Turnéaktuelle Helgi Jonsson: Her er mit soundtrack til livet

Turnéaktuelle Helgi Jonsson: Her er mit soundtrack til livet

Den turnéaktuelle sanger og sangskriver fortæller om sange, der har påvirket ham

Den islandske sanger og sangskriver Helgi Jonsson udgav i marts sit femte album, Intelligentle, og i september tager han på Danmarksturné. Jonsson synger og spiller selv på klaver, guitar og trækbasun, og med sig til koncerterne har han sin kone Tina Dickow, der akkompagnerer med sang, guitar, trommer og ”lyde”.

Vi har bedt Helgi Jonsson udvælge en stribe sange, der har haft stor betydning for ham. Hør sangene nedenfor.

Denne sang husker jeg tydeligt fra min barndom:

Queen: ”Bohemian Rhapsody”. Jeg husker, at jeg var hjemme hos en ven, da vi var 10 år gamle, og han spillede sangen for os på sin nye boombox, ekstremt højt. Vi blev blæst væk, og musikken vækkede hans far, der blev rasende. Det var som et klarsyn. 

Denne sang gør mig sentimental:

Beach Boys: ”God Only Knows”. Jeg husker nummeret fra mine teenageår. De år, hvor musik for alvor begynder at væve sig ind i ens følelsesliv. Sangen går direkte i mit hjerte, og i dag har den stadig en livsbekræftende effekt på mig. Jeg bliver simpelthen bare glad for at være i live, når jeg hører den. Fra en musikproducers vinkel er det et mesterværk på alle niveauer.  

Denne sang vender jeg altid tilbage til:

Talk Talk: ”I Believe in You”. Det er en ufatteligt smuk komposition, og den er indspillet på en måde, som man sjældent gør det i dag: bare at spille og spille og improvisere og miste tidsfornemmelsen. Og den er optaget helt fantastisk. De indspillede den i øvrigt i mørke. Jeg brugte den som sovemedicin igennem en turbulent tid for ti år siden. Den kunne altid berolige mig. 

Denne sang minder mig om den første gang, jeg var forelsket:

Burt Bacharach: ”The Look of Love”. En af hans perler fra 1967. Jeg lyttede til Dionne Warwicks version. Jeg var 11 og faldet pladask for en klarinet-spillende pige med langt glat hår. Det er interessant, hvordan man i den periode, i "de store sangskriveres guldalder", kunne høre mange forskellige kunstneres versioner af den samme sang udkomme stort set samtidigt. Everyone and their mother lavede en version af den her sang i de første år af dens liv. 

Denne sang har jeg på heavy rotation lige nu:

Víkingur Ólafsson: ”Widerstehe doch der Sünde”. Min gode ven på Island er gået hen og blevet en af verdens allerstørste koncertpianister, og jeg har lyttet rigtig meget til hans Bach-album. ”Widerstehe...” er et highlight på albummet.

Denne sang er min ultimative party starter:

The Prodigy: ”Firestarter”. Så bliver det festligt på den vilde måde!

Denne sang ville jeg ønske, jeg selv havde skrevet:

”In Darkness Let me Dwell” af John Dowland. Sangskrivning er ikke et fænomen fra det 20. århundrede. Den her er skrevet i 1610. Det er den bedste. Og indspilningen med Andreas Scholl er formidabel.

Denne sang skal spilles til min begravelse:

J.S. Bachs koral ”O Haupt voll Blut und Wunden” fra Matthäus Passion. Jeg ville egentlig ikke have noget imod, om alt musikken ved min begravelse var Bach. Enhver af sangene ovenfor ville også passe godt. Fra ”God Only Knows” over ”Firestarter” til ”In Darkness Let Me Dwell”. Perfekt.

LÆS OGSÅ: Helgi Jonsson-interview: Den hyperfleksible stemme fra nord

Helgi Jonsson kan opleves live med Tina Dickow følgende steder:

Aarhus VoxHall, 17. september

København Studie 2, 18. september (udsolgt)

Odense, Magasinet, 19. september (IKKE udsolgt, som GAFFA fejlagtigt kom til at skrive, vi beklager!)

Aalborg, Musikkens Hus, 20. september (udsolgt)

Hør sangene på Spotify:


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA