x

GAFFA-jubilæumsinterview: 2001 – Swan Lee

GAFFA-jubilæumsinterview: 2001 – Swan Lee

Hvad husker du som det bedste, der skete i 2001?
– Vi havde kæmpet i nogle år for at få udgivet noget musik med Swan Lee. Vi havde i årevis gået pladeselskaberne på dørene, men vi måtte erkende, at vi ikke kom videre. Så vi besluttede at lave vores eget pladeselskab (Gogo Records, red.), og fik så udgivet Enter i februar. Dén beslutning var skelsættende for hele vores måde at arbejde på.

Hvad husker du som det værste, der skete i 2001?
– For bandet var det, at efter at vi havde været med hele vejen rundt – til produktion af pladen, til møder med banken, til design af coveret – så var vi fuldstændig slidt op. De 14 dage før, vi skulle udgive pladen, var vi nervevrag, og vi anede intet om, hvordan man lavede forretning eller satte et SE-nummer op. Men vi fandt ud af, at Emil var god til at være pladeselskabsbossen, jeg kunne være kapelmester, og Pernille og jeg kunne fortsætte med at skrive musik, og vi fik på den måde sat det lidt mere op som en organisation.

Hvilken musik hørte du især i 2001, og er det noget, du stadig lytter til?
– Vi spillede support for Coldplay i december 2000, og jeg fik Parachutes", som jeg ikke havde hørt inden, men den kom jeg til at "høre rigtig meget. Senere er der så kommet så mange Coldplay-soundalikes, så det er ikke noget, jeg hører så meget mere, men det var en fin plade. Det var også det år, New Order udsendte "Crystal" på den dér lidt comeback-agtige plade ("Get Ready", red.), og det nummer hørte vi hele tiden, når vi var på tour. New Order hører jeg stadig, dem elsker jeg.

2001 var året, hvor alverdens ører blev fyldt med "Can’t Get You Out Of My Head" af Kylie Minogue. Hvad tænker du, når du tænker tilbage på den single?
– Den synes jeg er en superfed tune. Den var overalt. Jeg kan huske, vi snakkede om, at det kunne være sjovt at kunne skrive sådan en ting, og det inspirerede helt klart også videre til sådan noget som I Don’t Mind.

2001 var også året, hvor terrorangrebene i USA fandt sted. Hvad tænkte du, da du hørte om det første gang?
– Jeg kan huske, jeg sad i min lejlighed på Vesterbro, og så ringede vores keyboardmand, som bor i London. Jeg sad bare og spillede guitar, men tændte så for fjernsynet, mens han var i røret, og så de to tårne. Det var fuldstændig skræmmende. Alle gisnede om atomkrige og jeg ved ikke hvad. Lige de timer var forfærdelige, og siden er der heller ikke kommet noget positivt ud af, at verden er blevet delt sådan, som vi også har mærket det i Danmark.

Hvordan husker du dig selv, som du var i 2001?
– Jeg var meget fokuseret på Swan Lee, og jeg husker, at vi arbejdede helt vildt meget. Vi var nysgerrige efter at se, hvad der skete på den anden side af udgivelsen.

Hvordan oplevede du det danske musikmiljø i 2001?
– Der begyndte at ske rigtig mange fede ting. En blomstrende periode, med musik, der nåede ud over landets grænser for første gang i mands minde. Der var en hel do-it-yourself-bølge, som jeg også føler, vi selv var en del af.

Du sagde i 2001: ”Uden distribution af pladerne ville det for alvor være sejt. Man opdager, hvor mange penge de store selskaber æder, men også hvor meget arbejde de udfører. Det er meget tidskrævende.” Holder det stadig?
– Ja, det synes jeg da. Men tiderne har jo ændret sig helt vildt siden dengang. Fra at det var et lokalt marked, er det jo blevet globalt, og internettet er blevet en vigtig medspiller. Men der skal stadig spilles med nogle muskler og gøres opmærksom på kunstnerne med reklamer i blade og tv-spots. Så selskaberne har en indflydelse, for de kan trykke på den store knap, og det kunne vi for eksempel ikke selv dengang.

Hvad ville du gerne have vidst dengang, som du ved i dag?
– Jeg tror, jeg havde for travlt til at nyde de gode stunder. Selvfølgelig nød jeg det, når vi spillede på de store festivaler eller varmede op for Suede og Coldplay, men jeg ville gerne have haft mindre travlt, så jeg kunne fokusere lidt mere på at nyde det og have haft bedre tid til at lave musik i stedet for business.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA