x

Reportage: Reeperbahn Festival 2008

Reportage: Reeperbahn Festival 2008

Reeperbahn Festival, der i år blev afholdt for bare tredje gang, har fordoblet publikumsantallet til 18.000 gæster i år. Det er ikke en branchefestival, men skal bæres af publikumsinteresse og entréindtægter, kunne arrangørerne fortælle. Musikbudgettet er 200.000 euro, og for det beløb handler musikkøbmændene i kassen med "new international music" - og henter aktuelle, stadig generelt ret ukendte kunstnere frem, primært fra indierock- og elektroscenen. Når det ikke er en branchefestival, betyder det også, at det faktisk kun er 10 procent af bands'ene, der er fra Tyskland. I stedet trækker programmet store veksler på den amerikanske og engelske scene, og der er også blevet plads til otte danske kunstnere.

Midt mellem den travle fredag og lørdag aften i det mest kendte tyske Red Light District finder festivalgæster rundt til de første 10-12 fremragende spillesteder. Og det er en fantastisk fundament. Her kan Spot-lokalerne i Musikhuset Århus altså slet ikke være med. Det kan være charmerende, faldefærdigt, gamle biografer, teatre, store balkoner, kælderklubber, betonrum, low-tech klubber eller gamle kampestenshuse. Der er koncerter fra 20 til 02, og derefter er der fuldt gang i barerne og klubberne, der ligger centreret tæt på hinanden på Reeperbahn. Og mens vi er ved den charmerende og på mange måder alternative lokalitet, der også er kendt for at have skaffet Beatles sit gennembrud i 1960-1962, så beskriver Tom Waits stedet meget præcist som: "The memories are short but the tales are long, when you're in the Reeperbahn."

Musikalsk er programmet kompakt både tidsmæssigt og genremæssigt. Hvis du er typen, der godt kan lide at vade rundt til Roskilde eller Spot Festival og høre ny international indie, så er det her stedet. Men der er næsten overflod af nye navne, 12 koncertsteder ad gangen, og det gør planlægningen umulig - specielt hvis man skal stå i kø i en halv times tid til nogle af de større navne som Foals (billedet), Nada Surf og TV On The Radio, som udgjorde de internationale højdepunkter.

For de danske bands var der godt fremmøde til Beta Satan, Nephew og Men Among Animals. The Asteroids Galaxy Tour spillede en fremragende koncert på Knust, som du kan finde en anmeldelse af ved at følge linket i højre side, mens The Wong Boys spillede et stramt sæt torsdag nat, hvor der til gengæld ikke var særligt mange publikummer. Choir Of Young Believers stillede op som en duo og spillede en meget afdæmpet, indfølende koncert på den romantiske Angie's, der også var helt fyldt op.

Det, der gør Reeperbahn til et fornuftigt tilbud for danske gæster, er to ting: prisen (som er blot 55 euro for et tre-dages pas), og beliggenheden blot halvanden time syd for grænsen og med direkte togforbindelse. Tre dage på fantastiske klubber og charmerende spillesteder i arbejder- og hippiekvarteret St. Pauli, generelt billige priser på mad og øl, og den tyske kultur fra gadeludere og Currywurst til smarte retrobutikker på godt og ondt. Og så kan man ikke undgå at være lidt misundelig på det hamborgske musikudvalg, der alle ugens dage kan byde på de nye, friske internationale navne, fordi der er et publikum til det i Hamborg. Og Reeperbahn Festivalen er et positivt symptom på den efterspørgsel.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA