x

Fallulah: ”Jeg ville have elsket at lære om budgetter i matematik”

Fallulah: ”Jeg ville have elsket at lære om budgetter i matematik”

Fallulah brød gennem lydmuren med et brag, og hendes single ”Bridges” fra 2010 blev årets mest spillede sang på P3. Ti år efter har hun brudt med sit pladeselskab og har lært at være herre i eget hus.

Da Fallulahs seneste ep All My Eyes Are Open (Part 1) blev udgivet i juni 2019, var det pladeselskabet La Boom Records første udgivelse, hvilket jo egentligt er meget passende, når pladeselskabets ejer er Fallulah selv. Beslutningen om at udgive sin musik gennem sit eget selskab kommer efter to album hos Sony og et tredje hos et New York-baseret indie-label, men derfra var det en nødvendighed at starte sit eget.

– Det var en nødvendig beslutning for at føle mig helt fri rent kreativt. Jeg gik igennem en ret vild indre proces i tiden op til og valgte at takke nej til nogle bud fra et par selskaber, fordi jeg følte, der var så sindssygt meget power og læring i at gøre det selv denne gang, fortæller hun og fortsætter:

– Da jeg blev signet i sin tid, var jeg helt grøn i branchen, så jeg havde ingen idé om, hvad der foregik ”behind the scenes”. På den ene side er det jo rart, at der er et stort hold omkring en til at løfte de forskellige opgaver, og at man heller ikke har sine egne penge op af lommen. De fleste musikere er jo helt broke i starten. Det var jeg i hvert fald.

Som karrieren tog fart, og hun fandt sig mere til rette i branchen, kunne det dog nogle gange føles tungt, når beslutninger skulle igennem flere led, og samtidig var det svært at gennemskue kontrakter og det økonomiske aspekt. Derfor tog hun beslutningen om at starte selv.

I La Boom Records er Maria Apetri, som er Fallulahs borgerlige navn, lidt af en blæksprutte. Hun er på en og samme tid artist, bank, kunstnerisk leder, product manager – og nogle gange også presseansvarlig.

– Man skal kunne lide at være hands on, og det kan jeg heldigvis. Det er ikke billigt at være eget label, men jeg kan godt lide, at jeg har helt styr på, hvad jeg bruger og hvorfor. Derudover tror jeg jo på, at det er en god investering i mig selv og min musik, påpeger hun.

Som blæksprutte i sin egen virksomhed og med hænderne dybt nede i alle aspekter af sin musik er Fallulah ikke i tvivl om, at hun ville have haft gavn af at søge viden gennem en uddannelse.

– Jeg ville have haft rigtig meget ud af at læse for eksempel music management på Rytmisk Konservatorium i forhold til økonomi og kontrakter. Der har jeg brændt fingrene lige lovlig mange gange, fordi det virkelig ikke har været min stærke side og noget, jeg hele tiden øver mig i at blive skarpere på.

Hun er derudover ikke i tvivl om, at det altid skal handle om, at musikken kommer først. Det er der, ens drive og passion skal komme fra. Og hvis det halter med viden om praktikken, har Fallulah lært meget ved at spørge ind til andres erfaringer.

– Der ville jeg ønske, jeg selv havde været bedre til at række ud og spørge omkring mig, da jeg startede, slår hun fast.

Dengang var Fallulah sprunget durk ud af en et-årig danseuddannelse fra Broadway Dance Center i New York, hvilket hun brugte sit første år efter gymnasiet på. Det var her, det for alvor blev skrevet i sten, at musikken var det vigtigste, og at det var den vej, hun skulle gå. Derfor har Fallulah sidst været studerende, da hun var gymnasieelev.

– Jeg tror, det er så afgørende, hvilken underviser man har i forhold til at være interesseret i et fag. Mine lærere var temmelig knastørre i de fleste fag. Jeg ville have elsket at lære at lægge budgetter og så videre i matematik, men det var ikke lige med i pensum. Noget af det bedste – ud over sprogfagene – var, når vi lavede kreative projekter som skolens musical, eller når jeg sang i big bandet, erindrer sangerinden om sine år på Kalundborg Gymnasium og HF.

Netop sprogfagene og det at udtrykke sig skriftligt har alligevel altid ligget Fallulahs hjerte nær, og de evner er hun slet ikke i tvivl om, at hun bruger den dag i dag i sit daglige virke som sangskriver.

– Det at skrive musik er altid kommet til mig instinktivt, og der tror jeg faktisk, det har været en styrke for mig ikke at være skolet inden for musik.

Fra skolen til musikbranchen:

  • Som studerende er det gratis at melde sig ind i en a-kasse, og herigennem kan du komme på mange kurser og workshops helt kvit og frit, hvor du kan tilegne dig ny viden
  • Overalt i landet kan du melde sig til aftenskolekurser, hvor emnet spænder fra musikproduktion og guitarlektioner til kulturforståelse og japansk for begyndere
  • I Aarhus holder Promus oplæg og laver kurser for brancheaktører og artister
  • I København findes der blandt andet Innovative Artist Academy, Innovative Music Management og Royalties
  • Højskoler rundt om i landet har mange kreative kurser, både korte og lange
  • De fleste fagforeninger har mentorordninger, hvor du kan blive inspireret og lære af erfarne kræfter i branchen
  • Fallulah nævner blandt andet DPA, DJBFA, Dansk Artistforbund eller DMF, hvor der findes gode netværksmuligheder og tilbud til at forfine sine evner

Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA