x

Kå: Om at finde sin egen stemme og samtidig være en stemme for andre

Kå: Om at finde sin egen stemme og samtidig være en stemme for andre

– Hvis jeg skulle lave et album nu, så ville det være ligesom Kanye med at sige sådan, syv sange, syv tracks. Jeg har ingen ambition om at lave en hel masse musik, og så bliver det ikke hørt.    

Den tidligere grime-rapper og nu bevidste, men stadig unge Kå har mange tanker i hovedet, men formår alligevel at være ganske velovervejet, når det kommer til den snarlige udgivelse af debut-ep’en. GAFFA fanger Kå på en telefon umiddelbart inden, introen til den kommende udgivelse bliver mixet.

– Grunden til, jeg har kaldt projektet Skybrud er, at jeg de sidste par år har været en smule forvirret og lidt ved siden af mig selv, og ep'en handler meget om at gå fra at være en knægt til at være en ung mand. Det kan være svært at finde sin plads i verden, og derfor har jeg måske følt, at der har været nogle skyer med druk og alt det der. Med Skybrud får jeg sagt nogle ting, som jeg ikke får sagt i hverdagen.

Skybrud kommer blandt andet til at indeholde de seneste singler “7-up” og “Ingen stress”, og med ep’en forsøger Kå at bevæge sig ud mod det, som amerikanerne kalder for “conscious rap” eller bevidst rap, som står i stærk kontrast til den poppede, dumme, råbende, festlige rap domineret i dag af folk som Lil Pump og 6ix9ine. Snakken falder hurtigt på baggrunden i hiphop og at se rap med unge øjne.

– Jeg ved ikke, hvor mange rødder jeg har i hiphop som sådan. Nu er jeg 26, og jeg begyndte at lytte til rap, da jeg var 14. Det, der var stort, da jeg begyndte at lytte til rap, det var Ja Rule og Ludacris og DMX og Eminem selvfølgelig. Ja Rule og sådan nogle, det er jo totalt wack. Dengang lyttede jeg til meget rap, der var lidt dumt.

– Jeg lyttede også helt vildt meget til grime, og det var jo grime-genren, der fik mig til at lave musik. Jeg kunne relatere meget mere til grime end amerikansk rap, fordi jeg er halvt englænder, og der var mange ting, jeg kunne genkende fra den genre, og så kunne jeg godt lide, at det var så punket og var imod systemet.

Et afgørende skift

Der er sket et afgørende skift fra dengang, Kå optrådte som Kay med grime-kollektivet Sleng på numre som “Drømmer mig væk”, og det skyldes formentlig, at Kå er lige så meget musikfan som musiker med lyst til at dykke ned og følge med.

– Jeg kan huske engang i Fona, dengang der stadig var cd'er, så kiggede jeg cd-hylden igennem og fandt et album af Lupe Fiasco, du ved, Food & Liquor. Det blev helt klart et fundament for hele min forståelse af rap, for det var første gang, jeg hørte "conscious" rap, og det lyttede jeg rigtig meget til og blev kæmpe Lupe Fiasco-fan. Jeg blev lidt mere interesseret i alt det der bevidste rap.

– Mens jeg lavede grime, begyndte jeg at lytte til det gamle hiphop. Da jeg sad og skrev tekster, forsøgte jeg at gå tilbage til spørgsmålet "hvad er hiphop?". Så lyttede jeg til musikken fra 70'erne og tænkte, at det var ikke noget for mig, og så 80'erne, men det var heller ikke noget. 90'erne til gengæld kunne noget med 'Pac og Biggie og J Dilla. Så fandt jeg ud af, at jeg rigtig godt kunne lide A Tribe Called Quest og Pharcyde. På den måde begyndte jeg også at blive mere interesseret i en anden form for rap end grime, for så kom J. Cole og Kendrick Lamar ud, og der fik jeg virkelig fundamentet for at skrive et interessant budskab med mere indhold i musikken. Så fik jeg lyst til at lave noget andet musik, fordi grime var meget om, at "jeg er verdens sejeste, og du er mest wack"

Kås musik minder om Emil Kruse, som også har haft sin indflydelse på at gøre sin gren af dansk rap populært i en tid med meget forskellige retninger inden for populærmusikken. Snakken falder naturligt på musikkens udvikling og natur på utålmodige streamingtjenester som Soundcloud og Spotify.

– Jeg synes egentlig bare, at det er fedt, at man overhovedet bidrager til kulturen til at starte med. Man kan jo ikke bebrejde de nye, der kommer ud i USA, som er 17-18-19 år gamle. For dem var det jo Kanye, der fyldte meget, da de var mindre, sikkert med 808s & Heartbreak som en kæmpe inspiration. Men det er jo ikke vigtigt, så længe der bliver sagt nogle vigtige ting i musikken, så er det fedt. Nogle gange kan det blive lidt dumt, men det er jo en del af hiphop.

– Jeg prøver at lave det der meget bevidste "rap", men jeg synes også, at der skal være plads til at lave andre ting. Jeg prøver måske at være den stemme, som folk manglede, eller som de ikke helt har fundet endnu. Hiphop var jo også en ny og anderledes stemme for dem, der ikke følte, at de havde en stemme. Og jeg snakker jo ikke om fattigdom, men mere om selvudvikling og følelser. Jeg kommer fra en baggrund, hvor vi ikke snakkede så meget om sine følelser og sig selv, så det har altid været svært for mig at navigere. Nu føler jeg, at jeg har brudt de normer, jeg kommer fra, og det vil jeg gerne inspirere andre til at gøre.

Debut-ep’en Skybrud kommer 12. april. I foråret varmer Kå op både på De Danske Hyrders og Emil Kruses turnéer, og han spiller selv koncert i Ideal Bar på Vega den 25. april.

Se musikvideoen til "7-Up":

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA