x

FORSKER: Streamingtjenester ensretter musik – og det går ud over nye musikere

FORSKER: Streamingtjenester ensretter musik – og det går ud over nye musikere

Det har aldrig været nemmere at udforske ny musik og helt nye genrer. Men selvom der er frit valg på alle musikalske hylder, er musikken på hitlisterne ikke særlig divers. Forsker Rasmus Rex Pedersen og musiker Niklas Runge mener, at streamingtjenesternes algoritmer og forretningsmodeller forstærker denne tendens.

Et enkelt klik, og så er din musik ude i det enorme streaminghav, hvor mennesker fra hele verden potentielt set kan høre din nye plade. Med tryk på potentielt set. For langt det meste musik, der bliver udgivet, synker til bunds og kommer aldrig rigtig op til overfladen igen.

Spotify har magt over pladeselskabers udgivelser

Det musikmedie, der for alvor har sat sig på magten i de senere år, er streamingtjenester som Spotify. Og ifølge kulturforsker Rasmus Rex Pedersen fra RUC påvirker det den musik, der bliver udgivet fra de store pladeselskaber. For musikindustrien handler ligesom så meget andet om.. ja, penge. Og for at tjene pengene, er det fordelagtigt at tilpasse sig Spotifys format:

– Når musikbranchen ikke ser radioen som det primære sted at distribuere musik, men streamingtjenesterne, så indretter de sig efter det. Her egner kortere numre sig for eksempel bedre. Blandt andet fordi der afregnes per afspilning. Det betyder, at hvis folk lytter til det samme nummer i 30 minutter, så får man flere penge, hvis nummeret er 2 minutter langt, end hvis det er tre minutter langt, fortæller Rasmus Rex Pedersen.

Han fortæller desuden, at Spotify opererer ud fra skip-rates, hvilket betyder, at sange der ofte bliver sprunget over, bliver placeret i kategorien ”dårlig” i Spotifys anbefalingssystem. Derfor skal der også hurtigt ske noget i en sang, hvis man som musiker skal fastholde lytteren i mindst tyve sekunder og dermed få en afspilning. Og denne kommercielle tilgang til musikproduktion har blandt andet betydning for, at musikken i toppen bliver meget ensrettet.

Algoritmerne pejler os imod populærmusikken

Anbefalingssystemerne har afgørende betydning i spørgsmålet om, hvorvidt en kunstner får en bæredygtig karriere, eller om vedkommende fortsat vil rode rundt på havbunden af det musikalske farvand. For jo mere folk lytter til et bestemt nummer, jo flere andre lyttere vil tjenesten anbefale nummeret til.

Algoritmer er en markedsmodel, som skal få brugerne af platformen til at blive på tjenesten. Og derfor er det heller ikke indlejret i Spotifys forretningsmodel at udbrede kendskabet til ny musik, men nærmere at anbefale musik til brugere, der har størst sandsynlighed for at falde i deres smag. Og den type musik Spotify i forvejen har mest data på, er det mest populære musik. Men det giver udfordringer for nye musikere, som tænker udenfor de rammer, Spotify opererer efter, fortæller Rasmus Rex Pedersen, som netop har udgivet artiklen "Algoritmernes smag: Et casestudie af Spotifys anbefalingssystemer" i bogen Digitale Liv, redigeret af Rikke Andreassen, Rasmus Rex Pedersen og Connie Svabo.

LÆS OGSÅ: KOMMENTAR: Streaming-algoritmer ødelægger musikdiversiteten

– Algoritmer rummer netop udfordringer omkring det, man kalder koldstartsproblemer. Måske fordi man udgiver musik, som streamingtjenesten ikke har ret mange data på. Det kan for eksempel være fordi det er nyt, eller fordi det er ret nicheorienteret. Det gør det svært at anbefale det til nogen. Og det betyder også, at der kommer flere præcise anbefalinger til de store musikmarkeder, end der gør til lokale musikmarkeder.

LÆS OGSÅ: Spotify afslører data: Rap har sat sig tungt på 2020

Spotify dræber kunstnerisk udtryk

Niklas Runge, som selv er upcoming musiker, synes, at udviklingen er nedslående: – Det dræber al udtrykket i musikken, fortæller han og forklarer, at han også selv har en fornemmelse af, at det kun er en brøkdel af den musik, der bliver produceret, som rent faktisk når frem til lytterne:

– Jeg synes, at rigtig meget af den musik, der kan høres på radiokanalerne og på diverse hitlister lyder helt ens. En gang imellem kommer der dog sådan en som Billie Eilish, der bryder igennem med noget anderledes. Herefter begynder andre dog at lave musik, der ligner hendes, og så ender vi i samme spor igen, fortæller Niklas Runge.

Selvom Niklas Runge tidligere har oplevet at blive afvist af radioværter og hos pladeselskaber, fordi hans musik har været ”for langsom”, eller har haft en for lang intro, nægter han at lade Spotify eller andre streamingtjenester have indflydelse på, hvordan han skriver sin musik:

– Jeg har tænkt mere over længden på det, jeg laver. Men ellers ikke. For jeg oplever, at folk godt kan lide det alligevel, fortæller han og fortsætter:

– Man er næsten nødt til at lave noget, der lyder som alt andet for at leve af musikken. Eller blive signet på et stort pladeselskab, så man kan købe sig adgang på Spotifys playlister. Hvis man er stålfast omkring sine egne musikalske principper, så tager det nok meget længere tid at nå ud, fortæller han.

Spotify lancerede for nyligt en ordning, som gør det muligt at blive promoveret på tjenesten, hvis man til gengæld får udbetalt færre royalties. Denne model forarger Niklas Runge, da han mener, at det blot er med til at forstærke de allerede eksisterende magtstrukturer og ensretning i musikbranchen:

– Jeg har talt med mange om, at de skal gå væk fra Spotify. Især fordi Spotify bliver ved med at lave nye tiltag, der øger deres forretning, men gør det sværere for nyere kunstnere. For eksempel det her. Det signalerer meget tydeligt, at de er ligeglade med selve musikken.

LÆS OGSÅ: Spotify vil prioritere kunstneres sange i bytte for mindre royalties

Selv anbefaler han folk at være mere kritiske i deres musiksøgen, ligesom han håber, at de andre store aktører i branchen som radiokanaler og pladeselskaber vil forsøge at tage flere chancer:

– Det er en kæmpe problematik generelt, hvis man ikke laver mainstream-pop. Det er sværere, når man laver rock, funk, soul og metal. Folk har opfattelsen af, at det her musik ikke sælger lige så godt, fordi det måske ikke er lige let at fordøje hele tiden. Men samtidig tror jeg, at mange mennesker gerne vil lytte til det, hvis de eksponeres for det. Der skal tages flere chancer generelt, fortæller musikeren.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA