x

Bandlyst fra Pride: Hvem er O/RIOH?

Bandlyst fra Pride: Hvem er O/RIOH?

Ud over at være hovedperson i ugens største kulturpolitiske debat, hvem er O/RIOH så? Vi ser nærmere på sangeren og produceren, der ikke er bange for at stikke snuden frem.

I tirsdags kunne vi på GAFFA berette at O/RIOH, med det borgerlige navn Rikke Østergaard, blev smidt af plakaten til Copenhagen Pride, efter hun kritiserede Pridens booking af Infernal og eventets booking-prioriteringer generelt. Nyheden spredte sig som en steppebrand i de danske mediehuse, og har sidenhen sat gang i megen debat om repræsentativitet, censur og bookingkriterier.

LÆS OGSÅ: Åbningsact udelukket fra Copenhagen Pride efter kritik

Men hvem er denne O/RIOH, som har formået at få Danmark op ad stolene, og som Pridens parade-deltagerne ikke får lov til at opleve alligevel? 

Rikke Østergaard blev i 2015 bachelor i sangskriving fra Det Jyske Musikkonservatorium. Sammen med vennerne Maxe Lu Ali og Kim Mejdahl startede hun i 2016 det antinormative pladeselskab Cech Records, hvis formål er, "at fordre samarbejde og fælleskab, og skabe plads og synlighed for minoritetspersoner der ikke har plads i den mainstream musikbranche." Ud over den musikalske karriere og virksomheden deltager Østergaard ofte i debatter, der handler om ligestilling, køn og seksualitet. 

Hun har meget lidt til overs for folk der tier, fordi det er den nemme, bekvemme og diplomatiske løsning. Det gælder også, eller nærmere især, når det kommer til hendes musik. Siden debutudspillet Selling Out i 2015 har hun brugt aliasset O/RIOH som det kunsteriske talerør, der eksplicit udforsker og påpeger skyggesiderne i vores samfund. 

Genremæssigt bevæger O/RIOH sig i sammenspillet mellem et råt, elektronisk udtryk og et lettere tilgængelig og poppet lydlandskab. Det er her, mellem tordnende bassdrops og autotunet pop, at O/RIOHs kustneriske modus operandi kommer til udtryk: at søge og skubbe til grænser igennem musikken via lyriske tematikker kredsende om sexisme, rascisme, kropaktivisme og kritik af vores  partriakalske samfund.

GAFFAs anmelder Jens Dræby skrev følgende, da han kvitterede med fire stjerner for O/RIOH fuldlængde-debut This Is O/RIOH Speaking fra 2017:

"Grimes, First Hate, Die Antwoord og Fagget Fairys nævnes i flæng, når man skal forsøge at beskrive Østergaards musik, hvis ærlige lyrik ligger fint i slipstrømmen fra Nikolines her-er-jeg!-facon. Musikken svinger i feltet mellem hiphop-punket opsang på sange som "Intermission" og "Cut Ur NailZ" til eksotisk lo-fi-tramp med "YOKA" og "BOi". Sidstnævnte står som et klart højdepunkt og viser O/RIOHs evne til at eksperimentere og samtidig sammensætte et fængende stykke indie-edm."

LÆS OGSÅ: ANMELDELSE: Hesten fodres, kanterne slibes og patriarkatet bekæmpes

– Jeg kan godt lide at italesætte, gå imod og at kritisere normer. For mig er det er et spørgsmål om at synliggøre de ting, der bliver usynliggjort. Mennesker. Seksualiteter. Køn. Det hele udspringer fra mig selv som person, da jeg identificerer mig som queer og befinder mig i queer-miljøet. Jeg skriver musik ud fra mit eget liv og mine egne oplevelser. Hvem skulle ellers gøre det?”, spørger Rikke Østergaard retorisk med et smil på læben. 

Foretagendet O/RIOH er med andre ord et musikprojekt, der har metertykke rødder solidt plantet i Østergaards egen nonkonforme identitet. En identitet, som efter eget udsagn placerer hende i samfundets konventionelle randområde, men som samtidig giver hende et privilegeret udsyn og grobund til at udtrykke sin kunst.   

– Mit ståsted som person gør, at jeg beretter fra en vinkel, der ikke er specielt repræsenteret i samfundet som helhed. Det ville klart være for meget at påstå, at jeg er et unikum, men musikbranchen især bugner ikke ligefrem med artister, der har mine erfaringer og holdninger. Og specielt ikke med artister, der tør dele netop de erfaringer og holdninger.

Den rebelske udtalthed og kompromisløse attitude fik den kulturinteresserede del af Danmark øjnene op for, da O/RIOH tordnede mod Copenhagen Pride, og oppnonerede imod den manglende repræsentation af LGBTQ+-kunstnere på programmet. 

Det at blande sig i den politiske debat er dog ikke nødvendigvis et erklæret mål for Rikke Østergaard, og heller ikke noget der står skrevet i O/RIOHs hypotetiske erklæringsmanifest:

– Der er måske en tendens til, at jeg hurtigt bliver politiseret i mit arbejde på baggrund af min person og de emner jeg synger om. Også selvom jeg egentlig ikke synes, at jeg har taget en direkte beslutning om at være specielt politisk. Men som med så mange andre ting er det oftest sådan, at når man stikker snuden frem og italesætter ting som går imod normen, så bliver det hurtigt opfattet som et direkte politisk budskab.

Selvom O/RIOH er udannet fra Arhus Musikkonservatorium, virker den formelle og institutionerede musikalske formning på statens bonede gulve ikke til at have påvirket hende synderligt. Dette kommer blandt andet til udtryk i hendes tekster og de musikvideoer, som hun har udgivet i tidens løb. 

I've Seen You Before (2015). Instrueret af filminstruktør Katrine Brocks og blev nummer to til Copenhagen Pix 2015 i kategorien Bedste Musikvideo.

Selling Out (2015) - instrueret af Katrine Brocks

About Sex, baby (2017) - instrueret af Alice Topsøe-Jensen

O/RIOH Ho Ho Ho (2017) - instrueret af Anita Beikpour og Lil B. Wachmann

Shake Pussy (2019) - instrueret af Katrine Brocks

This Is O/RIOH Speaking er blevet genudgivet i en deluxeudgave med siglen "Shake Pussy" som ekstramateriale. Pladen kan erhverves på vinyl og lyttes i sin helhed her:


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA