x

NIKOLAJ NØRLUND-INTERVIEW: ”Man kan altid spørge sig selv: ’Hvad ville Rick Rubin have gjort?’”

NIKOLAJ NØRLUND-INTERVIEW: ”Man kan altid spørge sig selv: ’Hvad ville Rick Rubin have gjort?’”

Sangeren og sangskriveren er aktuel med albummet Hverdag i Paradis

Nikolaj Nørlund er tilbage med sit ottende soloalbum efter tre album i samarbejde med andre – først to album indspillet med symfoniorkestret Copenhagen Phil og så et album skabt med digteren Naja Marie Aidt. Helt alene er han dog ikke, for den tidligere samarbejdspartner Adi Zukanovic er denne gang krediteret som medkomponist og medproducer på samtlige numre. Vi har fået en samtale med Nørlund om det nye album.

Hvorfor har du valgt at inddrage Adi Zukanovic så tæt i sangskrivningen, at han er inddraget som medkomponist på samtlige numre? Og hvad synes du, han har bidraget med?

– Adi er en fantastisk musiker, og han har haft stor indflydelse på resultatet. Jeg kan slet ikke huske, hvem der er kommet med hvad længere. Det var også meningen, at vi bare frit kunne byde ind og at arbejde hurtigt, udnytte de friske ører, man har, lige når man åbner et nummer, og så bare gå videre til noget andet efter et kvarter. Jeg har skrevet tekster og melodier, nogle gange først, nogle gange sidst, men resten har vi været meget fælles om at nå frem til. Vi har en meget intuitiv forståelse, en fælles nysgerrighed. Vi var i ”den nære boble”.

I ”Rumskib” synger du om et afsprittet shelter. Har coronapandemien indvirket på skabelsen af dette album, og i givet fald hvordan?

– Det ville være mærkeligt, hvis den ikke havde, vil jeg sige. Den har haft indflydelse på alt andet og alle andre her i landet. Men det er ikke et album om corona, eller om sidde i isolation og skrive sange om at være alene. Jeg syntes, hele konceptet med en usynlig fare, masker, risiko, lukkede butikker og så videre føltes futuristisk på en eller anden måde. ”Helvede er de andre”, skrev Sartre, men måske ikke, vi fandt ud af, hvor vigtigt vores sociale liv er, hvor meget vi vil andre mennesker, og hvor meget kultur betyder. Dén fremtidsagtige fornemmelse valgte Adi og jeg at tage med, at tage udgangspunkt i, både musikalsk og tekstligt. Så kommer der en masse digressioner derfra, men det er tilladt, måske ligefrem meningen. I nogle sange sker der nogle store spring, nogle hårde klip, fra stykke til stykke, spring i tid og alt muligt. På den måde er det blevet en smule fragmentarisk. Det tror jeg godt, jeg kan lide. Et sprængt narrativ.

Hvorfor har du valgt netop Oh Land til gæstevokalist på ”Rumskib”?

– Nanna arbejder meget med Adi, og hun synger jo forrygende, så den lå lige for, hun var i boblen i forvejen. Jeg spurgte hende, hun sagde heldigvis ja, og så skrev jeg sangen specifikt til os, i C-dur. Jeg ville gerne have, det blev en rigtig duet, sådan lidt Nina & Frederik, lidt Nancy & Frank Sinatra, lidt beauty and the beast. Samtidig med at det havde sådan en tummelumsk ”Månen tur-retur”-agtig stemning. Som en børnesang for voksne.

Kan du afsløre lidt om den musikalske og tekstmæssige inspiration til albummet?

– Jeg har været lidt inde på det, men det er faktisk ret svært lige at sige, hvad der har haft betydning for det endelige resultat. Men for eksempel begyndte vi at bruge en reference til serien Devs, at noget var skulle være Devs-agtigt. Så skulle det være sådan lidt let og synthbåret. Ikke så meget på grund af musikken i serien, men mere stemningen. Men det sjoveste er jo, hvis folk selv spotter referencerne. Der sker det, at når vi har fået lavet nogle tracks, så er der skabt et rum, som vi bygger videre på. Der er stadig inspirationer, referencer og tyverier, men vi arbejder mere på at bygge vores eget hus. Men man kan altid spørge sig selv ”Hvad ville Rick Rubin have gjort?” (legendarisk producer for Johnny Cash, Slayer, Adele og mange, mange flere, red.). Og det er et fuldstændig relevant spørgsmål.

LÆS OGSÅ: Nikolaj Nørlund og Adi Zukanovic: Her er vores soundtrack til livet

Tak til Yahya Hassan

Hvis man kigger på coveret, dukker Yahya Hassans navn op på takkelisten. Og så er det oplagt at spørge, om den alt for tidligt afdøde digter har været inspiration til sangen ”Gangsterøjne”, der blandt andet indeholder linjer som ”Bipolar, forelsket står du der i syreregnen / og tænker på de digte, du skrev på vej i flyet / om aflyste venner og andre fadæser, falske grin og en svag disciplin / Du spejler dig i ruden: ”Er det dér gangsterøjne / Eller er det bare en del af de faste løgne / som hænger tæt i luften, som Carlsberg i tågen / en nat hvor vinden blæser den vej.” Og omkvædet: ”Den røgalarm som den, du fik sat i gang, kan høres meget længe, den sætter sig i sjælen”.

– Den er skrevet meget løst over ideen om Yahya. Der sker vilde ting, han møder David Bowie i det ydre rum, der kommer nogle pentagon-piloter forbi. Generelt handler den måske mere om dem, der efterlader sig noget, som bliver så vigtigt for os andre. Den gave, det er. Det er røgalarmen.

Teksterne på dit forrige album var skrevet af Naja Marie Aidt, og hende har du også brugt af og til i din fortid. Har du lært noget af hendes måde at skrive tekster på, og i givet fald hvad?

– Det håber jeg, for Naja er fantastisk. Men hun skriver også på en helt anden måde, end jeg gør, så det er svært at overføre. Men hendes no bullshit-disciplin er meget forbilledlig, og jeg håber, den har smittet lidt af på mig.

Hvorfor er titlen lige blevet ”Hverdag i Paradis?”

– Det føltes hele tiden som et bud på en titel, og der kom aldrig rigtig andre. Den er meget åben, der er ligesom plads til alle sangene. Og så er der en dejlig modsætning i det, som får det til at eksplodere en lille smule, kan man sige det? Det kan jeg godt lide.

Kan du afsløre lidt om, hvad man kan opleve på din kommende turné, som vi jo håber bliver gennemført i marts?

– Vi håber så sandelig også at turen kan blive gennemført. Jeg kommer med et stort band af legender: Jakob Høyer (trommer), Anders AC Christensen (bas), Jeppe Brix (guitar), Adi Zukanovic (tangenter), som jeg skal prøve at leve op til. Det er længe siden, jeg har været ude med band, så jeg glæder HELT VILDT. Vi kommer nok til at spille længe, der er mange sange efterhånden. Det bliver også højt nogle gange, og helt tyst andre.

Har du en idé om, om dit næste album bliver et nyt soloalbum eller endnu et samarbejdsprojekt?

– Wauv, nej, det har jeg slet ikke overvejet endnu. Men jeg glæder mig.

LÆS OGSÅ: ANMELDELSE: Nørlund tilbage som solist i sikker udgivelse

Hør albummet nedenfor.

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA