Irish Mythen til GAFFA Talk på Tønder: Om fem år er mandschauvinist-dinosaurerne uddøde

Irish Mythen til GAFFA Talk på Tønder: Om fem år er mandschauvinist-dinosaurerne uddøde

På Tønder Festival er GAFFA vært for fire såkaldte GAFFA Talks, hvor skribenter fra magasinet interviewer fire kunstnere fra årets program foran publikum, som også har mulighed for at stille spørgsmål. Det hele sker på den intime scene i Pumpehuset på festivalområdet.

Den første GAFFA Talk fandt sted tidligt torsdag eftermiddag med Folkeklubben, og kort efter fortsatte vi med den irske, canadisk bosatte sanger og sangskriver Irish Mythen, der gav en meget rost koncert på Tønder sidste år og derfor blev inviteret tilbage i år.

Snakken med GAFFAs Lisa Reschefski gik blandt andet om Mythens heftige turnévirksomhed. Hun har været på landevejen i cirka 20 år og spiller hvert år mellem 150 og 180 koncerter over hele verden, alene med sin guitar. Og det er sangene og energien fra publikum, der driver hende. Mythen har aldrig en sætliste – hun har en fast sang, hun lægger ud med, og så er det ellers improvisation derfra, ud fra den stemning, hun fornemmer fra publikum.

Mythen har rejst rundt i verden hele sit liv. Som barn flyttede hun omkring med sin familie, da hendes far var ingeniør inden for luftfartsindustrien, og de boede i både Trinidad, Nigeria og i Mellemøsten, sidstnævnte da Mythen var teenager, hvor hun oplevede den første golfkrig i 1991 på forholdsvis tæt hold. Det var her, Mythens mor gav hende en guitar for at dæmpe hendes teenage-weltschmerz, og det virkede. Mythen blev grebet af instrumentets muligheder – ”det var, som om min hjerne åbnede sig”, som hun sagde, og så gik hun ellers i gang med at spille og skrive, selvom hun er helt selvlært både som guitarist og sanger. Kort efter fik hun mulighed for at optræde på en lokal klub, hvor der blev spillet folkemusik én gang om måneden, og her fremførte hun Simon & Garfunkels ”Slip Slidin’ Away” for tre mennesker – og selvom det ikke lød særlig godt, vidste hun, at det var dette, hun skulle bruge sit liv på.

Senere blev Mythen sendt på kostskole i Irland, hvor hun fik venner fra hele verden, og det gav hende forøget lyst til at rejse rundt, møde mennesker fra andre kulturer og spille musik, og det har hun gjort lige siden. Hendes dogme er, at en sang skal tage lytteren på en rejse, og at sange gerne må give publikum et andet blik på verden – og at man skal lytte til folk, man er uenig med. Derfor har hun ikke noget imod at optræde for et højreorienteret og måske ligefrem racistisk publikum, for det kan jo være, hun kan påvirke dem bare en lille smule med sine sange – ikke mindst hvis hun bruger humor, noget hun er meget bevidst om.

Et af spørgsmålene gik på Irish Mythens oplevelser som kvinde (og lesbisk) i en branche domineret af mænd. Har hun oplevet forskelsbehandling? Ja, det har hun, blandt andet erfaren hun mindst én gang på hver festival, hun optræder på, også Tønder, at lydfolkene – der ofte er mænd – lytter mindre til hendes ønsker end til hendes mandlige musikerkolleger. Og en canadisk festivalchef har fortalt hende direkte, at en kvinde ikke kan være hovednavn på en canadisk festival. Mythen var dog fortrøstningsfuld, og hun havde svaret: ”Om fem år er din type af dinosaurer uddøde”, ligesom hun var optimistisk omkring klodens fremtid, med den klimabevidsthed, den unge generation med Greta Thunberg i spidsen lægger for dagen. ”Der var 2,5 millioner, der deltog i den første skolestrejke i USA, og det er jo fremtidens vælgere,” som hun påpegede.

I dag bor Irish Mythen på øen Prince Edward Island i det østligste Canada. Præcis hvordan hun endte der, fremgik ikke helt, men det er en lille ø med 150.000 indbyggere, hvor Mythen kan slappe af og få inspiration, når hun en sjælden gang er hjemme fra landevejen. Det er i øvrigt her, børnebogsklassikeren Anne fra Grønnebakken foregår.

Undervejs gav Irish Mythen også et eksempel på sin imponerende stemmepragt, da hun uden hverken mikrofon eller guitar fremførte den irske folkesang “The Auld Triangle”, så væggene i Pumpehuset skælvede. Er du på Tønder Festival, kan du stadig nå at opleve hende til Women’s Circle-koncerten lørdag klokken 14.15

Den sidste GAFFA Talk er med John Smith i Pumpehuset lørdag klokken 13.

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA