x

Gasolin'-udstilling: Skipper Skræk, Harleyer og frække chicks

Gasolin'-udstilling: Skipper Skræk, Harleyer og frække chicks

Tag med på en benzinfyldt musikalsk rejse når Ragnarock – Museet for pop, rock og ungdomskultur i Roskilde netop nu har åbnet for en særudstilling om Danmarks største rockband, Gasolin’

Rabalderstræde er (faktisk) en gade i Roskilde, hvor kreativitet, kultur og musik slet, slet ikke får for lidt. Tager man turen derud, fæstner blikket sig inden længe på en gylden, nitteklædt bygning, hvis blodrøde indre leder tankerne over på indersiden af en guitar hardcase. Dog er det ikke kun instrumenter, man finder i Ragnarocks lokaler men derimod lyd, lys og fortællinger fra forskellige perioder i Danmarks rock- og pophistorie. Derfor har det naturligvis også ligget i kortene, at netop dette museum skulle markere 50-års jubilæet for det skelsættende rockband Gasolin’.

- Vi blev hurtigt enige om at undersøge mulighederne for på én eller anden måde at lave en udstilling omkring det, for det jo er det største musik, vi kan kaste os ud i som museum. Det er jo Danmarks største rockband, som har været foregangsmænd for så mange ting, vi tager fuldstændig naturligt i dag, lyder det fra Rasmus Rosenørn, museumsdirektør og medarbejder hos Roskildes museumskoncern ROMU.

I dag står resultatet af en længere periodes forarbejde klart i form af udstillingen Så kom med mig – Gasolin´1969-78, der skildrer Gasolin’s historie fra den første koncert på Brøndby Bibliotek til opløsningen otte år senere. Udstillingen byder på hidtil uset billedmateriale, artwork, fanbreve samt flere af Gassernes personlige artefakter. Tegneren Peder Bundgaard, som står bag flere af Gasolin’s pladecovers, og bandets egne Franz Beckerlee, Wili Jønsson og Søren Berlev er blandt de mange samarbejder, der har hjulpet Ragnarock med at realisere udstillingen. Dog var én tragisk hændelse tæt på at sætte en stopper for det hele:

- Kort efter, at Kim Larsen døde, kiggede vi på hinanden og spurgte "hvad gør vi nu, lille du?" Det har været noget, vi var nødt til at deale med. Derfor tog vi også beslutningen, at udstillingen skulle handle om den periode, hvor Gasolin’ var aktiv, forklarer Rosenørn og understreger, at Gasolin’ netop var et hold på fire medlemmer. En bande, der på trods af interne spændinger delte den samme drøm om rock’n’roll og storhed – også udover landets grænser.

The American Dream
Gasolin’s fascination af USA og den amerikanske popkultur er et aspekt af bandets historie, som ifølge Rosenørn er underfortalt. Derfor giver Så Kom Med Mig… en uddybende og unik skildring af de folkekære Gasseres forhold til rockens hjemland.

- Noget, de var enige om var jo, at USA var fedt, og rock’n’roll var fedt! Hele deres univers er bygget op omkring de her tegneseriefigurer, Skipper Skræk, sømænd, Harley’er, frække chicks og alt det, som de har været enige om. Det har også været derfor, at de gerne ville til USA og slå igennem. Helt fra starten af, inden de udgiver deres første plader, ville de gerne være store i udlandet. Rosenørn pointerer, at Ragnarock i forbindelse med dette kapitel i bandets historie har fremskaffet unikke fotos og andet materiale, som tidligere var ejet af den legendariske amerikanske turnémanager Noel Monk.

Så Kom Med Mig… er bygget op omkring otte Gasolin’-sange. Hver især repræsenterer de et kapitel eller en facet af historien om gruppen, som bliver uddybet via billeder, genstande, tekster, film og lyd. Historien om Gasolin’ er nemlig historien om et band, der udsprang af et alternativt flippermiljø og på deres rejse fra undergrund til storhed satte nye standarter for dansk rockmusik og koncertpraksisser. Desuden formåede de ifølge Rosenørn at transcendere subkulturer: - I 70'erne kunne man være ung på alle mulige forskellige måder; man kunne være disker, flipper, senere punker eller yuppie, men Gasolin’ favnede bredt på tværs af det hele.

Så kom med mig – Gasolin´1969-78 åbnede den 13. september og kan opleves frem til 31. juli 2020 på Ragnarock - Museet for pop, rock og ungdomskultur i Roskilde.



Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA