x

Aarhus Jazz Festival: Terminus, Bispetorvet og al det jazz

Aarhus Jazz Festival: Terminus, Bispetorvet og al det jazz

100 år efter den første jazzkoncert i Aarhus dyrker smilets by stadig genren og dens historie for fuld musik ved den årlige Aarhus Jazz Festival.

– Når København lukkede ned om søndagen, så åbnede vi om mandagen, fortæller sekretariatsleder Ilse Vestergaard om den anden årlige Aarhus Jazz Festival i 1989. Året forinden havde byens rådhus besluttet, at Aarhus var lidt af ”en død sild” om sommeren, og derfor indkaldte Musikhuset Aarhus flere spillestedsrepræsentanter og kulturaktører til møde for at rette op på dette. Vestergaard var selv med, dengang Musikhuset Aarhus’ ledelse fik idéen til at afholde en festival, der skulle dyrke både den danske og internationale jazzmusik:

– Vi kom frem til, at det kunne være godt at etablere en jazzfestival. Det synes vores informationschef også på det tidspunkt, fordi han havde jo set, hvordan det var i Montreux og i Newport. Vi ville så sørge for at lave et seksdags-program, sådan at der var noget hele dagen og hele aftenen, og vi hyrede en masse internationale kunstnere.

Den første Aarhus Jazz Festival var en realitet og en ret bemærkelsesværdig én af slagsen. Kunstnere som Stan Getz, Clark Terry, Mona Larsen, McCoy Tyner og George Benson var alle at finde på festivalens første program, og Aarhus begyndte at cementere sig som én af landets markante jazzbyer.

En rejse gennem en jazztid
Fra den 13.-20. juli 2019 vil Aarhus’ gader, spillesteder og torve for 31. år i træk fyldes af både traditionelle og mere eksperimenterende jazztoner fra ind- og udland. Desuden er det i år præcis ét århundrede siden, at den første jazzkoncert blev afholdt i Aarhus by. Den var med Aage Rasmussens orkester og fandt sted på Hotel Terminus i Ryesgade.

I anledning af 100-års jubilæet for denne musikalske milepæl fuldender jazzfestivalen et historisk projekt ved navn ”Jazzens historie i Aarhus”, som over de seneste tre år har dokumenteret og kortlagt de mange steder, musikere og orkestre, der har haft betydning for byens jazzmiljø fra 1919 og frem til i år. Det betyder, at man foruden diverse koncerter på blandt andet Bispetorvet, Musikhuset Aarhus og Ridehuset kan tage på en interaktiv rejse via app’en ”Opdag Aarhus” og få den fulde opdaterede historie om jazzens udbredelse i smilets by.

– I ”Jazzens historie” fokuserer vi jo ikke kun på jazzmusikere i Aarhus, vi fokuserer på al den jazz, der er blevet spillet i Aarhus, bemærker Vestergaard.

Festivalen præsenterer i år 387 arrangementer, heriblandt koncerter med internationalt anerkendte navne som Gregory Porter (US), Marcus Miller (US) og Bill Frisell (US) såvel som verdensmusik-inspirerede, elektroniske eller free form-variationer af jazzen. Selvom genren i dens helt traditionelle form måske ikke er lige så udbredt i mainstreamen, som den var engang, så er det Vestergaards klare opfattelse, at den både lever og udvikler sig i Aarhus.

– Vi synes, der sker en udvikling. Blandt andet sker der en udvikling også i Aarhus. Vi har for eksempel 43 spillesteder i år, og der er også kommet to nye jazzbarer inden for de sidste år. Talentmassen er stor, og derfor indstiftede vi blandt andet Årets Jazz Talent-pris sidste år. Det er netop fordi, vi ser, at der er så meget grøde i den - i hvert fald her i Østjylland.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA