x

HENDERSON-KOMMENTAR: Da Lydmoren og Jazzsangerinden mødte hulemændene

HENDERSON-KOMMENTAR: Da Lydmoren og Jazzsangerinden mødte hulemændene

Som et indlæg til den igangværende debat vedrørende sexisme i musikanmeldelser har sangerinde Caroline Henderson skrevet denne kommentar.

Jazzsangerinden gemte sig bag Lydmoren i granatchok, da bomben sprang.

Lydmoren havde tændt lyset inde i patriarkatets hulehøjborg og sagt sin uforbeholdne mening så højt og tydeligt, at alle kunne høre det. Jazzsangerinden trippede lidt nervøst bagved Lydmoren, for selv havde hun i mange år tøvet ved lysknappen af bare skræk og rædsel ved tanken om, hvad der mon fandtes derinde i mørket. Men nu viste det sig, at det bare var nogle helt almindelige hulemænd fra gamle dage, der havde forskanset sig bagerst i musikbranchen. 

Når lyset pludselig bliver tændt efter så mange år, kan sådan nogle størrelser jo godt blive meget forskrækkede og klamre sig til hinanden. Og synet af to lyslevende kvinder i hulen må have været ganske overvældende og skræmmende, for hulemændene råbte i munden på hverandre. De hævdede deres ret til at kalde kvinder for punkterede sexdukker, fæle narrefisser, dumme blondiner, miavende sexkillinger, syge kællinger, gravballedamer, pornopopprinsesser, ringvrag, discountdivaer og pensionistovermodne. 

Jazzsangerinden blev vred og fortørnet!

Lydmoren forbarmede sig over hulemændene og opfordrede dem til at komme ud af hulen, ud til dialog og debat. Hun forklarede tålmodigt, at kvinder faktisk har stemmeret, har indtaget arbejdsmarkedet og har født sønner, som forstår, at feminisme ikke rimer på sexisme. Hun forklarede, at Harvey Weinstein sidder i fængsel, at #metoo ikke er en fiks idé, og at landets statsminister og statsoverhoved tilmed er kvinde. 

LÆS OGSÅ: LYDMOR-KOMMENTAR: Så er det nok, Ekstra Bladet

Hulemændene stak deres forvirrede hoveder ud af hulen.

Måske var det for meget for dem – på én gang, tænkte Jazzsangerinden?

For man ved ikke præcis, hvor længe hulemændene har siddet inde i hulen, og rygtet siger, at det drejer sig om en menneskealder. Lydmoren prøvede forgæves at tale hulemændene til ro.

”Det er noget vrøvl”, sagde den mest behårede af dem. ”Det har intet med sexisme at gøre! Diskussionen er kørt af sporet. For os, i patriarkatets hulehøjborg, handler det også om at sige, at ordet er frit. Selvfølgelig inden for en grænse. Der er opstået en krænkelseskultur. Og der synes jeg, Lydmoren er et lysende eksempel på, at man kan føle sig krænket over, hvad som helst."

Hulemændene råbte nu så højt, at det rungede i hele landet: 

”Robyns kjole var kortere end Cardi B’s koncert samme sted, men sangerinden skiftede rapperens svulstighed ud med sensualitet. Den drev simpelthen af scenekanten, da den æggende blondine slap sine lemmer løs i en kåd danserus under showets tredje nummer ” 

”Jeg tror, hun vil blive husket på samme måde som Britney Spears. Som en, der smed tøjet i nogle musikvideoer og satte en ny standard for, hvordan man kan iscenesætte sig selv. Men musikalsk er hun komplet intetsigende."

”Pop-mama mindede snarere om en bedstemor allerede inden sin blodprop i 2006 og er fire år efter unægtelig ikke blevet yngre”.

”Hendes hysteriske form for selvsmagende sensualitet skamferede en i forvejen uskønt galoperende fortolkning”

Lyden af hulemændenes slagord blev svagere og svagere og svagere, da de i samlet flok løb tilbage ind i hulen, i fuld fart mod fortiden. 

Lydmoren og Jazzsangerinden tog en dyb indånding i den friske luft og opdagede til deres store lettelse, at året var 2020, hvor en ny generation kvinder og mænd står sammen med blikket rettet mod fremtiden. 

Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA