x

GUIDE fra by:Larm Festival: Vores største opdagelser

GUIDE fra by:Larm Festival: Vores største opdagelser

Denne artikel er skrevet i samarbejde med Ida Hummelgaard

Storslået pop, dansabelt EDM og eksperimenterende, mørke lydlandskaber – by:Larm Festival bød på masser af spirende talenter fra mange forskellige musikalske kroge. Her er vores bedste opdagelser!

Efter tre dage på Skandinaviens største branchefestival by:Larm har fødderne fået mange kilometer bag sig, kroppen har indtaget nogle af Nordens dyreste fadøl, og ikke mindst har både øjne og ører fået sig en på opleveren. For nu er det slut med at høre ord som social afstand og mundbind – og derfor var det også ekstra euforisk at se spritnye såvel som erfarne artister sætte lyd til propfyldte koncertsale. Redaktionen er kommet hjem med en masse musikalske overraskelser i bagagen. Her får I de allerbedste. 

Metteson (billedet ovenfor og nedenfor)
Vinderen af prisen for Årets Stjerneskud er yderst velbegrundet. Skuespilleren og musikeren Sverre Breivik har skabt projektet Metteson, der laver euforiske pop-arrangementer med storslåede korharmonier i stil med Troye Sivan, ABBA eller Danmarks egen popdarling Jada. Under Øya Festivals showcase-arrangement på BLÅ formåede det unge pophåb på bare fire numre at overbevise GAFFAs to anmeldere om sin snarlige stjernestatus både i hjemlandet og internationalt.



RebMoe

Nej, RebMoes stemme er ikke objektiv skønsang, men hendes quirky vokalløb og energi formåede at skabe en fest på dansegulvet, som vi stadig har abstinenser fra. Særligt de hårdtslående EDM-hits “My Frequency” og “I Don’t Speak French (Adieu)” katalyserede både fadølskast og moshpits. Danske klubber, læser I med? Skal der skabes en stor fed fest, giver vi tippet videre til kommende festivaler og genåbningsfiestas.

han gaiden
De synger selv om ikke at være seje nok til at komme ind på klubben. Vi har aldrig haft mere lyst til at råbe “fuck af” til bounceren og smutte videre til elegant privatfest med han gaiden i stedet. Med house-inspirerede beats, skæve vokaler, improviserede saxofonløb og tunge basfigurer har trioen alle forudsætninger for at kunne lægge enhver klub ned med deres overbevisende og attitudefulde output. 

Hôy La
Ingri Høyland, som kommer fra Norge, men har sæde i Danmark, taler til dele af sjælen, som mange ikke engang tør nærme sig med projektet Hôy La. Hun formåede at få hele følelsesregisteret aktiveret hos os, da hun gav en yderst smuk og bramfri koncert i Oslos St. Edmunds Kirke, hvor ingen kompromiser blev indvilget, og sammenspilsniveauet var i absolut topform. 

dragongirl
Der blev spyet ild og ASMR-samples, da den hypede electronica-artist dragongirl indtog by:Larm med et sorttegnet Joker-smil og et nyt take på klub-musikken – nemlig computergaze. Det blev en indadvendt symbiose mellem menneske og maskine, men ikke mindst nogle af de mest interessante produktioner på hele festivalen, som både vi og publikum kom helt i trance af – en stensikker indfrielse af hypen. 

Isah
Hele Norges popprins Isah lagde hele by:Larm og undertegnede skribenter ned, da han lukkede og slukkede dette års festival med en overlegen, charmerende og dansabel koncert. Forhåbentlig kommer han snart ud over de norske grænser og kan oplevelse i danske dansefødder.

LÆS OGSÅ: Modtager stor pris: Dansker har udgivet Nordens bedste album


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA