x

1991 - Flow My Firetear - og Maiken Wexø

1991 - Flow My Firetear - og Maiken Wexø

Sort Sol-føljeton kapitel 12

Sort Sol fejrer i år 25-års jubilæum. I den forbindelse fortæller GAFFA.dk i samarbejde med gruppens fanklub Sort Sol Society bandets historie i 25 kapitler med et nyt kapitel cirka hver 14. dag. Vi tæller baglæns og begyndte derfor med 2002 for i slutningen af året at ende med gruppens debut i 1977. Vi lover, at der dukker masser af overraskelser op undervejs, bl.a. billeder fra Sort Sols private arkiver.


Sort Sol udgiver efter fire års albumpause i marts 1991 ”Flow My Firetear”. Albummet er produceret af Sort Sol og Kim Hyttel og er gruppens hidtil mest melodiske, mindst støjende og lettest tilgængelige, uden at Sort Sol dog har mistet sit særpræg. (Med sine beskedne 31 minutters spilletid er det også gruppens næst-korteste album, kun overgået af debuten ”Minutes To Go”s 26 minutter). ”Flow My Firetear” byder både på forholdsvis aggressive up-tempo-numre som ”Siggimund Blue” og smukke, men stadig kantede ballader som ”Daughter Of Sad” - begge sange, der er gået hen og blevet Sort Sol-klassikere.

Tre markante gæstemusikere medvirker på ”Flow My Firetear”: Den amerikanske, i Danmark bosiddende Link Wray, der var en de tidligste skoledannere på elektrisk guitar, Miss B. Haven-sangerinden Lise Cabble på kor samt den gamle Gasolin’-bassist Wili Jønsson – på kor og klaver. Jønsson var med på Sort Sols efterfølgende turné, på keyboard og kor, og har i øvrigt ved mange senere lejligheder spillet sammen med bandet, både på plader og live – også på bas.

Om albummet siger Sort Sol i dag til GAFFA:

Guitarist Lars Top Galia: - Det var klart defineret, at med forgængeren Everything That Rises Must Converge var vi gået så langt, vi kunne komme i dén genre, den støjende garagerock. Der måtte ske noget nyt. Denne her plade var på mange måder en konceptplade. Vi ville lave en stor popplade i traditionen fra midttresserne og frem til sluttresserne: Den store, dramatiske, teatralske, farlige pop med alle følelser samlet i nærmest hver sang: Fødsel, visdom, sammenbrud, død.

Trommeslager Tomas Ortved bemærker: - Der er altid nogen, der bebrejder os, at vi ikke laver en gentagelse af det, der var fedt på den forrige plade.

- Publikum og anmeldere er altid en plade efter os, ligesom vi er en plade efter, når vi selv er publikum i forhold til et andet navn, fortsætter Lars Top-Galia. - Men de plader, man elsker mest på et givent tidspunkt, har man som regel hadet, lige da de udkom.

Forsanger Steen Jørgensen tilføjer: - Vi forsøgte også at sætte mere fokus på navnet Sort Sol. Vi ville gerne nå bredere ud, komme på Danmarksturné, f.eks. til Esbjerg og Holstebro. Prøve at blive et landsdækkende navn. Og det lykkedes faktisk.

Ja, for ”Flow My Firetear” får, som det er efterhånden er blevet sædvane for Sort Sol, fremragende anmeldelser, men nu begynder gruppen også for alvor at gøre sig bemærket uden for undergrundsmiljøerne. Sort Sol får masser af omtale i medierne og kommer bl.a. for første gang på forsiden af GAFFA.

Bandet tager på Danmarksturné og spiller bl.a. en vel modtaget koncert på Roskilde Festival. Albummet bliver med sine 40.000 eksemplarer Sort Sols hidtil bedst solgte, og for første gang kommer gruppen også på cd. Ved Grammy-uddelingen i februar 1992 resulterer albummet i tre priser til Sort Sol.

Video med Maiken Vexø
I forbindelse med albummet bliver ”Daughter Of Sad” udsendt på single, og Kristoffer Nyholm instruerer den tilhørende video. Her medvirker bl.a. Maiken Wexø iført knivskørt. Maiken Wexø var på daværende tidspunkt blevet berømt som MTV Europes første danske studievært og var just kommet tilbage til Danmark fra London. Billedet foroven er taget lige efter færdiggørelsen af videoen. Lars Top-Galia fortæller:

- Maiken var i forvejen en ven af os, og vi syntes, det kunne være sjovt at have hende med, fordi hun allerede var kendt fra musik-TV. Hun var en rigtig star på det tidspunkt. Vi var til et Grammy-show, hvor det store var, at hun havde været med i vores video. Det er lidt sjovt at tænke på nu. I dag arbejder hun i øvrigt som dokumentarfilm-instruktør og underviser på Filmskolen.

Sort Sol udgiver i 1991 også andre sange end dem, man kan høre på ”Flow My Firetear”. I maj medvirker de på ”Rock, Love And Understanding”, en støtteplade i forbindelse med Amnesty Internationals 30-års jubilæum, med deres version af engelske The Troggs’ 1968-hit ”Love Is All Around”, der i øvrigt tre år senere bliver et internationalt hit i skotske Wet Wet Wets fortolkning.

I maj 1991 er Sort Sol desuden med på en lp, der følger med ved køb af et nummer af det nu hedengangne danske musikmagasin Adventure. Nummeret ”Try Some, Buy Some”, er ikke tidligere udsendt, men blev indspillet under forberedelserne til ”Flow My Firetear” med svenske 4-Eyed Thomas - der også producerede ”Everything That Rises Must Converge” bag knapperne.


 
     
   


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA