x

Ud af asken...: Der er håb for Danmarks mest ikoniske pladestudie

Ud af asken...: Der er håb for Danmarks mest ikoniske pladestudie

Billedet: Andreas Stent, der står bag planerne om et nyt liv for de nu delvist nedbrændte bygninger

Der er håb for Danmarks mest ikoniske pladestudie. Selvom store dele af Puk Studierne brændte ned mellem jul og nytår, tegner fremtiden mod forventning lys for den legendariske lokation ved Randers.

”Vidste du godt, at trommeslageren er dansker?” Jeg kan huske præcis dét øjeblik i togkupéen i 6. klasse, på skoleudflugt, da en af de andre kunne fortælle, at ham, der spillede trommer på det vilde bånd, vi var ved at lytte til – Master of Puppets – var dansker?! Og hed Lars. Mind. Blown.

På samme måde havde jeg det, da jeg nogle år senere fandt ud af, at Depeche Modes mørke mesterværk, Violator var indspillet – ikke bare i Danmark – men i Randers. Eller i hvert fald lidt udenfor. Min by røg lige adskillige trin op ad rangstigen der. Og det var ikke bare heltene i Depeche Mode. Også verdensstjerner George Michael, Elton John og Judas Priest har indspillet der. Det samme har de største hjemlige navne som Kim Larsen, Tv-2 og Volbeat.

Og legenderne om studiet er mange. Det er næsten ufatteligt, at kæmpe stjerner fra ind- og udland er valfartet til den pløjemark udenfor Randers, hvor John Quist Puk i slutningen af 1970’erne besluttede sig for at opføre et pladestudie, der kunne stå mål med de bedste, det store udland havde at byde på.

I mange år var studiet et eksklusivt frirum for mange musikere, der nød godt af rammerne i en fredelig del af Danmark, hvor de kunne arbejde uforstyrret i luksuriøse omgivelser med blandt andet indendørs swimmingpool. I 1992 overtog teknisk chef Peter Iversen driften af studiet indtil 2016, og den 28. december sidste år brændte studiet ned ved en påsat brand, hvor ni unge fra lokalområdet er sigtet.

Det sidste album, der blev indspillet der, var Meshuggahs The Violent Sleep of Reason fra 2016. Indtil videre. For selvom dele af det legendariske studie måske nok ligger i ruiner, og mange har dømt det ude, tegner fremtiden for de ikoniske rammer mod forventning ganske lyst, og svaret på hvorfor skal findes hos en 27-årig ildsjæl og musiker fra Silkeborg.

Artiklen fortsætter under videoen med George Michaels "Faith" fra 1987, indspillet i Puk Studiet:

Tiltænkt eliten

Tilbage i juni måned sidste år florerede en video på YouTube af to urban explorers, der var brudt ind i Puk Studio og havde filmet derinde fra. Videoen blev blandet andet delt på branche-Facebook-siden Musikbranchen Buzz og Bizz og på Jens Unmacks blog med ordene:  ”Det gør ondt at se. I dag så bedre ud i går, som det vist blev sunget i netop de nu så tyste lokaler…” En af de mange, der så videoen af det forladte, legendariske studie var 27-årige Andreas Stent. Andreas er selv musiker og elektronisk sangskriver og havde hørt om Puk gennem sin far og stedfar, der begge er musikere og havde fortalt myterne om studiet.

Ud over at lave musik under kunstnernavnet Stent går Andreas også på Entreprenørskab og Design på Københavns Erhvervsakademi, og hen over sommeren 2020 gik han og tænkte over en forretningsidé, han skulle finde på til det semester, han skulle tage efter sommerferien, og pludselig kom han i tanker om videoen:

– Jeg bed mærke i, at der jo var swimmingpool og nogle virkelig fantastiske lokaler, og min første – helt egoistiske – tanke var, om man mon kunne købe det billigt og renovere det og bruge det som refugium eller sommerhus. Jeg kørte til Silkeborg, hvor min familie bor, og derfra tog min kæreste og jeg op og så på det. Det fremstod meget hærget, hvilket virkelig var en skam, for samtidig skinnede John Quist Puks enestående vision stadig igennem. Med det studie havde han skudt efter stjernerne. Det var tiltænkt eliten.

Artiklen fortsætter under videoen med Elton Johns "Sacrifice" fra 1989, indspillet i Puk Studiet:

Fra hyggeprojekt til professionel atlet

Under første corona-lockdown var Andreas taget med sin kæreste i sommerhus for at komme lidt væk og arbejde på sin musik. Han havde oprettet et lille hjemmestudie i sommerhuset, men trods den romantiske forestilling om, at det ville fodre kreativiteten med lidt luftforandring, viste det sig at være en upraktisk tilgang til at få skabt nye sange.

– Jeg holdt min kæreste vågen om natten, når jeg indspillede, og jeg var nødt til at ommøblere sommerhuset for at få hjemmestudiet til at give mening. Vi skulle kun have været der i fire-fem dage, men vi endte med at blive der i fem uger. Det var dejligt at komme væk, få lidt ro på og spise sundere, og herfra kom idéen om at lave et fedt miljø for andre, der måtte have brug for at komme væk for at skabe. 

Mens de boede i sommerhuset, fik Andreas et fedt tilbud fra museet Herningsholm i Herning om at komme derned og skrive sange, mens det var lukket for besøg fra offentligheden.

– Det var et samarbejde mellem Fermaten, Museum Midtjylland og Swinging Europe. Hele det forløb, der var i lockdown-perioden, flyttede mit fokus fra mit studie i Nordvest til at komme ud og få nogle oplevelser og trække vejret. Jeg så Puk som en kæmpe mulighed for at kunne give de her rammer – ikke kun til superstjerner, men også til folk som mig selv. Folk, der har brug for at fokusere på de kreative processer. Noget, der ofte bliver negligeret i min branche er, at man som kreativt, skabende menneske har brug for at fokusere på rammerne. Hvis de fleste ændrede deres syn på deres eget kreative virke fra at være et hyggeprojekt til at fokusere, som var de professionelle atleter, ville det gøre en kæmpe forskel.

– Det, jeg vil, er at lave et kreativt refugium, et holistisk skabelsessted, hvor kunstnere – høje som lave, etablerede som upcoming – kan komme ud og trække vejret, have nogle rammer, noget struktur. Som en højskole. Det skal ikke være en kreativ tåge, hvor man skaber noget, når man lige er inspireret. Der skal en form for struktur i kunstens kaos. Visionen er at skabe et sted, der kan hjælpe kunstnere. Og det skal ikke være begrænset til at handle om musikere – også skuespillere og forfattere skal kunne benytte sig af det. Forhåbentlig giver det også noget fællesskab. Hvis en sangskriver tager derhen, hvis vedkommende har brug for en uges sceneskift, kan det være, han eller hun møder en skuespiller. Og de to har så muligheden for at falde i snak og give hinanden kreativ sparring. Det tror jeg på. Det er det, jeg selv oplever, når jeg møder kollegaer fra andre kreative brancher. Værdierne omkring kreativ sparring og det holistiske fylder meget i mine tanker om stedet.

Artiklen fortsætter under videoen med Depeche Modes "Enjoy the Silence" fra 1990, indspillet i Puk Studiet:

Kærlighed til at være herhjemme

Da Andreas begyndte på sit fag om Entreprenørskab og Design efter sommerferien i august 2020, kontaktede han som noget af det første Jens Petri fra firmaet Wind Estate, der i dag ejer jorden og bygningerne. Petri havde i sin tid købt jorden og ejendommene af den daværende ejer, Peter Iversen, for at kunne opføre vindmøller tæt på.

– Det var lidt underligt som 27-årig studerende uden en krone på lommen at ringe til en stor direktør i Randers og pitche min idé, men han var enormt positiv og klar på at bakke op om projektet. Han havde længe syntes, det var ærgerligt, at bygningerne stod og forfaldt. Han havde pengene til at gøre noget ved det, men han manglede tiden. For mig var det jo lige omvendt, så vi fik en god dialog om projektet, som han var med på at støtte økonomisk. Både fordi det var et godt formål, og fordi det var en spændende forretning. Kristian Riis og René Thalund fra Nephew har også været rigtig søde og positive omkring projektet.

Andreas er i dialog med en byggerådgiver fra Linar CM og arkitekterne Cornelius Vöge i Roskilde omkring projektet, ligesom han også har kontakt til studiets oprindelige ejer, John Puk Quist, der er positivt stemt over for planerne om at genoplive de legendariske lokaler:

"Hej Andreas

Efter at du har fortalt mig om dit projekt, kan jeg meddele dig, at jeg støtter dit projekt 100 procent og håber, at det kan og vil blive udført. Jeg synes, at det virkelig er alle tiders og også godt for Randers at få et sådant projekt tilført til kommunen.

Med venlig hilsen John Puk Quist”

Sådan lød beskeden fra den gamle studieejer, og Andreas selv fortæller videre:

– Der er stadig mange ting, der er oppe i luften. Jeg søger opbakning både politisk og økonomisk, og indtil videre er det gået over al forventning. Det var tragisk, at nogle af bygningerne brændte, men jeg har altid lært at se muligheder. De bygninger, der brændte, var de gamle studier, og det var også de rum, der ville være sværest at transformere til noget, der ville give mening i dag, fordi de var specialbyggede til en særlig form for studieteknik. Rumopdelingen giver ikke så meget mening i dag. Akustikken var fantastisk, men der var også et separat rum med udsugning til en EDB-kasse, og de er faktisk ubrugelige til andet end det, de skulle bruges til dengang.

Andreas er bevidst om udfordringerne ved at få skabt den nye kunstneriske konstruktion, og at det kan været ømt at pille ved folks minder om Puk.

– Det er klart, at der er en legacy omkring stedet, som man er nødt til at være bevidst om. Og så tror jeg bare, det handler om at se fremad. Vi er blevet klogere rent bygningskonstruktionsmæssigt siden 80’erne, og branden har nærmest givet et nyt pust til projektet, fordi vi sidder med friere rammer i forhold til den vision, jeg har.

– Det er gået fra at være et projekt, jeg kunne realisere med de få midler, jeg har samt lidt hjælp fra venner og familie til et større kulturelt projekt, og der er heldigvis god energi og vind i sejlene. Jeg har ikke mødt modstand endnu. Hele coronasituationen gør også, at man ikke kan tage en tur til L.A. som sangskriver. Mange har genfundet en kærlighed til at være herhjemme og finde de skatte, der er her i landet. Det er det, vi mangler, og jeg håber, det kan blive den kreative industris væksthus med de tre nøgleord: retreat, create og connect, fortæller Andreas og griner lidt over sine engelske begrebstermer.

Han har taget turen fra København for at se til bygningerne en gang om måneden, og han har holdt møder med erhvervschefen ved Randers Kommune, der har udtrykt sig forhåbningsfuldt om planerne, som han synes går godt i spænd med en kommune, der i forvejen har en kopi af Elvis Presleys hus og en regnskov inden for bygrænsen.

– De ser mulighederne i projektet, og det er fantastisk. Der var mange, der troede, det var dømt ude efter branden, men wellnesshuset og lejlighederne er der stadig – og endda i god stand, og jeg synes, der er grund til at være optimistisk om, at der forhåbentlig er en fremtid for stedet. Det skal være et fælles hus, et fælles projekt for de mange og ikke for de få. Som jyskfødt mand prøver jeg at holde jordforbindelsen, men der for mange gode ting i det her til ikke at gøre noget ved det.

Artiklen fortsætter under Judas Priests "Ram it Down" fra 1988, indspillet i Puk Studiet:

Jens Unmack fra Love Shop om Puk:

– Rent teknisk set var stedet jo state of the art. Tilbage i 1989 var vi egentlig begyndt at indspille vores debutplade i København, men det lukkede kongens foged, og i stedet blev vi fløjet over til Puk, hvor særligt Hilmer (Hassig, red.), der jo gik enormt meget op i studieteknik, syntes, at det var fantastiske forhold. Der var god lyd, gode indspilningslokaler og fremragende indspilningsudstyr. Der var med andre ord ingen undskyldninger for at lave noget lort.

– Det, at man kom væk fra de hjemlige oplevelser kunne også noget. Man kunne ikke så meget andet end at koncentrere sig om musikken. Bare være der og gå ture i de naturskønne omgivelser. På den måde var det den perfekte arbejdslejr, og det var virkelig en gave at være der. Vi var der helt usædvanligt meget, da vi indspillede de tre første plader, og på et tidspunkt boede vi der i tre-fire måneder i træk. Hvis en af de andre arbejdede med at indspille, kunne man sidde og se MTV i et af luksushusene, hvor en ældre kvinde kom forbi i løbet af dagene og fyldte køleskabet op med øl og vand. Om aftenen kunne man så spise aftensmad med de andre indspillende bands. Der var et rekreativt område med billard, bordfodbold og swimmingpool – det var et krydstogtskib midt i Kronjylland. Forholdene kunne ikke være meget mere optimale. Jeg kan huske, at Hilmer sad og arbejdede i tre døgn på et fucking congas-spor. For derefter at skrotte det, haha!

– Vi var ret vilde med Depeche Mode, der jo havde indspillet Music For the Masses og Violator der. Jeg kan huske, jeg var inde i Randers for at købe sidstnævnte plade, og det var sgu underligt at høre sin egen pivfalske vokal komme ud af de samme højttalere som ”Enjoy the Silence”.

– Det var også i Puk, at Henrik Hall blev en fast del af bandet i sin tid. Jeg kan huske, jeg vågnede en morgen derude, hvor Henrik glad kom og fortalte: ”Jeg er kommet med i bandet!” ”Hvad?!” sagde jeg, men den var god nok. Hilmer havde spurgt ham i løbet af natten, om han ikke ville være fast medlem. Der skulle Hilmer og jeg lige have en alvorssnak. Jeg mente, det var en hovedløs beslutning at invitere en mundharmonikaspiller med som fast medlem af Love Shop, men Hilmers argument var: ”Men han spreder jo så god stemning!” Og det havde han jo fuldstændig ret i.

Artiklen fortsætter under videoen med Love Shop anno 1992, da Henrik Hall lige var kommet med i bandet:

René Thalund fra Nephew om Puk:

Nephews René Thalund husker tilbage på indspilningerne i Puk med tilfredshed og følger med glæde Andreas Stents nye planer for studiet.

– Vores første besøg i Puk var indspilningerne af Interkom Kom Ind-albummet med Carsten Heller som producer. Vi ville gerne optage grundspor, hvor vi alle spillede sammen i samme rum, og Puks live room var perfekt til det. Igen & Igen & er optaget på den måde –  ét take, uden metronom… Med beboelseshusene og catering kunne man arbejde fra formiddag til nat, så det var en luksus i fokus og arbejdsmuligheder. Svømmehallen var for længst lukket på det tidspunkt, så det handlede ikke så meget om wellness-luksus…

Var der en særlig ånd?

– Man følte jo, at der var noget magi i væggene på grund af den musik, som er indspillet dér i tidens løb. Der var et klimakontrolleret rum, hvor man kunne glane ind og se, at der stod multitrack-bånd fra de store Depeche Mode-album. Det emmede af den crazy ambition, som stifterne havde i 1980’erne om at bygge et verdensklasse-studie på en pløjemark. Musikstudier var dengang den eneste adgang til avanceret indspilningsteknik, og budgetterne i pladebranchen var enorme. Bands boede i Puk i månedsvis, hvor vi i Nephew rykkede ind i få uger…

– Vi lavede vores remix af Timbalands ”The Way I Are” i Puk i 2007. Vi ville lave remixet band-agtigt, så vi spillede vores ting live i studiet, og Timbalands var repræsenteret ved en boomblaster i hjørnet af rummet… Da vi senere mødte ham, spurgte ham detaljeret ind til trommelyden. Det var jo en blanding af Puks indspilningsrum og Carsten Hellers mixing-skills.

Artiklen fortsætter under sangen

– Men jeg blev sgu ret vemodig over at vågne op til nyheden om branden. Puk var tegnet og opført til at være musikstudie. Så selvom det var tømt for gear lang tid før branden, så var det et tab af historiske bygninger. Det var jo forståeligt nok, at det var lukket ned. Teknologien havde på en måde indhentet de store residential studios, og vi afsøgte også selv andre måder at indspille på. 


– Jeg har fra sidelinjen fulgt lidt med i Anders Stents planer om at bruge Puk-bygningerne til en ny form for kreativt sted. Med flere kunstarter samlet og mere mulighed for samarbejde på tværs. Jeg synes, det er rigtig spændende, og man må tage hatten af, for at en storbrand ikke har skrinlagt de planer! Behovet for kunstnerisk fokus er jo ikke forsvundet, så det vil glæde mig meget, hvis det lykkes at rejse et nyt sted af asken.

LÆS OGSÅ: Puk-studie-branden var påsat – ni unge sigtet

Et udvalg af markante plader indspillet i Puk

Kliché – Okay Okay Boys (1982)

Laid Back – Keep Smiling (1983)

Kim Larsen – Midt om natten (1983)

Lars H.U.G. – City Slang (1984)

Tv-2 - Rigtige mænd gider ikke høre mere vrøvl (1985)

D-A-D – Draws a Circle (1986)

George Michael – Faith (1987)

Gnags – Har de puttet noget i kaffen? (1987)

Judas Priest – Ram it Down (1988)

Elton John – Sleeping With the Past (1989)

Depeche Mode – Violator (1990)

Love Shop – 1990 (1990)

Sort Sol – Flow My Firetear (1991)

Kashmir – Travelogue (1994)

Kent – Hagnesta Hill (1999)

Tim Christensen – Secrets on Parade (2000)

Nephew – Interkom kom ind (2006)

Spleen United – Neanderthal (2008)

Veto – Crushing Digits (2008)

Carpark North – Grateful (2008)

Volbeat – Outlaw Gentlemen & Shady Ladies (2013)

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA