x

Roskildes musikchef: "57 minutter med Travis Scott er ikke for kort"

Roskildes musikchef: "57 minutter med Travis Scott er ikke for kort"

Årets Roskilde Festival er forbi, og her et par dage senere har vi fået en snak med festivalens musikchef Anders Wahrén, hvordan han selv har oplevet festivalen, og hvad der kan gøres bedre. 

LÆS OGSÅ: Roskilde-talskvinde om årets festival: – Skønt at se, hvordan publikum har taget imod den nye plads

Hvad synes du om årets festival?

Jeg synes, den gik rigtigt godt. Det var fedt at se, at vi havde godt med publikum, også når det regnede, og også på de udendørs scener. Det styrker vores tro på, at vi stadig har et meget nysgerrigt publikum, der gerne vil høre den musik, vi rejser verden rundt for at finde. Jeg kunne selv konstatere, at lyden var god, og kontakten mellem kunstnere og publikum var rigtig god mange steder, for eksempel til Rosalía og Christine and the Queens, der satte en høj standard allerede fra om onsdagen. Jeg har også hørt, at Nakhane var helt fantastisk, men den koncert nåede jeg desværre ikke selv at opleve. Robert Plant gav en god rocklektion, og så fik vi nogle samlende oplevelser på Orange med for eksempel MØ, Robyn og Travis Scott, på meget forskellige måder.

Men både Travis Scott og Cardi B spillede nogle temmelig korte koncerter, henholdsvis 57 og 43 minutter. Var det ikke lovlig lidt?

Cardi B er jo stadig en temmelig ung kunstner, og lige nu er fokus for hende at levere et stramt og energiladet show, og det gjorde hun. Det var jo ikke, fordi hun sparede sig selv, og folk så ud til at have en god oplevelse. Med hensyn til Travis Scott kan man nærmest sammenligne det med en punkkoncert energimæssigt, og der er en time jo ikke kort. Vi vidste også på forhånd, at det var der, de lå tidsmæssigt.

Travis Scott var en af de kunstnere, der gentagne gange opfordrede publikum til at lave moshpits, men kan det ikke være et sikkerhedsmæssigt problem?

Vi har forbud mod crowdsurfing, og det fortæller vi også kunstnerne på forhånd, men vi har ikke forbud mod moshpits. Der er mig bekendt ikke nogen kunstnere, der har opfordret til crowdsurfing. Det er dog ikke forbudt kunstnerne selv at crowdsurfe, som for eksempel Jada gjorde det, for det kan vi godt kontrollere. Vi startede for et par år siden med at markere de såkaldte high energy-koncerter i vores program, med kunstnere som appellerer til, at publikum har et højt energiniveau, og det kan både være et navn som Travis Scott eller Misery Index i den hårde ende af metallen, så publikum ved, at den slags kan komme til ske, og man kan holde sig væk fra epicenteret, hvis man ikke har lyst til at være med til den slags. Men vi gør det også for at signalere, at vi stoler på, at folk godt kan passe på hinanden, og vores sikkerhedsfolk er også ekstra opmærksomme ved disse koncerter.

I har flyttet om på nogle scener i år, hvordan synes du, det fungerede?

Jeg synes, især Avalon fungerede rigtig godt, det blev et lidt mere intimt område, og vi har fået gode tilbagemeldinger fra de kunstnere, der spillede der. Måske lige bortset fra Zeitkratzer, der blev ramt af en stiv vestenvind med masser af lyd fra Bikstok på Orange. Det er uheldigt, og det må vi prøve at planlægge os ud af fremover. Den nye placering af Apollo på den anden side af Pavilion har givet nogle ganske få lydgener ved nogle koncerter, og det skal vi lige kigge på sammen med Meyer Sound, som leverer alle vores højttalere. Men alt i alt et godt år et for vores nye scener. Også for Countdown, som blev flyttet ind i vores nye område Central Park, der gav mere liv mellem koncerterne. Vi vil gerne give så gode publikumsoplevelser som overhovedet muligt især på Countdown- og Rising-scenerne, fordi mange af kunstnerne her er ude at opdyrke nye fanskarer.

Så er der også kommet nye rum på kunstscenen?

Ja, jeg synes, at vi på kunstscenen igen får fået introduceret nogle flotte nye rum, House of Chroma i ArtZone og Ambereum på vejen ned til Arena, og begge er blevet taget godt imod, både som pauserum og med de debatter og performances, der har været. Og det samme med vores Flokkr-scene i warm up-området, der for andet år lå på østdelen af campingområdet. Så tror jeg også, mange har lagt mærke til det store Me We-kunstværk af den schweiziske kunstner Claudia Comte, som blev det store samlingspunkt på indre plads, som det også var tiltænkt.

I har også fjernet konferenciererne fra alle scenerne bortset fra Rising, hvorfor det?

Det er en bevægelse, der har været i gang i nogen tid. Vi oplever, at kunstnerne ikke er interesseret i at blive præsenteret, fordi de gerne vil styre hele koncertoplevelsen fra første sekund. Det har betydet, at vi nogle gange har præsenteret kunstnerne på Orange Scene et kvarter før, de gik på, og så er det måske bedre at lade være. Vi oplever heller ikke den store efterspørgsel efter det blandt publikum. Folk har bedre muligheder end tidligere for at få information om, hvad det er, de skal høre, og ofte ved de det udmærket. På Rising giver konferenciers dog stadig mening, fordi det er mere ubeskrevne blade, der spiller.

Rosalía spillede på Avalon-scenen, var det ikke at undervurdere hendes popularitet lidt, teltet var jo propfyldt, og der stod folk langt uden for teltet?

Man kunne måske godt have sat hende på Arena, men jeg ved ikke, om det havde været en bedre oplevelse. Der var ikke ubehageligt pakket, der var godt fyldt op, men det giver også en særlig oplevelse. Og så havde vi sat hende på tidligt, så vi kunne få trukket nogle folk op til det nye Avalon-område, så folk opdagede det fra start.

Lizzos koncert på Apollo var også helt pakket, skulle hun så ikke have været på Arena-scenen?

Lizzo kommer garanteret tilbage og spiller en større scene næste gang. Jeg synes ikke, det var noget problem, og der var ikke for mange folk, og hun fik skabt den helt rette fest lige efter Janelle Monáe. Hun klarede det godt under åben himmel.

Robert Plant spillede på Arena-scenen. Burde sådan en legende ikke have spillet på Orange?

Jeg synes, det var virkelig velfungerende på Arena, og de var selv meget tilfredse med koncerten. De gjorde det fint i et afgrænset telt med måske lidt mere styring på tropperne. Det tager ikke noget fra hans legendestatus ikke at spille på den største scene, han spiller jo for 17.000 personer alene i teltet, og måske mere end 20.000, hvis man tager alle dem med udenfor.

Omvendt spillede Empire of the Sun for et relativt lille publikum på Orange. Havde de ikke gjort det bedre på Arena – det er jo også ti år siden, de sidst har haft et stort hit?

Jeg synes, man skal passe på med at gøre alt op i, om der er pakket på pladsen. Jeg synes, at de fyldte scenen godt ud med deres show, men det var et sted, hvor vi godt vidste, at vi tog en chance. De leverede dog en ret fin tidlig aften-koncert og fik måske nogle nye fans. Vi kan ikke have fire koncerter på Orange hver dag, som samler hele pladsen. Jeg synes også, at Bring Me the Horizon gav en god koncert tidligt på dagen på Orange. Der var ikke fyldt på pladsen, men der var en virkelig god fest i den forreste del af pladsen, og de kom med et show, de også kunne have leveret klokken 01 om natten. De sparede ikke på noget, selvom det var om eftermiddagen.

Aldous Harding for relativt få mennesker på Avalon, og de snakkede temmelig meget og overdøvede næsten hendes stille sange. Burde hun ikke have været på den mere intime Gloria-scene?

Jeg var der ikke selv, men vores vurdering var, at der ville blive for pakket med hende på Gloria. Der er nogle af de mere stille artister, der lyder rigtig godt på Gloria, men vi kan jo kun bruge den scene otte gange om dagen, og nogle kunstnere er simpelthen for store til den scene.

Som noget nyt var der fællessang inden første koncert på Orange Scene, hvordan gik det, synes du? Og hvem havde valgt sangene? (The Minds of 99’s ”Ung kniv”, Gasolin’s ”Kvinde min” og Pete Seegers ”We Shall Overcome”) Og er det noget, der skal fortsætte?

Jeg var der desværre ikke selv, men alle de tilbagemeldinger, jeg har fået var, at det var virkelig godt. Sangene havde vi udvalgt med input fra festivalgængerne. Det var jo godt med både noget nyt og noget, alle kender, og Pete Seeger-sangen har været hele omdrejningspunktet, siden vi startede op med fællessang i Gloria for fem år siden. Om det skal fortsætte på Orange, er noget, vi evaluerer på.

Hvad har været de største musikalske skuffelser, synes du?

Når der er over 180 koncerter, og der er så mange vellykkede, er det svært at dvæle ved de skuffelser, der måtte være. Som så mange andre gamle fans har jeg oplevet Wu-Tang Clan i bedre form end det, de leverede på Orange. Til gengæld synes jeg, at Cypress Hill gav en virkelig god afslutningskoncert på Arena, og Brockhampton fik vist, at hvis de gamle hiphop-kollektiver ikke længere kan, står der nogle klar til at tage over. Vi skal også tage nogle chancer, og der skal også være plads til, at kunstnerne kan fejle på dagen. Selvfølgelig var det en skuffelse, at Saweetie endte med kun at spille et kvarter, fordi hun var ramt af transportproblemer og ikke var fremme på scenen i tide, men det er, hvad der kan ske.

Næste år fejrer I festival nummer 50. Hvordan bliver det fejret? Talsperson Christina Bilde siger, I ikke vil være tilbageskuende, så man skal ikke forvente, at Den Sorte Skole fremfører et mix af de sidste 50 års Roskilde-navne?

Nej, det gjorde de jo glimrende ved vores 40-festivals-jubilæum. Vi lægger os i selen for at lave nogle spektakulære ting til næste år, og gerne nogle, der er endnu mere unikke end normalt. Men vores kernemålgruppe har jo en gennemsnitsalder på 24 år, så vi laver ikke noget, der mest er for dem, der har været med siden 1971. Men det er jo ikke sådan, at vi fornægter historien, vi havde jo også både Bob Dylan, Robert Plant og The Cure på programmet i år.

LÆS OGSÅ: Roskilde-talskvinde om årets festival: – Skønt at se, hvordan publikum har taget imod den nye plads


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA