x

KLASSIKEREN: Kærlighed, drømme og svigt i en blå farve, der aldrig ville falme

KLASSIKEREN: Kærlighed, drømme og svigt i en blå farve, der aldrig ville falme

Allerede på sit tredje album, hvor mere end halvdelen af ​​sangene blev hitsingler, satte Madonna sit præg på musikhistorien. Hun dedikerede det nu 35 år gamle True Blue til sin daværende mand, skuespilleren Sean Penn, og musikalsk bevægede hun sig mod et mere modent lydbillede for at fange et større publikum. GAFFAs Jim Knutsson vender tilbage til albummet, hvor hendes fans blev introduceret for strygere.

Mange af lytterne troede nok, at de havde hentet den forkerte plade med hjem, da hitsinglen “Papa Don't Preach” startede albummet, som var det klassisk musik af Vivaldi. Men 15 sekunder inde gør den klassiske 80’er-poplyd entré. Den musikalske blanding af gammelt og nyt passede til teksten, hvor en teenager er gravid og har besluttet at beholde barnet, uanset hvad hendes far eller andre synes om det.

Dette skabte røre i hjemlandet i USA, hvor kritikere hævdede, at oprøreren Madonna opfordrede teenagere til at blive gravide. Men mærkeligt nok fik popstjernen også positiv respons fra de kristne grupper, der er imod abort, da de mente, at sangen formidlede et godt budskab. Så for at sikre, at alle var oprørte, dedikerede hun derefter sangen til pave Johannes Paul II i Vatikanet, som opfordrede alle italienske fans til at boykotte hendes kommende turné.

En perfekt introduktion til albummet af en kunstner, der gennem hele sit liv har gået op imod patriarkatet, der vil blande sig i, hvad hun skal have lov til at tænke og udtrykke som kvinde, uanset om det er paven eller hendes egen far i privatlivet. En vigtig tekst med en dansevenligt beat, der sniger sig ind i det positive budskab om at bestemme over sit eget liv, og det var dette, der gjorde Madonna til et ikon på samme størrelse som Prince og Michael Jackson. Samtidig havde hun i musikvideoen fået en mere glamourøs stil og lignede et tidligere ikon, nemlig Marilyn Monroe.

Efterfølgeren “Open Your Heart”, der også blev en hitsingle, er en enklere og mere direkte kærlighedssang i et funky 80’er-up-tempo, hvor fortælleren udtrykker sit begær efter en mand. I stedet var det musikvideoen, der skabte kontrovers, da en lille dreng sniger sig ind på en stripklub, hvor Madonna danser med magten i sine egne hænder. Denne gang med en lighed med Liza Minnelli, inden den sorte paryk bliver taget af. Her præsenterer hun også den velkendte kegleformede bh på korsettet, som hun tog med på den efterfølgende turné.

Albummet var det bedst sælgende i hele 1986, og det var klart, at Madonna havde meget at sige, som det kan høres på den første single og den dybe popballade om svigt, “Live to Tell”, der udkom før albummet. Det var også titlen på albummet, indtil det til sidst blev omdøbt til True Blue efter endnu en hitsingle. Madonna var desuden medproducer på hele albummet, og det var tydeligt, at hun ville have kontrol over hvert et skridt, hun tog i sin karriere. 

“Live to Tell” er en klassisk 80’er-pop-ballade, med synths og et funky guitarriff med en melankolsk mystik i bunden, mens Madonna bringer den komplicerede relation til sine forældre op. Hun voksede op i en strengt troende katolsk familie og følte sig svigtet af dem og deres løgne. Teksten handler om at være stærk i situationer, som det virker umuligt at komme igennem, men så at komme endnu stærkere ud på den anden side af det, man klarede. Og det kan høres i ægtheden og skrøbeligheden af ​​hendes stemme, at hun har sår på sjælen. 

Det er mørkt, dramatisk og følelsesladet, og sangen skulle også optræde i filmen At Close Range, hvor Madonnas daværende mand Sean Penn spillede hovedrollen.

Titelnummeret “True Blue” er en naiv, sød og swingende popsang til dansegulvet. Her henvender Madonna sig til Sean Penn med et kærlighedsfyldt budskab om, at hun endelig har fundet den rigtige. Det var i øvrigt fra Penn, at hun fik idéen til sangtitlen, da han brugte udtrykket “true blue” om deres kærlighed, hvilket i USA betyder, at man er fuldstændig trofast og loyal over for et menneske.

Omkvædet og musikvideoen dufter af doo-wop og Motown fra 50'erne og 60'erne og viser Madonnas utrolige bredde som kunstner, da hun gang på gang genopfinder sig selv.

Som en udgave af The Supremes i 80'erne har Madonna her klonet sig selv til korsangere. Den fjerlette lyd skriger budskabet om bare at gå ud og have det sjovt uden et eneste problem, der tynger én, uden at vide at skilsmissen med Sean Penn snart vil blive en kendsgerning. Den blå farve falmede hurtigt, da Madonna allerede søgte om skilsmisse året, efter pladen blev udgivet.

For første gang introducerede Madonna et spansk tema, da hun gemte det bedste til sidst med “La Isla Bonita”. Michael Jackson var tidligere blev tilbudt sangen, men takkede nej til den under indspilningen af albummet Bad. I stedet skrev Madonna en tekst (delvist på spansk) og en melodi, hvor hun tog os med på en rejse til en smuk ø, hvor cubanske trommer, maracas og spanske guitarer sætter tonen. Hele Europa dansede til den i 1987, da den endelig blev udgivet som den femte og sidste single fra albummet. 

Det er smukt, mystisk og rytmisk, når introen med bongotrommer introducerer et af Madonnas største og mest mindeværdige øjeblikke. Så hårdtarbejdende som hun var, var dette hendes eneste chance for at tage på ferie ved at hente den tropiske varme, den kølende brise og det klare blå hav til studiet.

Foruden disse fem hitsingler indeholder albummet yderligere fire numre. Hør hele udgivelsen nedenfor.

LÆS OGSÅ: GULD FRA GEMMERNE: Da GAFFA mødte Madonna 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA