x

REPORTAGE: Smukt udført skoleprojekt med Fugleflugten på Den Danske Scenekunstskole

REPORTAGE: Smukt udført skoleprojekt med Fugleflugten på Den Danske Scenekunstskole

Den Danske Scenekunstskoles koncert virkede langt fra som et skoleprojekt, de havde stoppet Fugleflugten ned i. De fem bandmedlemmer bevægede sig legende og naturligt rundt i et dragende og veludført lys- og scenelandskab.

Bagtæppet skiftede organisk farve mellem blå, lilla og rød som en aftenhimmel. Foran lyset kunne vi skimte et bakket miniaturelandskab. Der var dissonante fuglefløjt (trækker fine tråde til et vist bandnavn) i rummet, som var Den Danske Scenekunstskoles lokale. De studerende havde i samarbejde med rockbandet Fugleflugten arrangeret koncerten ”Den evighed det tager”, som iscenesatte udvalgte sange fra bandets nye album Æon.  

Scenen var ikke traditionel, men var netop et landskab, et sted mellem græsmarker og månelandskab. Fugleflugtens fem bandmedlemmer virkede som kæmper, når de bevægede sig rundt på bakkerne. Øverst var Anders Hamann på trommer og i bakkedalen stod resten af bandet; Mathias Rosenkilde på guitar, Frederik Henriksen på bas og Emil Findalen på keys. Forsanger Rasmus Yde interagerede nysgerrigt og legende med scenen, og det virkede naturligt, at der under sangene udspillede sig en slags live-musikvideo på scenen med Yde som hovedperson.

For det var som at se en smukt orkestreret musikvideo udspille sig. Lyset, scenen og især lyden, som Den Danske Scenekunstskole stod for, forstærkede Fugleflugtens udtryk, som på Æon er mere lyst og båret af keys end de tidligere udgivelser. Når man taler om alternative corona-koncerter var denne her især fin, fordi musikken på ingen måde led under det performative, men gav os noget at undersøge, imens vi sad på vores pladser.

Der var heldigvis stadig god plads til bogstaveligt talt at flyve ud over stepperne med bandets shoegaze-inspirerede guitarpassager på ”Solar Plexus” og ”Lysvågne”, som Yde ræsede rundt på bakkerne til. Han virkede utroligt veltilpas og viste en fin sans for skuespil, der understøttede Æons nostalgiske kærlighedstematik.

Under nummeret ”Du Er En Bølge” sænkede der sig oplyste figurer ned fra loftet, og her blev vi for alvor suget ind i det bølgende univers, som Den Danske Scenekunstskole havde skabt. Sammen med Fugleflugten fortalte de en fin historie om at bryde fri med visse temposkift; der var både akustisk fingerspil på ”Fuld Fart” og fuld smæk på distortion og ekkofyldt guitar på ”Krysantemum”.

Det eneste, jeg var ærgerlig over var, at Fugleflugten og de studerende fra Den Danske Scenekunstskole ikke kom ud til sidst, så vi kunne give dem et ordentligt bifald. Men bandet forlod én efter én bakkerne, og vi var efterladt med fuglelydene igen.

Det var en smuk live musikvideo, der udspillede sig for os på Den Danske Scenekunstskole, hvor Fugleflugten viste os, hvilket dragende og nostalgisk univers Æon er kommet ud af.

 

Sætliste:

Æon I

Solar Plexus

Du Er En Bølge

Lysvågne

Sommetider

Fuld Fart

Krysantemum

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA