x

KLASSIKEREN: Arenarock om seksuel udnyttelse, selvmord og hjemløshed

KLASSIKEREN: Arenarock om seksuel udnyttelse, selvmord og hjemløshed

I dag er det 30 år siden Pearl Jam udgav sit debutalbum. GAFFAs Jim Knutsson mindes det amerikanske rockbands første svimlende trin, der samtidig også skulle udgøre højdepunktet i deres nu lange karriere.

Ten med Pearl Jam er den plade, som skulle blive associeret som et af de største værker i det, der blev kendt som grunge-genren. En måned senere slog Nirvana døren ind for rockbands, der havde noget at sige, med stor kommerciel succes til følge. Denne historie viser også, hvor bredt begrebet grunge var, da Pearl Jam adskiller sig markant fra Nirvana, ved at være mere ren rock, influeret af 60'erne og 70'erne. 

Seattle-bandet Mother Love Bone havde for nyligt splittet op efter kun to år, da sangeren døde af en heroinoverdosis. Bassist og guitarist Jeff Ament og Stone Gossard gik videre ved at finde nye bandmedlemmer, der skulle udgøre Pearl Jam. Da Eddie Vedder, som til daglig arbejdede som vagt, var til audition, vidste de andre bandmedlemmer, at de havde fundet guld i hans følelsesmæssigt distinkte og karakteristiske strube, når han satte fra i maven . Sangen var også unik ved, at den ofte ikke tilpassede sig musikken, men de to modsætninger fandt i stedet hinanden i en legende dans.

Førstesinglen “Alive” blev en ny arenarocksang at synge med på for alle, der undrede sig over betydningen af ​​deres egen eksistens. På overfladen kan den virke opløftende med sit catchy, og hvad der kan betragtes som livsbekræftende omkvæd, men i stedet stiller den dybe og foruroligende spørgsmål om at vokse op uden sin biologiske far, og med en sarkastisk tone til at konfrontere løgnene. Delvist selvoplevet af Vedder, indtil moderen derefter begynder at se sin eneste sande kærlighed i sønnens lighed med sin far, hvilket skaber en uventet vending i historien i form af seksuel udnyttelse.

"Son, she said

Have I got a little story for you

What you thought was your daddy

Was nothin' but a...

 

While you were sittin'

Home alone at age thirteen

Your real daddy was dyin'

Sorry you didn't see him

But I'm glad we talked"

Åbningsnummeret “Once” overtager historien fra “Alive” som en slags rockopera i tre dele, der slutter med single-B-siden “Footsteps”, som ikke var inkluderet på debutalbummet. En historie om, hvordan udnyttelse i barndommen skaber en iboende frustration i en udadreageren, der eskalerer til vold, fængsel og henrettelse. En frygtelig version af livets cirkel, der for mange er virkelighed. Vold avler vold.

Efterfølgeren er “Even Flow” med sine funky riffs, der delvist dufter af Jimi Hendrix med brugen af wah-wah-pedal, der drev bandet til vanvid i studiet, fordi de aldrig følte, at det lykkedes dem at fange sangen på den måde, de ville. Vedder tager vanviddet hos en tidligere krigsveteran og nu hjemløs op, og tankerne florerer gennem hovedet. Tankerne kan han ikke fange, og i stedet jager han dem væk, som om de var sommerfugle.

Vedder får bandet til at skille sig ud fra mængden af rockbands med sine malende og varme tekster om kolde emner, og pladen voksede langsomt, men sikkert til at blive et af 90’ernes kultdyrkede øjeblikke, der satte rock på landkortet igen. 

“Jeremy” handler om den stille og udefrosne 15-årige elev, der i det virkelige liv stod foran klassen med 30 elever og læreren og begik selvmord ved at skyde sig selv. Dette skulle ske samme år, som Pearl Jam debuterede. Det var tragisk nok hans måde at fortælle, hvor dårligt han havde det, og omkvædet gentager smertefuldt "Jeremy spoke in class today", hvilket giver kuldegysninger. Desværre lever sangens tema videre i de utallige mere udadreagerende skoleskyderier, der gang på gang finder sted i USA i dag.

“Oceans” hypnotiserer og forfører lytteren, mens surferen Eddie Vedder er i sit rette element, når han tegner ligheder mellem havet og sin daværende kærlighed og senere første kone Beth Liebling, der også var musiker i bandet Hovercraft. Den skiller sig ud ved at være mere eksperimenterende end resten af materialet på dette nu klassiske album, som bandet aldrig har nået igen siden da, selvom de stadig er aktive 30 år senere.

LÆS OGSÅ: Pearl Jams "Ten" fylder 30 – guitarist Stone Gossard har det hårdt med at høre den 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA