LISTE: Her er Quentin Tarantinos 20 bedste filmsange

LISTE: Her er Quentin Tarantinos 20 bedste filmsange

Auteur-instruktøren Quentin Tarantino er et geni, når det kommer til at blande det visuelle med musik. Nu er han aktuel med filmen Once Upon A Time In Hollywood, og GAFFA Sveriges Morgan Storesund Skarin har sat sig for at rangere hans bedste valg.

Quentin Tarantino har altid været mere end blot en filmnørd. Hans musiknørderi er efterhånden så velkendt, at den lokale vinylbutik næppe bliver overrasket, når instruktøren møder op for at bladre udvalget igennem.

Det er heller ikke overraskende, at Tarantinos niende spillefilm Once Upon A Time In Hollywood, en film, som udspiller sig slutningen af 60'erne, er fyldt med tidstypisk musik. Som sædvanligt med Tarantino er det en blanding af velkendte klassikere og mere uopdagede perler.

Tarantinos fornuftige musikvalg lever ikke blot i sin egen verden, men bidrager alle med noget særligt til hans film. Den langvarige, men samtidigt fremragende kampscene på en restaurant i Japan fra Kill Bill Vol. 1 ville ikke være det samme uden musikken. I samspil med diverse filmiske greb skabes en rytme, der langsomt leder frem mod filmens klimaks.

Denne liste må derfor tage hensyn til både musikkens betydning for filmen og i hvilket omfang, sangene kan stå alene. At rangere og ende med en topplacering er selvsagt en svær opgave. Men her kommer et tappert forsøg. Hør sangene på en Spotify-playliste nederst.

20. The Lonely Shepherd – Zamfir (Kill Bill Vol. 1)

Omkring årtusindskiftet var panfløjte på mode i Hollywood. Instrumentet går igen både på Ringenes Herre og Titanic-soundtracket. Det var så in, at selv Tarantino anvendte fløjten i Kill Bills signaturmelodi. Men selvom instrumentet ikke er populært indenfor popmusik (af visse grunde), så er "Lonely Shepherd" en virkelig smuk sang.

19. About Her – Malcolm McLaren (Kill Bill Vol. 2)

“About Her” er utypisk nok skrevet til selve filmen, i dette tilfælde Kill Bill Vol. 2. Noget der er ret usædvanligt for Tarantino. Sangen blev lavet af tidligere Sex Pistols-manager Malcolm McLaren, men bruger store dele af The Zombies' "She’s Not There". "About Her" har en triphop lyd, der fører tankerne hen på artister som DJ Shadow og Massive Attack.

18. Django – Luis Bacalov, Rocky Roberts (Django Unchained)

Man skulle virkelig tro, at “Django” var skrevet til Tarantinos første western-hyldest Django Unchained, men det er den faktisk ikke. Sangen blev skrevet til Sergio Cobuccis spaghetti-western Django fra 1966, hvilket var den film, Tarantino ville hylde, da han lavede Django Unchained. Ikke desto mindre var det ved hjælp af denne sang og diverse Morricone-stykker, at Django Unchained sikrede sin ubestridelige western-feeling.

17. Cat People (Putting Out Fire) – David Bowie (Inglorious Basterds)

Tarantinos soundtracks er ofte meget bogstavelige i forhold til selve filmen. David Bowies “Cat People” fra 1983 kan knyttes til specifikke scener fra Inglourious Basterds på flere planer. “Putting out Fire” som i at bryde Nazityskland ned ved at dræbe deres top-politikere, “with gasoline” som i at brænde dem ihjel. Hvilket præcist er, hvad karakteren Shosanna planlægger at gøre til tonerne af Bowie.

16. Down In Mexico – The Coasters (Death Proof)

Scenen, hvor Arlene "Butterfly" giver en lapdance til den uhyggeligt ubehagelige Stuntman Mike i Death Proof er noget af det mest betagende, Tarantino har lavet. Det hele sker til lyden af 50’er-vokal-rock-gruppen The Coasters’ effektive “Down In Mexico”. Hvis jeg nogensinde tvinges til at give en lapdance, så lad det ikke være til den her sang. Det bør ingen gøre.

15. Tu Mira – Lole Y Manuel (Kill Bill Vol. 2)

“Tu Mira” er bevis for Tarantinos skarpe øre for musik. Flamenco var langt fra at være en populær genre, da filmen blev indspillet. I dag har genren fået et internationalt boost, hvor flamenco-sangerinden Rosalía fræser mod toppen. Måske er det derfor lettere i dag at sætte pris på denne perle, ligeså meget som Tarantino måtte have gjort allerede dengang i 2004.

14. Little Green Bag – George Baker Selection (Reservoir Dogs)

“Little Green Bag” var den første sang nogensinde, der kunne høres i en spillefilm af Quentin Tarantino. Det var det første glimt af instruktørens mesterlige musikvalg. Sangen, som var et hit i 1970, blev efter filmen, præcis som mange andre af Tarantinos sangvalg, en rigtig kultklassiker.

13. Unchained (The Payback/Untouchable) – James Brown/2Pac (Django Unchained)

Det er usikkert, hvem der fik den strålende idé at mixe James Browns “The Payback” sammen med 2Pacs “Untouchable”, men hvem det end var, så var den ikke dum. Den fantastiske sang giver filmens klimaks, hvor Django fyrer løs med sine pistoler, ekstra gennemslagskraft. Både budskabet til “The Payback” og “Untouchable” passer også godt til filmens historie og Jamie Foxxs karakter.

12. Street Life – Randy Crawford (Jackie Brown)

Jackie Brown er Quentin Tarantinos mest undervurderede film. Her er meget godt at hente, for eksempel et fedt soundtrack. En af de mest mindeværdige sange herfra er den her funky disco-banger. Sangen bidrager til vores forståelse af Pam Griers selvsikre karakter Jackie, når hun med faste trin slentrer rundt til sangens pulserende beat.

11. Jeepster – T-Rex (Death Proof)

“Jeepster” spiller ikke en særligt mindeværdig rolle i Death Proof. Sangen kan høres lavt i baggrunden på den bar, hvor seriemorderen Stuntman Mike har forfulgt den unge pige-bande. Men “Jeepster”, som er en af de allerbedste sange fra Marc Bolans katalog, fortjener den høje placering på grund af sin egen høje kvalitet.

10. Don’t Let Me Be Misunderstood – Santa Esmeralda (Kill Bill Vol. 1)

Hver gang jeg ser sværdduellen mellem Beatrix Kiddo og O-Ren Ishi i Kill Bill, tænker jeg på denne baggrundsmusik. “For fanden, hvor er det en god sang det her”, siger jeg til mig selv uden at have nogen anelse om, hvor den kommer fra. Det viser sig at være et ti minutter langt disco-cover af Nina Simones “Don’t Let Me Be Misunderstood” indspillet af den fransk-amerikanske gruppe Santa Esmeralda. Og for fanden hvor er det en god sang.

9. Across 110th Street – Bobby Womack (Jackie Brown)

Jackie Brown er delvist en hyldest til Pam Grier og 70'ernes blaxploitation-genre. En genre fyldt med mørke skuespillerinder, vold, sex og stoffer. Er det muligt at starte filmen med en bedre sang end blaxploitation-klassikeren ”Across 110th Street”? Jeg tror det ikke.

8. Hush – Deep Purple (Once Upon A Time In Hollywood)

En stor del af Once Upon A Time In Hollywoods soundtrack agerer bagtæppe for enten køreture i Los Angeles eller Sharon Tates naive dagdriveri. Deep Purples ”Hush” lykkedes med at ramme begge stemninger. Den klassiske rocksang sætter tonen for Roman Polanski og Tates glamourøse livsstil, da de kører mod en stjernespækket fest på Playboy Mansion.

7. Son Of A Preacher Man – Dusty Springfield (Pulp Fiction)

Pulp Fiction ville bare ikke være den samme film uden et ypperligt soundtrack. Dusty Springfields superklassiker indleder den sekvens i filmen, som når sin kulmination samme sted som scenen starter, nemlig i Marcellus og Mia Wallaces hjem. Det, som ender med at blive en noget begivenhedsrig aften for Vincent Vega, starter her med ”Son of a Preacher Man”s mystiske lune.

6. Battle Without Honor Or Humanity – HOTEI (Kill Bill Vol. 1)

”Battle Without Honor or Humanity” er som en bedre version af Survivors ”Eye of the Tiger”. Der findes ikke et nummer, som indkapsler følelsen af "nu gælder det" bedre end ”Battle Without Honor or Humanity”. Hvis jeg havde været fodboldtræner, havde jeg spillet denne sang før hver en kamp. Det er også den perfekte opladning til Tarantinos fedeste actionscene.

5. Mrs. Robinson – Simon And Garfunkel (Once Upon A Time In Hollywood)

At anvende ”Mrs. Robinson” i en film omhandlende den mest forandrende periode i filmbranchens historie virker meget passende. En af de mange indspark i ”New Hollywood” var netop at anvende pop- og rockmusik i film. En af de film, som skilte sig ud for at gøre netop det var ”The Graduate”, hvor Simon and Garfunkel stod for soundtracket. Filmens mest kendte nummer? ”Mrs. Robinson”.

4. Stuck in the Middle With You – Stealers Wheels (Reservoir Dogs)

Det var, da Michael Madsens Vic Vega pludselig skar øret af en stakkels politimand, at Quentin Tarantino fik sit publikum til at hæve øjenbrynene for første gang. Uden ”Stuck In the Middle” havde scenen, og dermed filmen, aldrig været det samme. Nummeret komplementerer karakterens indifferens overfor situationen på fin vis. Vic Vega forsøger bare at have lidt sjov, alt i mens han torturerer den tilfangetagne politimand. Teksten er også finurlig, da den beskriver, hvordan politimanden er stuck in the middle with Michael Madsens psykopatiske karakter.

3. Girl, You’ll Be A Woman Soon – Urge Overkill (Pulp Fiction)

Scenen, hvor Mia Wallace tager en overdosis i selskab med John Travoltas Vincent Vega er muligvis Tarantinos mest ikoniske. Høj på kokain sætter Uma Thurmans Mia denne sang på og giver sig i kast med en smittende indlevelse i teksten. Urge Overkills cover giver sangen et rockabilly-touch, som passer godt til stemningen, mens Neil Diamonds originaltekst siger alt om Mia Wallace.

2. Let’s Stay Together – Al Green (Pulp Fiction)

”Let’s Stay Together” er ikke med i den mest klassiske Tarantino-scene. Bokseren Butch præsenteres for første gang, da han i et møde med gangsterbossen Marcellus aftaler at fixe en boksekamp. Men dette nummer måtte simpelthen højt op på listen. Det er trods alt en af de bedste soulsange nogensinde. Aldrig har Al Greens stemme lydt så sensuel. Sangen passer også godt til Marcellus’ karakter, som med sit dybe indre står i kontrast til hans rå ydre.

1. Bang Bang (My Baby Shot Me Down) – Nancy Sinatra (Kill Bill Vol. 1)

”Bang Bang” er ikke blot et perfekt nummer til at berette om grundatmosfæren i Kill Bill-sagaen, men også en af 60'ernes absolut bedste sange. En stilfuld ballade af Nina Simone, som skaber utroligt meget stemning med utroligt få midler. Nancys røst går næsten i et med elguitaren. Sangen og guitarens stemning er lige så klar, som den er tiltalende. Tremolo-guitar er også et tilbagevendende element i Tarantinos film, og her fungerer det allerbedst. Endnu en gang lykkedes Tarantino med at få en årtier gammel sang til at lyde, som om den er skrevet netop til hans film. I dag er nummeret lige dele Kill Bill og Nancy Sinatra.

Hør playlisten på Spotify:

 

Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA