x

Den danske koncertkultur anno 2019

Den danske koncertkultur anno 2019

Nå, venner. Vi står allerede midt i den. Festivalsæsonen, der strækker sig fra det tidlige forår og et godt stykke ind i sensommeren. I skrivende stund står NorthSide klar i min erindring, da festivalen blot er få uger væk, og der er allerede fyldt godt op på oplevelseskontoen. Én ting nager dog i bevidstheden, og jeg er fuldstændig overbevist om, at der er mange, der har det ligesom mig. Støj og snak blandt publikum er et stigende problem i koncertkulturen, og det er i dén grad noget, vi er nødt til at italesætte. Det er der heldigvis også mange, der gør og har gjort før mig.

Torsdag den 4. juni skrev P7 Mix vært Sandie Westh eksempelvis på sine sociale medier: ”I dag starter Danmarks største samtalefestival, NorthSide”, og intet kunne være mere rammende end dette udsagn. Men det er langtfra kun på den jyske festival, at snak blandt publikum er et stigende problem. De danske spillesteder oplever også i højere grad, at de bookede artister fungerer som et fancy lydtapet til samtaler om alt fra weekendplaner og barndomsminder til rejseanekdoter og sygdomsforløb.

Hvornår skete det egentlig, at vi mistede respekten og interessen for liveoplevelsen? Er det fordi, vi kan høre al musik i verden anytime anywhere? Er det fordi, vi kan følge med i artisternes hverdagsliv på sociale medier, og overvældelsen af at se og høre dem IRL dermed forsvinder? Er det fordi, vi er blevet en flok koncentrationsbesværede amøber fanget i en zapperkultur, hvor næste oplevelse eller kick virker mere attraktivt end nuet?

Jeg kan da i hvert fald godt skrive under på, at min egen evne til at smide alt andet over bord og være til stede i nuet er blevet væsentligt forringet i takt med indførelsen af sociale medier i mit liv. Og det er da en smule skamfuldt at indrømme, at selv det at se en film eller serie ofte akkompagneres af et par stjålne blikke mod telefonen. Men det ændrer ikke ved, at vi i fællesskab bliver nødt til at stræbe efter en gensidig respekt for musikken, for de artister, der står på landets scener og for de mennesker, der rent faktisk er kommet for at se, lytte og opleve. I livesammenhæng er musik ikke et lydtapet. Musik er en helhedsoplevelse.

Den desværre dødsdømte radiokanal P6 Beat har i kølvandet på de ødelæggende tale-under-koncert-tendenser skabt kampagnen vær.her.nu., der skal hjælpe arrangører, spillesteder, artister og ikke mindst publikum med at italesætte problematikken. Målet er at skabe en kultur, hvor publikum respekterer hinanden og artisterne under koncerterne. Radiokanalen har derfor udsendt en pressemeddelelse med en række spørgsmål, der skal danne grobund for en konstruktiv dialog om emnet:

  • Hvordan får vi en koncertkultur, hvor publikum er der for artisten og øjeblikket?
  • Hvordan får vi publikum til at have respekt for hinanden, og at det bliver legitimt, at man venligt tysser på andre?
  • Hvordan sikrer vi, at budskabet når frem, uden at det bliver formanende?

En af de største udfordringer bliver i mine øjne at få det til at blive legitimt at bede andre om at ændre deres adfærd – altså at tysse, når der tales for meget eller for højt. Jeg har ikke tal på de gange, hvor jeg har trukket tysse-kortet, også for ganske nylig, i koncertsammenhæng og er blevet mødt med rullende øjne og efterfølgende nedladende hviskerier. Det rører mig egentlig ikke, men viser dog, at der endnu er et pænt stykke vej mod det endelige mål, som er at reducere den ødelæggende og forstyrrende koncertadfærd.

Derfor kan jeg også sige, at GAFFA bakker hundrede procent op om P6 Beat-kampagnen vær.her.nu. og opfordrer alle musik- og koncertelskere til at tage problematikken seriøst og samtidig deltage i dialogen på de sociale medier under hashtagget #værhernu. I håbet om, at vi kan komme tilbage til en koncertkultur, hvor gåsehud og glædestårer erstatter den perfekte Insta-story og tom snak.

__________

Siden denne klumme blev skrevet, har jeg været på Copenhell og må bare konstatere, at publikum på den københavnske metal-festival i langt højere grad virker lyttende, oplevende og nærværende. Så spørgsmålet er, hvordan denne kultur bliver viderebragt til resten af live-Danmark?


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA