samt et par litterære citater fra forfattere som Dante og Anne Carson. Julia Holter fortæller:

– Sådan arbejder jeg ofte, det kan være en god måde at få inspiration på at starte med en eksisterende tekst, som jeg så skriver en ny tekst omkring. Jeg kan også godt lide at improvisere tekster frem, hvor det er så er underbevidstheden, der skriver. Jeg kan også godt lide at fokusere på det abstrakte i sproget, når man for eksempel blander sprog, og modtageren ikke nødvendigvis forstår dem.

Tekstmæssigt kommer Holter vidt omkring, og sangene kredser både om kærlighed og verdens aktuelle tilstand med ord som "fateful weather" og "frequent missile talk".

Julia Holter improviserer også en del, når hun skriver melodier, arrangerer og indspiller.

– Ofte skriver jeg musikken før teksterne, og jeg improviserer meget, Nummeret "Another Dream" på det nye album var næsten udelukkende én lang improvisation. "Chaitius" var dog en melodi, jeg havde i hovedet i lang tid og så indspillede. "Everyday is an Emergenzy" startede som en tekst, som jeg kiggede på, og så inspirerede teksten til melodien. Åbningsnummeret "Turn the Light On" er meget improviseret indspilningsmæssigt; det er en meget simpel song. I "Chaitius" er arrangementerne i første halvdel er skrevet helt ned på noder, mens anden halvdel er improviseret ud fra melodistemmen.

Det lyder flere steder, som om Aviary er indspillet med et helt symfoniorkester, men det er ikke tilfældet, fortæller Julia Holter.

– Det er bare mit band, der spiller med en masse overdubs, men de er fremragende musikere, og de er også alle sammen komponister.

Adskiller Julia Holters musik og tekster sig fra mængden, så gør hendes sangstil det også. Åbningsnummeret på Aviary, "Turn the Light On", byder på en teatralsk syngende Holter, mens hun andre steder albummet næsten er hviskende og andre steder igen nærmer sig spoken word.

– Jeg elsker at arbejde med min stemme. Da jeg begyndte at skrive musik, vidste jeg ikke helt, hvor jeg ville hen, og derfor begyndte jeg at arbejde med min stemme, for den var jo en fysisk ting, jeg havde lige ved hånden. Jeg er ikke en skolet sanger, og jeg bliver aldrig en virtuos sanger, men jeg elsker at lege med min stemme, optage den og arbejde med den produktionsmæssigt og undersøge de forskellige lyde, den kan lave, for eksempel hviskelyde. Live synger jeg nok lidt mere traditionelt og kraftigt.

Hvad ligger der bag titlen Aviary (voliere, red.)?

– Det var et ord, jeg faldt over i en bog, jeg læste, mens jeg arbejdede på albummet, og jeg syntes, det var meget passende. Ens tanker og minder kan minde om fugle, der cirkulerer omkring – både smukke og truende fugle side om side, slutter Julia Holter.

Billetter til koncerten i Roskilde Domkirke 1. juli kan købes via Ticketmaster

Hvem: Julia Holter er sangerinde, sangskriver, pianist og producer, 34 år gammel. Hun har spillet klaver, siden hun var otte og har universitetsgrader i kompositionsmusik fra University of Michigan og CalArts i Valencia, Californien.

Hvad: Eksperimenterende pop præget af Holters komponistbaggrund.

Hvor: Holter er født i Milwaukee, Wisconsin, men flyttede med familien til Los Angeles, da hun var seks år, og der har hun stadig base.

Se videoen til "Words I Heard":

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA