x

1996 - Unspoiled Monsters og ballet

1996 - Unspoiled Monsters og ballet

Sort Sol-føljeton kapitel 7

Sort Sol fejrer i år 25-års jubilæum. I den forbindelse fortæller GAFFA.dk i samarbejde med gruppens fanklub Sort Sol Society bandets historie i 25 kapitler med et nyt kapitel cirka hver 14. dag. Vi tæller baglæns og begyndte derfor med 2002 for i slutningen af året at ende med gruppens debut i 1977. Vi lover, at der dukker masser af overraskelser op undervejs, bl.a. billeder fra Sort Sols private arkiver.


I 1996 laver billedkunstneren og forfatteren Dea Trier Mørch en række linoleumssnit af Sort Sol-medlemmerne, men de dukker først op fem år senere på coveret til albummet ”Snakecharmer”. Hvordan hænger det sammen?

- De var egentlig lavet til ”Unspoiled Monsters”-coveret, fortæller guitarist Lars Top-Galia. - Vi tog kontakt til Dea, fordi vi tænkte, at sådan noget ville være langt ude at gøre. Men vi arbejdede på det tidspunkt med en grafiker, som ikke kunne finde ud af, hvad han skulle gøre med billederne, og han kunne heller ikke bruge vores inputs til noget. Så valgte vi at sige, at de billeder var så stærke, at de skulle bruges ordentligt, og så kom de først med på det næste cover. Men Dea udstillede dem i mellemtiden, og det var første gang i mange år, at hun udstillede. Det satte hende faktisk i gang igen, fortæller Lars og fortsætter:

- Så skete der det tragiske, at hun blev meget syg af kræft og lå for døden, samtidig med at vi lavede ”Snakecharmer”-coveret, men det var helt et trist sammenfald. Hun nåede ikke at se coveret, før hun døde, da hun ikke modtog besøg, mens vi lavede det. Men hun hørte om det og blev glad for det.

Sanger Steen Jørgensen tilføjer: - Det er nogle meget flotte billeder. Men de er jo også lavet af en ægte kunstner.


Nyt album

To et halvt år efter udgivelsen af det succesfulde ”Glamourpuss”-album er Sort Sol i marts 1996 klar med opfølgeren, ”Unspoiled Monsters”. Stilmæssigt er der tale om noget af et spring fra ”Glamourpuss”’ blanding af småaggressiv rock og stemningsfulde ballader.

”Unspoiled Monsters” er tydeligt inspireret af den på det tidspunkt meget populære triphop-bølge med dens langsomme numre med slæbende beats, samples og programmering. Albummet er da også produceret af englænderen Ian Caple, der bl.a. har arbejdet med triphop-guruen Tricky.

Om albummet siger Lars Top-Galia i dag: - Det har en konsekvent, hård, kold og provokerende lyd, som var ekstrem på det tidspunkt.

Steen Jørgensen føjer til: - Det er nok den af vores plader, der har den mest gennemførte lyd, selv om den ikke nødvendigvis har de bedste sange.

Jeres anden guitarist, Peter Peter, var gået ud af gruppen her – havde det indflydelse på stilskiftet til en mere elektronisk lyd?

Lars: - Nej, vi havde lyst til at lave det sådan allerede inden. Men han ville hellere lave noget metal-agtigt, og så måtte vore veje skilles.

Trommeslager Tomas Ortved: - Men hans afgang åbnede et rum, hvor der var plads til noget nyt.

Albummet bliver en pæn salgssuces og når førstepladsen af hitlisten, og i sommeren 1996 spiller Sort Sol på både Roskilde Festival og på Muskelsvindfondens Grøn Koncert-turné. Cd’en kommer også som såkaldt cd-ekstra (en slags cd-rom) med videoklip og et ekstra musiknummer, ”Gletscher Man”.

I august udsender Sort Sol ep’en ”My Stars”, hvor titelnummeret er i originaludgaven fra ”Unspoiled Monsters”, og resten af demoer og alternative udgaver af numre fra samme album - samt førnævnte ”Gletscher Man”, der dog her - pga. en fejl - hedder ”Glacier Man”.


Sort Sol til balletten

27. juli er der premiere på Peter Schaufuss’ balletudgave af Shakespeare-dramaet ”Hamlet” på Kronborg med musik af komponisten Rued Langgaard (1893-1952) og Sort Sol, der spiller live til opførelserne den følgende uge. Senere flyttes balletten ind på Det Kongelige Teater, hvor Sort Sols musik dog leveres af et bånd.

Senere på året kommer ep’en ”Diamond Wind” med fire af Sort Sols numre fra balletten. Ep’en kommer kun på vinyl og kun i 500 eksemplarer, hver prydet med et fingeraftryk af ét af gruppens fire medlemmer, som har brugt hhv. farverne rød, sort, grøn og blå. Det fremgår dog ikke, hvem der står bag hvilke fingeraftryk. Ep’ens titelnummer er i øvrigt forlæg for sangen ”Rhinestone”, der er med på Sort Sols næste album, ”Snakecharmer” fra 2001,


 
     
   


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA