x

Nina Nesbitt: Poetisk selvstændighed

Nina Nesbitt: Poetisk selvstændighed

– Jeg fandt alle akkorderne inde på Ultimate Guitar, fortæller Nina Nesbitt. Vi sidder et sted oppe under loftet på Vega. Her venter hun på at gå på scenen, imens det enorme hold bag Rudimental gør sig i lokalerne under os. Og som hun fortæller om sin indgang til musikken, føler jeg en samhørighed med hende. Jeg kan ikke påstå at være musiker, men jeg har engang forsøgt. Ligesom de fleste andre drenge i gymnasiet, der ønsker sig en guitar fyldt med stickers og dykker ned i akkorders fagre, nye verden på ultimate-guitar.com.

– Jeg er egentlig en ret selvlært guitarist, fortsætter Nina Nesbitt. – Jeg begyndte som 16-årig, hvor jeg dengang boede i den lille skotske landsby Balerno – ingen har nogensinde hørt om den. Jeg ville gerne lave musik, men havde ingen adgang til et studie, fordi det bare ikke fandtes derude, så guitaren var ligesom indgangsvinklen til det. Men jeg begyndte allerede at skrive tekster, da jeg var otte år gammel, hvor jeg skrev digte og noveller – de var sikkert virkelig dårlige, men jeg har altid været meget glad for ord, så det er sikkert derfor, min musik er så lyrisk. Det er min hovedinteresse, som bevægede sig over i musikken.

Kreativ og personlig selvstændighed

Historien om Nina Nesbitt starter på teenageværelset i Balerno. Her finder hun alverdens guitarakkorder frem fra det store, fagre internet og smider resultaterne på YouTube. Det er omkring syv år siden i dag – dengang sociale medier var fredelige og ufarlige. Men det har resulteret i en selvstændighed hos den skotske sangerinde. Hun griber stadig guitaren, når hun mødes af lysten, men den er ikke en essentiel del af hendes udtryk.

– Mine sange er udsprunget af min stemme og en guitar, fortæller Nina Nesbitt. – Og det er altid lidt udgangspunktet, at sangen skal kunne fungere akustisk til en begyndelse. Jeg ser mig selv som en historiefortæller, og det kræver ikke så meget i musikken, så på den måde er min musik nok bare modnet i højere grad end noget andet. Jeg er meget DIY på den måde og har altid været det. Jeg har arbejdet med mange forskellige slags mennesker, og da jeg var teenager, var jeg på et major label, men det var svært at bevare den kreative kontrol over musikken. Jeg foretrækker at arbejde med et mindre team, og derfor er jeg også på et indie label i dag. Der er meget mere frihed på den måde.

Historierne i musikken

Jeg stiftede første gang bekendtskab med Nina Nesbitt tilbage i november sidste år. Hun optrådte på Lille Vega foran en fyldt sal, men hun var ikke øverst på plakaten. Som jeg dengang bevægede mig mod menneskeflokken, der stod i komplet stilhed og betragtede Nina Nesbitts historier formidlet gennem stemmen og guitarmelodierne, blev jeg langsomt draget af ærligheden og magien i fortællingen.

– Det har altid været naturligt for mig at fortælle historier, siger Nina Nesbitt. – Nogle mennesker skriver dagbog, hvor jeg skriver sange om de ting, jeg oplever og er påvirket af. Hvis der er noget i mit liv, jeg ikke forstår, skriver jeg en sang om det, og det er ligesom min måde at dokumentere mit liv på. Jeg har altid været fascineret af det og andre mennesker, og derfor skriver jeg sange om det.

Udviklingen fra debutalbummet Peroxide for fem år siden til i dag er illustreret på The Sun Will Come Up, the Seasons Will Change. Det er den nye begyndelse for Nina Nesbitt, der har brugt tiden imellem på at finde sit definitive kreative ståsted og samtidig få fuld kontrol over den. Hun tager stadig udgangspunkt i sig selv og sine egne oplevelser, men hun har lært at reflektere over menneskerne omkring hende for selv at få et lykkeligere liv.

– Før handlede alle sange om mig selv, men nu er jeg blevet mere fokuseret på at have et godt liv i musikken, siger Nina Nesbitt. – De bedste sange kommer altid ud af dårlige oplevelser og dårlige og dramatiske forhold, og selvom jeg vidste, at det ikke var godt for mig, søgte jeg det alligevel, fordi jeg gerne ville skrive sange.

The Sun Will Come Up, the Seasons Will Change føles som en ny begyndelse, fortsætter hun. – Peroxide var mine teenageår, hvor det nu handler om mine oplevelser som en voksen kvinde. Jeg kan slet ikke sammenligne de to, fordi de er så forskellige. Jeg skrev den første plade, da jeg var 17 år gammel, og jeg var lige gået ud af skolen, og jeg vidste ikke rigtig, hvem jeg var. Det er bare virkelig svært at sammenligne med mit liv i dag, hvor jeg er blevet voksen og bor i London. Det er en kæmpe kontrast. The Sun Will Come Up, the Seasons Will Change er en ny introduktion til mig.

Hvem:

Nina Nesbitt er født i Skotland og vokset op i byen Balerno. Hendes mor er svensk, så hun har et nært forhold til de skandinaviske poptraditioner, der langsomt blev bygget op omkring hyppige besøg til de svenske årstider.

Hvad:

Hun mødes ofte af definitionen på en folk-artist, men opfatter mere sig selv som popmusiker. Musikken startede med guitaren og historierne, men med The Sun Will Come Up, the Seasons Will Change går Nina Nesbitt imod større produktioner.

Hvor:

I dag bor Nina Nesbitt i London, men selvom hun er rykket sydpå, slipper hun ikke sin skotske baggrund, der altid vil være en essentiel del af hendes musikalske udtryk.

Se videoen til "Loyal to Me" fra albummet The Sun Will Come Up, the Seasons Will Change:


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA