Her er årets 10 mest læste koncertanmeldelser

En overraskelse topper listen

Året går på hæld, og som sædvanlig bruger vi anledningen til at kigge tilbage på de 10 mest læste koncertanmeldelser det forgangne år. Et år, der som bekendt bød på store udfordringer for koncertlivet, med tvangslukning af spillesteder og koncertsale fra 11. marts og frem til slutningen af maj. Herefter har spillesteder og koncertsale kun måttet afholde koncerter for maksimalt 500 personer, der skulle sidde ned og med en meters afstand fra hinanden, og i begyndelsen af december blev det hele så lukket ned igen og er det til og med den 17. januar. Og som bekendt alle sommerens større festivaler aflyst, om end et par nye, mindre festivaler så dagens lys, og vi mødte også nye tiltag som streamede koncerter og drive-in-shows.

Klik på overskrifterne for at komme til hele anmeldelsen. Rigtig godt nytår!

10. Simple Minds, Store Vega, København, 10. marts *****

”Hvis nogen for 40 år siden havde sagt, at vi ville spille koncerter uden for Glasgow, ville vi ikke have troet på dem. Hvis nogen havde sagt, at vi ville spille koncerter rundt omkring i verden, ville vi ikke havet troet dem. Hvis nogen havde sagt, at vi ville spille to koncerter på én aften i København, ville vi heller ikke have troet dem, men havde de sagt, at vi spille to koncerter, men kun få betaling for en, ville vi have sagt, at det var umuligt. Vi er skotter, for helvede, det vil aldrig kunne ske!” (Ulrich Lauridsen, der her citerer forsanger Jim Kerr).

9. Hans Philip, 5700 Summer, Svendborg, 1. august ****

"Med en højspændt gidselstagningssituation fra en flok uregerlige fulderikker på promillerækkerne ender koncerten for en ikke-ubetydelig del af publikums vedkommende som en oplevelse præget af frustration. Det er alt andet end optimalt, at tre tilhørere skal ødelægge koncerten for en god portion af de 500 fremmødte gæster. Den type asocial adfærd var aldrig gået på Hotel Cecil eller landets jazzklubber. I sidste ende er det måske på spillesteder som disse, at et af 2019’s bedst anmeldte albums og en af landets ubetinget dygtigste artister skal opleves." (Adam Bouttai)

8. Malk de Koijn, Drive-In Live, Kastrup Lufthavn, 30. maj *****

"Der er et gammelt limerick af mentor Tue Track, der lyder: “Der var engang en mand fra Peru / Han faldt i søvn i sin Renault / Han drømte om Venus – og trak i sin penus / Og vågnede op med creme i sin klo.” Hvis manden fra Peru vågner op i Lufthavnens parkeringsafsnit 17, må han tro, at han er vågnet i en virkelighed, hvor mennesket kun kan leve i biler, og al interaktion sker via radio. Og samtidig må han tænke, at ingen ringere end Malk de Koijn overlevede dommedag og er kommet for at fyre den konge af." (Peter T. Aagaard)

7. Liam Gallagher, Forum Black Box, 4. februar *****

"Klædt i den karakteristiske parkajakke – sort i dag – bærer han den særlige rock and roll-uniform, der udelukkende virker, fordi det er ham. Den tidligere Oasis-frontmand er et fænomen, der appellerer på tværs af landegrænser, alder og køn. Men samtidig er der fine nuancer at spore ved hver enkelt show, og i dag ledsaget af følelsen af, at sangeren viser solidaritet med danskerne og europæerne." (Susan Hansen)

6. Slipknot, Royal Arena, 20. februar *****

"På imponerende vis overraskes jeg af Slipknots håndtering af sine maggots, hvis størrelse er vokset støt hen over årene, og hvor ”Wait and Bleed” udvikler sig til ”Eyeless”, bliver jeg mødt af en kollektiv galskab, der afspejler det, der fyres af sted fra scenen. Clown tænder ild til battet og banker demonstrativt løs på fastelavnstønden af blik, der hænger ned fra den nitakkede stjerne, som står hævet over scenegulvet. Det er eksplosivt og voldsomt og symptomatisk for det, Slipknot udtrykker gennem de knap to timer." (Simon Nielsen)

5. Stormzy, Royal Arena, 21. februar ****

"Koncerten blev i højere grad kendetegnet af Stormzys publikumskontrol end mikrofonteknik. Mange af de grimeflows, Stormzy leverer på plade, er tæt på umulige at levere live. Især når man er stakåndet og kæmper med for meget bas fra backingtracket. Derfor druknede både halve og hele sætninger undervejs." (Cillian Murphy)

4. Hugorm, Skræddergården, Esbjerg, 31. januar *****

"Ekstra Bladet skrev i sin anmeldelse af Hugorm-ep’en, at Simon Kvamm er Danmarks svar på Damon Albarn. Det er en fin sammenligning, når man ser Kvamms kreativitet uden for Nephew-rammerne som et udtryk for hans talent. Vi har De Eneste To med Peter Sommer, Kvamms soloprojekt og nu Hugorm. Undertegnede ser dog snarere Kvamm om 15-20 år som den næste og mere moderne Kim Larsen. Hvis ikke Kvamm, hvem skulle ellers overtage dette gigantiske eftermæle og muligvis udfylde de kæmpe sko, Larsen har efterladt?" (Alexander Hemstedt)

3. Electric Guitars med flere, Rock for Hjemløse, Vega, 4. januar *****

"I sit andet år har Rock for Hjemløse formået både at være en hitfest, der løfter taget af sin venue – og en musikalsk udvidelse af horisonten med nye og sjældne kombinationer på scenen. Rocknumrene fra Tim Christensens tidlige solokarriere forblev kuriøse genlyt, mens Michael Falch blev aftenens vinderveteran, som vi stressede struberne til. Stemningen var god, musikken i top, solisterne veloplagte og bandet i topform. Hvor blev du af?" (Rasmus Heide)

2. L.O.C., Drive-In Live, Kastrup Lufthavn, 27. maj ****

"Og dommen er klar: De trommer fra Michel Svane swingede for vildt. Vi fornemmede også, at L.O.C´s stemme er dyb, melodisk og aggressiv i sin insisteren på at skabe en god stemning, som han helt tydeligt var sulten efter. Og endelig lagde guitaristen Daniel Heløy den subtile lyd bag trommernes uppercuts og L.O.C.'s professionelle performance." (Keld Broksø)

1. Annika Aakjær: Train, Aarhus, 30. marts 2019 *****

På lidt overraskende vis blev en anmeldelse fra marts 2019 den mest læste koncertanmeldelse på GAFFA.dk i 2020 – selvom vi også har anmeldt Annika Aakjær live i 2020. I 2019 skrev vi blandt andet:

”'Jeg har et knust hjerte, men min tro på kærligheden er intakt,' er Annika Aakjærs første ord til publikum, allerede inden hun har spillet sin åbningssang. Sangeren og sangskriveren er kendt for at være åbenhjertig både i sine sange og ikke mindst i sine mange kommentarer mellem numrene, men også for at være utrolig morsom. Derfor er jeg helt bekymret, da Aakjærs stemme lyder næsten grædefærdig, men heldigvis finder hun hurtigt humoren frem: 'Så er det godt, at jeg skal noget i aften'." (Ole Rosenstand Svidt)