x

TRØSTE-SPOT: Naked – når musikken klædes af

TRØSTE-SPOT: Naked – når musikken klædes af

OBS: I denne weekend skulle årets Spot Festival løbe af stablen, men grundet de nuværende omstændigheder er dette desværre ikke muligt. Det betyder dog ikke, at I skal snydes for alt det gode indhold, som vi fik lavet til årets Spot Magasin. 

IGEN I ÅR KAN DU OPLEVE EN HÅNDFULD ARTISTER I DET SKRØBELIGE FORMAT, SOM ER NAKED. MED SIG PÅ SCENEN HAR DE KUN FIRE SANGE OG ET KLAVER. MEN HVILKE TANKER OG IDÉER LIGGER EGENTLIG BAG KONCEPTET?

Kernemotivationen for at deltage på SPOT er at få udvidet sin musikalske horisont. At høre noget musik, man ikke har hørt før. Og med de utallige koncerter og arrangementer, der finder sted i hele Aarhus, mens festivalen udfolder sig, er der rig mulighed for at gøre netop det. Men med NAKED giver SPOT dig også den eksklusive mulighed for at opleve det, du i forvejen kender, men på en måde, du aldrig har hørt før.

NAKED-konceptet efterlever helt klart filosofien less is more. Det er en tilbagevendende attraktion på SPOT Festival, hvor publikum hvert år får lov til at opleve fire artister, som musikalsk blotter sig fra alt, der hedder backup band, sceneshow og elektroniske hjælpemidler. Det er kun dem, publikum og et klaver.

– Det hele startede med et ønske om at lave en helt særlig publikumstreat, fortæller Conny Jørgensen, der er projektkoordinator hos ROSA og primus motor for NAKED. – Og det, vi måske ikke havde regnet med dengang, var, at det ville blive et koncept, som publikum ville tage meget til sig. Så man må sige, at idéen om, at det skulle være et publikumstreat, er lykkedes, for det er noget, som rigtig mange SPOT-gængere glæder sig til.

I de sidste ni år har NAKED været en fast del af SPOT-programmet. Og den store interesse for arrangementet har med tiden gjort, at der reserveres to dage til koncerterne på SPOT-programmet, hvor fire solister fremfører deres sange i en minimalistisk setting både om fredagen og lørdagen. Derudover måtte arrangementet også flytte til en sal med større kapacitet.

– Det gør jo, at der er flere publikummer, der kan komme ind og høre det, fortæller Conny. – I de første par år lavede vi det i Musikhusets Lille Sal, som har en kapacitet på 300. Men det har været rigtig populært, så de sidste mange år har det været i Symfonisk Sal. Og det skal heller ikke op i en større kapacitet, for det må heller ikke miste den intimitet, som er rigtig vigtig omkring det.

Conny sætter især pris på, at NAKED også er noget, der betyder meget for solisterne, i og med at de får mulighed for at afprøve et anderledes udtryk end det, de er vant til. Tidligere NAKED-solister tæller blandt andre Pernille Rosendahl, Nik & Jay, Mads Damsgaard (Reptile Youth), Simon Olsen (Baest), Lucy Love og mange flere. Men en musiker, der måske ikke altid løber med al omtalen, er den svenske multiinstrumentalist, Gustaf Ljunggren. Det er ham, der hvert år sidder bag klaveret, når lyset i Musikhusets Symfonisk Sal slukkes, og solisterne er klar til at gå planken ud på scenen.

En musikalsk skrøbelighed
– Der er rigtig meget at sige om NAKED og alle tankerne bag det, men det handler dybest set om essensen af musikken og det, man kan få ud af det musikalske sammenspil og arrangementerne, forklarer Gustaf Ljunggren.

– Det handler om at nå så dybt ind i materialet som muligt ved at pille al pynten fra, og så opdager du noget helt nyt. Jeg ser det egentlig som at få sig bidt ind til sangens kerne og se, hvad man kan gøre ved det så enkelt som muligt. For jeg forsøger bestemt ikke at putte for meget drys og pynt på mine akkompagnementer. Det må gerne stå lidt råt og upoleret. Jeg synes, det er endeløst fascinerende, hvor meget man kan få ud af sådan nogle små midler som bare en C-dur-akkord på et klaver og en stemme, der begynder at synge ind over. Alt kan ske inden for den lillebitte ramme.

Gustaf mødes altid med artisterne forinden, så de kan øve og stemme kemien af – for som Gustaf påpeger, er det en ny oplevelse hver gang, da det er en ny solist, en ny kemi og et nyt menneske, han skal samarbejde med. Men hans forberedelse med artisterne er faktisk markant mindre, end man skulle tro.

– Før jeg mødes med artisterne, har jeg efter bedste evne aflyttet sangene, de har valgt. Jeg prøver at lære sangene og stemningen i musikken at kende. Efter jeg har forberedt mig, mødes vi og øver i to timer. Og det lyder måske ikke af ret meget. Men det ender alligevel altid med at være tilstrækkeligt.

Man kan fristes til at mene, at denne ultrakorte øvetid med artisterne på en eller anden måde også lever op til hele NAKED-formatet, idet musikken besidder en vis grad af skrøbelighed både i måden, den bliver arrangeret og fremført på. Men skrøbeligheden er også at finde i valget af artister, da det som regel er musikere, der ikke er vant til at arbejde i et så nedbarberet og akustisk format.

Fascinerende kontraster
Conny Jørgensen og Gustaf Ljunggren bruger hvert år meget tid på at overveje, hvilke solister, de mener vil fungere godt ind i NAKED-konceptet. For dem er det vigtigt at sammensætte et hold af fire vidt forskellige musikere, så publikum præsenteres for flere forskellige udtryk.

– Der har gennem årene været nogle helt særlige projekter, som har været virkelig sjove at arbejde med, fortæller Gustaf Ljunggren og fortsætter: – Da jeg for eksempel spillede med Simon fra Baest, der var måske en af de mest anderledes arrangementer – at oversætte dødsmetal til et rent klaverakkompagnement… det kom jo ud på en helt ny måde, der var så uventet for publikum.

– Til at begynde med var det et meget stort arbejde for mig at lytte Baests oprindelige arrangementer af, for det er meget intrikat og detaljeret musik. Det er ikke noget, de bare lige har liret af. Det var vildt spændende at tage sig den tid til at analysere dødsmetal-musik, for det har jeg aldrig gjort før. Og jeg syntes, at der var mange smukke passager rent tonalt.

– At arbejde med Simon var på alle måder fascinerende og spændende – sikkert også for ham. Han havde aldrig optrådt uden sit band. Så det var en stor tærskel for ham at komme over og stå alene med klaver. Og sådan har det også været for andre. For eksempel Mathias Bertelsen fra The Entrepreneurs, det var det samme med ham. Han har været vant til at stå med sit rockband og sin guitar, og det har været hans forum for musikalsk udfoldelse. Og alt det blev bare pillet væk, og så stod han bare med sin stemme i en koncertsal med et klaver. Man føler sig vitterligt komplet nøgen.

GUSTAF LJUNGGREN OM NAKED-PUBLIKUMMET:
– Jeg kan hvert år forundres over, at publikum altid er så stille og lyttende til vores NAKED-koncerter – det er meget ulig en festival. For SPOT er jo en festival med ret korte koncerter, hvor publikum går videre for at se noget andet. Så der er meget rotation og bevægelse i publikum hele tiden. Men til NAKED-koncerter bliver folk siddende, og de lytter virkelig godt efter og er meget opmærksomme på nærmest alt, hvad der foregår. Der er en helt særlig energi til stede.

SIMON OLSEN OM AT OPTRÆDE MED NAKED:
– Jeg vidste ikke, hvad jeg skulle forvente af NAKED, andet end en spændende og anderledes måde at opleve Baests musik på.

– Udfordringen for mig var at optræde helt alene med Baests musik i et helt andet kunstnerisk rum, end hvad det plejer at være.  Det endte også med at blive et helt anderledes udtryk, og det var en meget grænseoverskridende oplevelse for mig, men også en fantastisk og intens oplevelse. Jeg lærte meget af den umiddelbarhed og den stemning, der opstod ud af det, hvilket var meget medrivende og unikt. Gustaf er ekstremt dygtig til at fortolke musikken og til at forsimple den, så udtrykket bliver sit helt eget.

Se Spot Festival Naked 2016 med Go Go Berlin:


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA