x

REPORTAGE: Til master class med hitsangskriverne Emil Falk og Viktoria Siff Hansen

REPORTAGE: Til master class med hitsangskriverne Emil Falk og Viktoria Siff Hansen

De to hitmagere gav gode råd til unge sangskrivere

Hvordan bliver man professionel sangskriver? Det havde sangskriverorganisationen DPA og Promus, det aarhusianske produktionscenter for rytmisk musik, inviteret til master class om hos Promus med to, der har succes med det, nemlig Emil Falk og Viktoria Siff Hansen. Tilhørerne var primært medlemmer af sangskriverorganisationerne DPA og Koda, men der var også et par ”wild cards” for særlig interesserede udefra, og GAFFA havde fået lov at lytte med.

Emil Falk har skrevet sange til og med blandt andre Hugo Helmig, Christopher og Alphabeat, mens Viktoria Siff Hansen har skrevet sange til og med amerikanske stjerner som Alicia Keys, Macy Gray og den fremadstormende albansk-amerikanske soulsanger Stanaj foruden danske navne som Alexander Brown, Medina og Scarlet Pleasure. Til daglig bor hun i Los Angeles, men var på ferie i barndomsbyen Aarhus, da coronapandemien lukkede verden ned, og her har hun boet lige siden.

Viktoria Hansen har en baggrund i et performermiljø, hvor hun har gået til dans, siden hun var fire år, og siden begyndte at synge og medvirke i musicals. Som 15-årig kom hun med i et pigeband baseret i Berlin, hvor hun pendlede fra Aarhus. Gruppen gik dog i opløsning efter et par år, og Hansen søgte ind på seminariet, hvor hun dog hurtigt droppede ud for at fokusere på en karriere som sanger og sangskriver. Desuden tog hun en sanglæreruddannelse hos stemme-eksperten Cathrine Sadolin.

Det lykkedes hende også at udgive et enkelt album i 2005 under navnet Viktoria, men pladeselskabet, der udgav det, gik konkurs en uge efter udgivelsen, og albummet floppede. Udgivelsen fandt dog vej til den engelske veteran Barry Blue, først sanger og siden sangskriver og producer. Han kunne høre potentiale i Viktoria Hansen som sangskriver og satte hende i forbindelse med nogle svenske sangskrivere. De fik skrevet tre sange til den engelske rapper Aggro Santos, alle blev singler, og den ene, ”Candy”, gik nummer fem på den engelske hitliste.

Grebet af succesen flyttede Hansen til England, hvor hun havde penge til at leve for i fire uger. Her var hun så heldig at få en publishingkontrakt (ordforklaring følger) med selskabet BMG, skrev sange og fik afsat en sang til den italienske sanger Giorgia, som Alicia Keys var featuring-vokalist på. Hun blev også hyret som vocal coach for det australske boyband 5 Seconds of Summer, da rygterne om hendes evne til at helbrede en metalsanger fra blødninger på stemmebåndet blev spredt – ”og nu kan de synge rent,” grinede hun.

Herefter fulgte hun en gammel drøm og flyttede  til Los Angeles, som er stedet, hvor man skal være, hvis man vil være professionel sangskriver på internationalt niveau. I Los Angeles henvendte hun sig til nogle kontakter fra BMG og kom hurtigt i forbindelse med stjerneproduceren Tommy Brown (Ariana Grande, John Legend, Travis Scott med flere), som tilbød hende en sangskriverkontrakt, hvilket gav hende et tre års visum.

Nu kan hun leve af sine sange, men hun vælter sig ikke i penge, for det er blevet sværere at leve af sangskrivning i en streamingtid. Hvis en sang bliver streamet en million gange, giver det cirka 10.000 kroner til sangskriverne – til deling og før skat – når pladeselskab, manager, publisher (forklaring følger) med mere er betalt, fortalte aftenens tovholder, DPA’s næstformand Tobias Stenkjær.

Viktoria Hansens arbejde består blandt andet i, at hun laver et interview med den sanger, hun skal skrive med, for at spore sig ind på, hvad sangen skal handle om og udtrykke. ”Man er halvt psykolog,” som hun siger. Så lægger hun nogle akkorder som fundament, og så finder hun og sangeren på en melodi og tekst i fællesskab, men hvis ikke sangeren kan komme op med noget, skal hun nok selv gøre det. Og hun kan også blive kaldt ud til en sanger midt om natten, hvis vedkommende er gået i stå med en sang. Og hvis eksempelvis Macy Gray insisterer på, at der skal drikkes ”cinnamon whisky” eller ryges fede under sangskrivningen, så bliver der det.

Arbejdet er spændende, men også hårdt, og Hansen ved ikke altid, om hendes sange bliver brugt, før de udkommer. Hun kan sende sange til sangere og derefter aldrig høre noget – måske udkommer de, måske gør de ikke. Af samme grund er den økonomiske usikkerhed stor, men Hansen kan leve af at være med til at skrive seks hits om året, og det har hun så kunnet i de senere år, men hun lever også sparsommeligt – ”jeg er jo jyde”, som hun sagde. Hun håber dog også på at få sange med i reklamer – ”det kan give 200.000 dollar per sang”. Hun har heller ikke opgivet selv at være sanger og udgiver et nyt soloalbum næste år.

Emil Falk: Flødeklinikken var min uddannelse 

Emil Falk er i den grad vokset op i en musikalsk familie. Som søn af Mek Pek og som barnebarn af musiklæreren Leif Falk, opvokset på en gård med hjemmestudie og med skolegang på Aarhus Friskole, som bedsteforældrene underviste på, lå det i den grad i kortene, at Emil Falk skulle blive noget ved musikken. Han indledte karrieren som guitarist og medsangskriver i det aarhusianske hiphop-band Flødeklinikken, der også talte de senere solister Thøger Dixgaard og Soleima. Han tog også en uddannelse på konservatoriet, men ”Flødeklinikken var min uddannelse”, som han sagde. ”Jeg lærte at slæbe et Fender Rhodes op på tredje sal og at pakke en bil i snevejr”.

Umiddelbart efter at have dimitteret fra konservatoriet besluttede Falk sig for at leve som professionel musiker i et år – uden at have undervisningsjobs ved siden af, og så flyttede han til København. Efter fire måneder var han dog ved at fortryde, da hans økonomi var helt i bund, men så ringede Thomas Helmigs booker og manager Peter Sørensen ringede for at høre, om Falk ville være guitarist på Helmigs kommende turné.

”Så forstod jeg, hvorfor Thomas Helmig havde set alle Flødeklinikkens koncerter den sommer”, grinede han. Det ville han gerne, også fordi Flødeklinikken var ved at klinge af, kunne han fornemme. Igennem Helmig kom han i kontakt med den på det tidspunkt helt unge og ukendte Hugo Helmig, som Falks Flødeklinikken-kollega Laurits Bejder Klausen syntes, Falk skulle prøve at skrive nogle sange sammen med.

De to klikkede straks godt sammen, tog på en tur til Malaga og begyndte at skrive sange til det, der skulle blive Hugo Helmigs debut-ep. De var selv godt tilfredse, men det var pladeselskabet The Bank ikke helt. ”Der mangler et hit,” var meldingen, og derfor prøvede de to at skrive en single. Hurtigt fandt Emil på et godt guitarriff, men det tog ham og Hugo Helmig seks uger med arbejde hver eneste dag at komme på en tilpas god tekst til det, der blev debutsinglen ”Please Don’t Lie”. Sangen endte dog med at blive det mest spillede nummer i dansk radio i 2017 og er i skrivende stund streamet 39 millioner gange, så tiden viste sig at være givet godt ud.

Arbejdet med Helmig junior bragte Falk videre til samarbejder med en lang række andre danske musikere, blandt andre Alphabeat, Christopher, Erann DD, Lukas Graham og TopGunn, både som sangskriver og musiker. Da Falk også er livemusiker, har 2020 været et lidt magert år for ham rent indtjeningsmæssigt, men han klarer sig dog. I 2019 var han i øvrigt den mest spillede danske musiker i dansk radio.

LÆS OGSÅ: Her er årets 20 mest spillede danske musikere i radio og tv

Så var der mulighed for spørgsmål, og her ville en af tilhørerne vide, om det var nødvendigt at have en såkaldt publisher for at slå igennem som sangskriver. En publiser er en person, som er ansvarlig for at sikre, at sangskrivere får den betaling, de skal have, når deres sange bliver brugt kommercielt, og som også kan hjælpe med kontakt til andre sangskrivere. Det kunne de begge varmt anbefale, om end Viktoria Hansen for tiden ikke har en publisher i USA, mens Emil Falk har en i form af danske The Bank.

Og ellers var deres bedste råd at arbejde hårdt, sætte sig nogle konkrete mål og tro på sig selv. Ikke mindst hvis man vil satse på en karriere i udlandet. Viktoria Hansen fortalte, at hun er kommet i kontakt med producerstjernen Rodney Jerkins (Beyoncé, Justin Bieber, Michael Jackson og mange, mange flere) og for tiden sender ham en mail hver eneste dag, så han er i hendes bevidsthed. Man skal heller ikke holde sig tilbage fra at kommentere ens yndlingskunstnere på Instagram igen og igen. ”Man skal hustle lidt,” som hun sagde.

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA