x

Musikbranchens mangfoldige muligheder

Musikbranchens mangfoldige muligheder

Mikkel Xavier, booker på Smukfest, har en STX og en lederuddannelse og har været frivillig ved Smukfest i flere år, inden han blev booker

– Evnen til at analysere og styre et budget kommer helt sikkert som en del af min uddannelse, men der er ikke nogen direkte paralleller mellem min eksisterende uddannelse og det, jeg laver i dag. Dog mener jeg, at uddannelse i de unge år er vigtigt for at kunne blive god til at samarbejde. Det gælder både internt i Smukfest og i det arbejde, vi har med de mange agenter fra både Danmark og resten af verden.

– Fagligt er sprog en vigtig egenskab. På det mere personlige plan er det evnen til at tale med mange forskellige mennesker og ikke mindst forhandle med dem.

– Hvis du vil være booker, så læg din energi i frivilligheden og se, om det ikke bringer dig den rette vej. Du kan starte på et af vores mange spillesteder og måske kaste dig ud i mulighederne på landets festivaler. Spark døren ind og vis, hvad du kan.

Kristian Aagaard, daglig leder på spillestedet Hotel Cecil, har en STX og har læst til lærer, startede som afrydder på Rust og har siden da arbejdet sig op

– Jeg er nok lidt af en blæksprutte, hvor jeg har hænder på de fleste områder i huset. Mine ansvarsområder er drift, personale, bar, natklub og økonomi. Under de kategorier er der så en masse opgaver som for eksempel vedligeholdelse af toiletter og pissoir som en – måske uventet – vigtig opgave.

– Det er afgørende, at man er en autentisk leder, har blik for potentiale og tager det hårde slæb. Derudover er det en stor fordel at fungere med alle typer mennesker. Det er også altid vigtigt at have generel viden om drift.

– Det handler først og fremmest om indre motivation. Her taler jeg om den der ekstreme følelse af, at man har lyst til at vie sit liv til arbejdet. En anden opgave bliver så at finde en balance i arbejds- og privatlivet, hvilket jeg, særligt tidligere i min karriere, havde svært ved at finde.

Helle Arensbak, freelance fotojournalist siden 2012, vinder af Årets Livefoto ved GAFFA Photo Awards 2019, uddannet fotojournalist fra DMJX

– Musikfotografi handler om at aflæse musikernes bevægelser i samspil med lysmandens opsætning. Det er som med sport: Hele tiden tænke fremad, lytte til musikkens beat, publikums brøl og finde de små historier i den tid, vi har til rådighed.

– Hvis man gerne vil være fotograf, skal man kaste sig ud i det. Og øve sig! Kæmp for at få en plads et sted og udforsk de mange genrer i fotografiet. Man skal fotografere Orange Scene i skovskiderstilling mellem tusindvis af mennesker for at få både flag, lys og scenen med.

– Kun ganske få magasiner og store medier giver løn for fotografens arbejde her i Danmark. Derfor er de fleste musikfotografer på frivillig basis, medmindre de bliver betalt af pladeselskaberne eller musikerne selv.

Uffe Fink, selvstændig revisor med specialisering i regnskab for musikere siden 2007, har spillet percussion for blandt andre Thomas Helmig og har læst økonomi

– I gamle dage fik man penge, når man for eksempel spillede live, men i dag laver musikeren måske musik på en computer, og så vælter det ind med rettighedspenge. Vi sidder som detektiver for det her, fordi verden udvikler sig så hurtigt. Musik, kunst og kultur bliver brugt på ufatteligt mange måder, så der ligger rigtig meget arbejde i at grave.

– Jeg har altid brugt min nysgerrighed og min ærekærhed. Jeg kan ikke få en kunde ind ad døren og forstå ham halvt. Jeg skal forstå ham bedre, end han forstår sig selv. For hvis jeg ikke gør mit arbejde ordentligt, kan en musiker for eksempel ende med at betale 100.000 kroner i skat, som de måske ikke skulle.

– Man skal vælge en vej og et mål. Hvis man gerne vil være ”rockrevisor”, bliver man nødt til at blive revisor først, så man har forståelsen for faget. Jeg mener helt klart, man bliver bedre, hvis man specialiserer sig. Start på finansbacheloren eller finansøkonom og find ud af, om det interesserer én, og så vil jeg gå i lære et sted. Bliv trainee.

Nikoline Helsbro, International Promotion Manager ved Universal Music, har læst kommunikation på DMJX

– Min hovedopgave er at promovere artister, der er signet på Universal Music i udlandet – i Danmark. Det, jeg laver, er, at projektlede artister, så de vokser sig større på et dansk marked. Gennem at pitche artister til radio, lave marketing som for eksempel plakater, sociale medier og ikke mindst presseomtale.

– Min uddannelse var god til at klæde en på til at turde tale og lære at tale, så man bliver hørt. Derudover lærte jeg en del om, at vi i sidste ende bruger medierne efter vores egne behov, og hvad der giver mening for os. Man kan altså sige, at mennesker måske gør noget ved medierne og ikke omvendt.

– Jeg ville ikke nødvendigvis starte med at gå efter noget i musikbranchen. Det kan måske være uoverskueligt, hvis det er det eneste, man går efter. Men det er oplagt at læse kommunikation eller journalistik og så måske snuse til elementerne rundt om i branchen. Find ud af, hvad du er god til og brug det i faget.

Amalie Christensen, manager for Ravi Kuma og Aksglæde ved pladeselskabet The Bank, har læst kommunikation på DMJX

– En stor del af mit arbejde går ud på løbende at rådgive mine artister om for eksempel kontraktmæssige og juridiske forhold og generelt vejlede dem omkring alle de valg, spørgsmål og muligheder, der følger med deres artistiske virke. Og ikke mindst svare på mails, mails, mails og derefter lidt flere mails.

– Jeg har altid selv spillet musik, men i begyndelsen af mine tyvere gik det op for mig, at det primært er alt det bagom musikken, der interesserer mig. Siden da har jeg arbejdet med musik inden for forskellige områder især omkring vækstlagsartister. Udvikling af artister og projekter har altid interesseret mig.

– Jeg søgte i sin tid ind på Kommunikation på DMJX, og siden hen har jeg heldigvis fundet ud af, at redskaber derfra som for eksempel branding, marketing, pressehåndtering og strategi er nogle, jeg bruger nu.

– Du behøver ikke vide det hele fra starten, men du skal vide, hvad der er nødvendigt at vide, og hvem du skal gå til for at få den viden. Find en erfaren manager som mentor, og i forlængelse af det bruger du også dit netværk. Netværk er alt! Både på det personlige og professionelle plan.

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA