Den Sorte Skole klar til Smukfest: Farverig lektion i 40 års musikhistorie

Den Sorte Skole klar til Smukfest: Farverig lektion i 40 års musikhistorie

Publikum kan glæde sig til en jubilæumskoncert, der mest af alt minder om en farverig scrapbog på speed, hvorfra minderne vælter ud. Sådan beskriver Den Sorte Skole i hvert fald deres hyldest til Smukfest, som er med til at manifestere, at man aldrig kan vide sig sikker på, hvad der er næste lektion i Den Sorte Skole.

Konfetti, lightermomenter og ildkanoner er ikke normale ingredienser i Den Sorte Skoles ofte dystre og eksplosive nattekoncerter. Ikke desto mindre vil det være en del af deres jubilæumskoncert, når de to sampleekvilibrister Martin Højland og Simon Dokkedal vækker Smukfests historie til live og tager publikum med på en rejse gennem 40 års musikalske højdepunkter natten mellem fredag og lørdag klokken 01.30. Den Sorte Skole, der til dagligt sampler sig igennem en musikalsk verdensarv, har nemlig sagt ja til at hylde Smukfest ved en koncert, hvor hovedfokus vil være de internationale og elektroniske acts.

– Det bliver meget anderledes end det, vi har lavet de seneste år, og en del af koncerten vil være i dur, hvor vi er vant til at arbejde i mol. Men det er en rigtig fed udfordring for os. Vi fik dog også at vide, at det hele gerne må være lidt mørkt og natteagtigt. Måske for, at vi bedre kan føle os hjemme, fortæller Simon Dokkedal og Martin Højland grinende, da GAFFA møder Den Sorte Skole på Nørrebro en sommerdag i juni.

En scrapbog på syre

Med kun halvanden måned til koncerten er de midt i en arbejdsproces, hvor mere end 1.200 numre skal koges ned til en Maggi-terning af de 100 største momenter. Det seneste lange stykke tid har de gennemgået plakater fra 40 års festivaler og sat sig ind i Smukfests musikalske udvikling, mens de med et gammeldags Excel-ark har systematiseret det materiale, de mener giver bedst mening i en hyldestkoncert à la Den Sorte Skole. Når de starter et projekt, er det umuligt at vide, hvor de ender; der er tale om en proces, hvor de konstant er i dialog med materialet. Men én forestilling har de dog gjort sig:

– Vi tænker det som en scrapbog på speed. Vi har talt med folkene bag Smukfest om, at det ikke må blive for støvet og historisk, men det skal nærmere være en oplevelse af, at minderne vælter ud i hovedet på én, på kryds og tværs af genrer. Det er vigtigt, at koncerten har en vildskab over sig, så den kan fungere midt om natten, fortæller Martin Højland.

En af opgavens helt store udfordringer er at forestille sig, hvordan den 90 minutter lange koncert fungerer en sommernat i august under de grønne bøgetræer – uden at have mulighed for at afprøve koncerten foran et publikum forinden. Derfor handler opbyggelsen af koncerten om fornemmelse, og publikum er altid et af de første elementer, Den Sorte Skole tænker over, når de stykker deres musikalske fortællinger sammen.

– Det handler om at forstå essensen af festivalen, og omdrejningspunktet for Smukfest er helt klart fest og fællesskab. Vi er derfor hele tiden nødt til at forestille os, hvornår publikum er klar til lightermomentet, syng-med-momentet eller diskofesten, fortæller Martin Højland og fortsætter:

– For os handler det om at præsentere hele festivalens historie, og om at give folk så mange forskellige typer af stemninger, som de gennem tiden har oplevet på Smukfest. Men i et festligt omslag, og mange velkendte indslag vil derfor opleves i nye klæder. Der er selvfølgelig brug for momenter, hvor publikum får de her 90 sekunders sammenhængende musik, da en hyldestkoncert som denne handler om genkendelse. Men der vil også være tidspunkter, hvor man slet ikke kan nå at differentiere referencen, før man er videre.

Et overraskende valg

Det er ikke nyt for Den Sorte Skole at arbejde sig gennem en vidtrækkende historie. I 2010 stod de for et eksplosivt show, der hyldede Roskilde Festivals 40-års jubilæum i et tætpakket Arena. De senere år er dj-sæt blevet skiftet ud med globale fortællinger om camerounske pygmæer, messende munke fra Bhutan, amerikanske kvinderettighedsforkæmpere, dødsdømte fanger og feltoptagelser af rituelle ceremonier fra Amazonas’ regnskove. Som musikalske arkæologer bevæbnet med effektmaskiner og vinylplader arbejder Den Sorte Skole sig gennem verden. Tusindvis af små samples er gennem årene blevet til nye værker, hvor autenticiteten altid har været i højsædet, og hvor de tilbageskuende elementer er forvandlet til fremadskuende hybridfortællinger.

Opgaven til dette års Smukfest står på mange måder i kontrast til den arbejdsproces, Den Sorte Skole har arbejdet sig frem til i dag. Alligevel føler hverken Martin Højland eller Simon Dokkedal, at der er tale om et tilbageskridt for Den Sorte Skole, selvom de med hyldestkoncerten træder tilbage til deres oprindelige og legendariske dj-sæt, som de tilbage i 00’erne blev kendt for, og som de i de senere år har arbejdet hårdt for at lægge afstand til. At sige ja til netop denne koncert på Smukfest er i virkeligheden et udtryk for dna’et i Den Sorte Skole; man ved aldrig, hvor man har dem.

– Vi kan godt lide at vende det hele på hovedet. Det er sjovt at gå fra at have siddet hele vinteren og lave eksperimenterende symfonier med Copenhagen Phil til nu at lave et dj-sæt i bøgeskoven, der er i den mere mainstream ende, lyder det fra Simon Dokkedal.

– Ja, det her var klart det mest absurde, vi kunne gøre, og derfor gør vi det. Omvendt er vi også nødt til at forholde os seriøst til det, når der er nogle, der spørger, om man vil stå i centrum for deres 40 års jubilæum. Det er en stor ting. Og for os er det en stor ære og mulighed for at indskrive Den Sorte Skole i rigtig mange menneskers Smukfest-historie. Desuden kommer vi ikke til at spille noget musik, vi ikke synes er fedt, understreger Martin Højland.

Den Sorte Skole er dog godt klar over, at der kan blive et efterslæb, når det kommer til at overbevise folk om, at de ikke er vendt tilbage til deres oprindelige udgangspunkt for at blive der.

– Efter vores jubilæumskoncert på Roskilde var det svært at overbevise folk om, at vi ikke var et megamix af Björk og Prodigy, men faktisk noget helt andet. På den måde kommer der måske også en underlig Danmarks-tour i 2020, hvor folk tror, de skal høre Blur og Kim Larsen-mashup, siger Martin Højland, der dog ikke er i tvivl om, at brandet Den Sorte Skole er stærkt nok.

– Vi har defineret Den Sorte Skoles projekt så tydeligt nu, at folk godt kan forstå, at vi også kan lave andre ting. Især vores fans.

Det handler om underholdning

Den Sorte Skole lever af at afsøge grænser og hele tiden lade sig udfordre. Det skete også, da de i 2017 indtog den ikoniske Orange Scene på Roskilde Festival med et show af dimensioner, der ikke kun udfordrede publikum, men også det konforme og det kunstneriske image. Når Martin Højland og Simon Dokkedal i dag forbereder den mest folkelige koncert i Den Sorte Skoles historie, er det ikke for at være kontrære. I virkeligheden er det noget, de gør for deres egen skyld, pointerer Simon Dokkedal.

– Vi udfordrer os selv, når vi lægger vores eget univers på hylden for en stund og i stedet arbejder med store popkompositioner, der brager ud af højtaleren.

– Det er en god oplevelse at få lov til at dykke ned i materialet, især i EDM-genren, og forstå, hvorfor den her type musik virker så godt. Vi er rigtig meget et molband, men de her store EDM-tracks er ofte båret af et c-stykke i dur, og det er fedt at få lov til at være afsender på. Vi er måske lidt inde og røre ved vores guilty pleasure, røber Martin Højland.

Med koncerten på Orange Scene fulgte også et enormt forventningspres; fra publikum, dem selv og fra anmelderne. Man går med andre ord ikke på Orange Scene som dansk band, uden at folk vil tænke: Kan de nu klare det? Men præmissen er anderledes på Smukfest, oplever Simon Dokkedal.

– Man er ikke så musiksnobbet i Skanderborg som på mange andre festivaler. Her melder festivalen udsolgt, inden der er annonceret ét eneste musiknavn. På Smukfest er det ikke vigtigt, at folk lærer noget hele tiden. Her handler det om underholdning, og det er ikke en dårlig ting, synes jeg. Der er andre festivaler, hvor man kan komme på dybt vand, men det er også rart bare at have det sjovt. Og selvom vi har valgt at lave noget nu, som er baseret på underholdning, føler jeg stadig, at vi med vores konkrete udvælgelse af musiknumre holder vores smag og vores stil.

Den Sorte Skole lægger ikke skjul på, at opgaven ikke er helt nem. Dels er deres vigtigste formål at vække genkendelse hos publikum og synliggøre alsidigheden i Smukfests musikalske historie, også de første 20 år, hvor line-uppet var begrænset og mest repræsenteret af danske artister. Og dels handler det om, at fortællingen hænger sammen i både toneart og tempo, og det er en svær proces.

– Der er virkelig mange forskellige lydbilleder og basmængder, vi skal have til at spille sammen, og hvis det ikke kommer helt rigtigt, bliver det hurtigt fladt at høre på, lyder det fra Martin Højland, der fortæller, at duoen i dag er hjulpet meget bedre af teknologien end for ni år siden. Til gengæld er de også selv vokset som artister, og det har resulteret i en perfektionisme, der godt kan agere bremseklods for processen ind imellem, erkender de.

Som det ofte er med Den Sorte Skoles koncerter, vil den visuelle produktion også være et essentielt element i hyldestkoncerten. Videomateriale fra festivalens arkiver og udpluk af musikvideoer med blandt andre Prince, Coolio og Faithless vil på kakofonisk vis være med til at fortælle historien om Smukfest. Ikoniske billeder fra ”Gangsta’s Paradise” blandet med livefeeds fra scenen vil blive afviklet i et system, som ifølge Den Sorte Skole endnu ikke er blevet brugt i forbindelse med en dansk koncert.

– Det, vi har set indtil videre, er ret vanvittigt, afslører Simon Dokkedal, der også understreger, at koncerten ikke vil indeholde gæsteoptrædener.

Fest for alle

Generelt har Den Sorte Skole kun rosende ord til overs for Smukfest, hvor de har spillet én gang før, nemlig i 2013. Derudover har Simon Dokkedal gæstet festivalen flere gange som en del af Bikstok. Deres indtryk er, at man som artist altid bliver behandlet godt, med champagne, jordbær og chokolade backstage. Og så beundrer de Smukfest for evnen til at være lige præcis dét, de siger, de er.

– De er den skarpeste og mest velfungerende festival, når det kommer til kommunikation. Man må tage hatten af for, at de er så meget det, de reklamerer med, og folk får det, de gerne vil have. Jeg har aldrig hørt om nogen, der er taget skuffede fra Smukfest, fortæller Martin Højland, der husker tilbage på sin debut på Smukfest i 2003. Sammen med nogle venner tog han til Skanderborg for at høre sin kollega Niclas spille sin første koncert på festivalens mindste scene. Fredag nat mødes Martin og Niclas igen i skoven. Denne gang på Bøgescenen, hvor Nik & Jay spiller før Den Sorte Skole.

– De bliver ikke de nemmeste at overtage Bøgescenen fra, griner Martin Højland og Simon Dokkedal.

Når Den Sorte Skole kommer til Bøgescenen med deres version af 40 års musikalske højdepunkter og den til dato mest folkelige og inkluderende koncert fra deres side, er der tale om én stor indføring i fire årtiers musikhistorie for nogen, mens det for andre vil være et kæmpe repertoire af minder for andre. Derfor håber Martin Højland og Simon Dokkedal også, at alle uanset alder kommer til fredagens nattefest.

– Tit går de ældre hjem, mens de unge bliver for at høre elektronisk musik om natten. Det håber vi virkelig ikke sker. Vi håber, at Smukfest formår at formidle, at der med den her koncert vil være noget for alle. Det er ikke en ungdomsfest; det er en fest for alle, lyder det opfordrende fra Den Sorte Skole, der samtidig glæder sig over al den musik, de får lov til at arbejde med.

– Vi får lov til at være medie for de to mest amok-minutter i andres koncerter. Vi kondenserer fra alle andres koncerter, og at få lov til at være centrum for den energi er ret ekstremt.

Den Sorte Skole kort fortalt

Historien om Den Sorte Skole tager sin begyndelse på Islands Brygge en sommeraften i 2004. Imens den hiphop-glade Simon Dokkedal var i Los Angeles, var Martin Højland og Martin Fernando Jakobsen begyndt at vende plader hjemme i København. Hjemvendt til den danske hovedstad lod Simon Dokkedal sig hurtigt lokke, da han hørte de to navnebrødre, der sammen havde fragtet deres pladespillere og et par stuehøjtalere ud i sommervarmen for at spille for vennerne. Aften blev til nat, mens hvad der udartede sig til en anstændig gadefest blev begyndelsen på Den Sorte Skole. Som dj-trio begyndte de tre vinylentusiaster at vende plader i det danske dj-miljø. Men på mere utraditionel vis. For i stedet at lade sig forføre af stemningen på dansegulvet gav Den Sorte Skole publikum et minutiøst planlagt dj-sæt, der gjorde op med den gængse tankegang om, at dj’s fører tovejskommunikation. Studiefester blev til debutalbum, der blev til fem- og seksstjernede anmeldelser, der blev til Roskilde Festivals 40-års jubilæumskoncert – indtil Martin Fernando Jakobsen i 2011 drog til New York og transformerede Den Sorte Skole fra trio til duo. I dag har Simon Dokkedal og Martin Højland fire album bag sig, de har arbejdet sammen med Copenhagen Phil, senest om deres tredje symfoni, der blev opført i januar i år, og i 2017 modtog de stor anerkendelse i form af Kronprinsparrets Kulturpris og en check på 500.000 kroner.

Den Sorte Skole optræder på Bøgescenerne natten mellem fredag den 9. og lørdag den 10. august klokken 01.30.

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA