x

GAFFA-jubilæumsinterview: 1993 - Sort Sol

GAFFA-jubilæumsinterview: 1993 - Sort Sol

Hvad husker du som det bedste, der skete i 1993?
– Min søn blev født samme dag, som "Let Your Fingers Do The Walking" blev indspillet, og jeg pendlede mellem hospital og studie hele tiden. Indspillede lidt og var så væk i nogle timer. Men det nummer og det, at min søn blev født samtidig, det var et af de mest ekstreme, men også det største øjeblik for mig. De er følelsesmæssigt forbundne, de to ting.

Hvad husker du som det værste, der skete i 1993?
– Det værste for mig var, at vi ikke turnerede. Men der var ikke nogen stor katastrofe det år. Vi havde nogle problemer under sangskrivningsprocessen i forhold til, at alle ikke dukkede op. Det var frustrerende, at det var svært at samle tropperne.

Hvilken musik hørte du især i 1993, og er det noget, du stadig lytter til?
– Jeg var begyndt at lytte meget til moderne kompositionsmusik. Steve Reich, Ligeti – alle de store. Og jeg lyttede også meget til Gavin Bryars. Det var jeg helt tosset med. Og det lytter jeg stadigvæk meget til. Men rockmusik i 1993 … Alt det dér grunge var jo blevet meget stort, og det kunne jeg ikke lide. Det var en tid, hvor der ikke kom så meget, som jeg syntes var spændende, og derfor begyndte jeg at lytte til andre genrer.

1993 var året, hvor alverdens ører blev fyldt med "All That She Wants" af Ace Of Base. Hvad tænker du, når du tænker tilbage på den single?
– Jeg må indrømme, at jeg kunne meget godt lide de første Ace Of Base-ting. De havde en sound, jeg meget godt kunne lide. Uden at have lyttet deres album igennem fra start til ende nogensinde, så havde de noget med den dér reggaestil i de tidlige ting. Men ellers har det været et band, som slet ikke siger mig noget – det skal lige pointeres.

1993 var også året, hvor den 18. maj bød på optøjer på Nørrebro efter unionsafstemningen. Hvad tænkte du, da du hørte om det første gang?
– Man var godt klar over, at der skete noget helt særligt. Jeg blev ikke skudt på, skal lige siges. Jeg er jo EU-tilhænger, så jeg måtte gå ret stille med dørene. Jeg var ved at blive overfaldet på Nørreport af nogle autonome, der havde hørt, at jeg ikke havde en kæmpe EU-foragt, så jeg havde det lidt ambivalent med det, haha! Men den ungdomsrevolte, der var i det, har jeg altid været fascineret af. Jeg så det nok som noget, der antændte noget andet, snarere end en egentlig EU-frustration.

Hvordan husker du dig selv, som du var i 1993?
– Både meget fokuseret og i totalt kaos. Man havde det vildeste band kørende og dermed det liv, der hører med, men samtidig fokuserede man også på at skulle lave et album.

Hvordan oplevede du det danske musikmiljø i 1993?
– Jeg husker det meget sådan, at vi ikke tilhørte noget musikmiljø. Der var jo nye ting på vej op. Man havde mødt de dér Psyched Up Janis, og dem lagde vi mærke til, fordi vi syntes, de havde et virkelig cool navn. Så man kunne se, der skete noget, men vi følte jo ikke selv, vi var en del af det. Det er en ting, der er gennemgående for Sort Sol. I lange dele af karrieren var vi jo udenfor det etablerede miljø, men så følte vi, at vi havde etableret vores eget rum, og sådan var det bare. Det forholdt man sig bare til. Vi interesserede os for undergrunden, men var selv overgrunden – det var vores særkende.

Du sagde i 1993: ”Som orkester har vi en forpligtelse til at lave noget anderledes, fordi vi er i stand til det. Vi er perfektionister på vores område.” Holder det stadig?
– Ja, 100 procent sikkert. Det er jo også derfor, jeg ikke selv bare spiller løs, efter at jeg har forladt Sort Sol, for enten skal det være helt oppe at ringe og noget helt særligt, eller også skal det ikke være. Den perfektionisme og kompromisløshed er fuldstændig intakt.

Hvad ville du gerne have vidst dengang, som du ved i dag?
– Åh, måske lidt større psykologisk indsigt omkring ens bandmedlemmer. Men hvis jeg havde haft en større indsigt, så tror jeg ikke, jeg havde fået gennemført nogle af de ting, jeg gjorde – jeg tror ikke, det havde været godt for pladen. Så jeg ønsker ikke, at tingene var anderledes.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA