x

1987 - Everything That Rises Must Converge - og Peter Peter-grafik

1987 - Everything That Rises Must Converge - og Peter Peter-grafik

Sort Sol fejrer i år 25-års jubilæum, og det markerer de med opsamlingsalbummet "Circle Hits The Flame - Best Off..." I den forbindelse fortæller GAFFA.dk i samarbejde med Sort Sols fanklub Sort Sol Society gruppens historie i 25 kapitler med regelmæssige nye kapitler. Vi tæller baglæns år for år og begyndte derfor med 2002 for i slutningen af året at ende med bandets debut i 1977. Der dukker masser af overraskelser op undervejs, bl.a. billeder fra Sort Sols private arkiver.

Billedmanipulation: Peter Peter

Lars: - Det er et billede, Peter Peter har lavet af mig, hvor han har klippet to fotos sammen og spejlvendt den ene side. Det var på en udstilling på Christianshavn, hvor musikere skulle lave billeder. Da var jeg så hans muse. Jeg var ret vild med det. Vi snakkede på et tidspunkt om, hvorvidt man skulle lave et helt bandfoto, hvor alle var klippet sammen på den måde, men det er desværre aldrig blevet til noget.

Fire år efter deres sidste album, "Dagger And Guitar", udsender Sort Sol i 1987 en ny lp, "Everything That Rises Must Converge". Albummet byder på både hård og melodisk guitarrock og er produceret af svenske 4-Eyed Thomas. "Everything That Rises Must Converge" er det første, hvor guitaristen Peter Peter suppleres af Lars Top-Galia, der trådte ind i gruppen i 1987 (og deres guitararbejde er sammen med Steen Jørgensens stadigt mere croonende sang er med til at gøre pladen til noget specielt).

Det indeholder syv nye Sort Sol-kompositioner og tre coverversioner, hhv. Bobby Gentrys pophymne "Ode To Billie Joe" fra 1967, syrerockgruppen 13the Floor Elevators’ "Fire Engine" fra 1966 og Elvis Presleys "Marguerita" fra 1963-filmen "Fun In Acapulco" - alle personligt fortolket i garagerockende udgaver. Sidstnævnte kommer også med på den danske Elvis-hyldestplade "Burning Love", der kommer i 1997 i forbindelse med 20-året for legendens død.

Af Sort Sols egne numre gør bl.a. "A Knife For The Ladies" sig bemærket. Sangen har den tidligere Voxpop-sangerinde Elisabeth Gjerluff Nielsen, der på dette tidspunkt har udgivet to soloplader, på backing-vokal, og det ligger flere uger på førstepladsen på DR’s lytterhitliste "Det Elektriske Barometer", der på dette tidspunkt er en del af programmet "P4 i P1". "Everything..." indeholder også "Abyss Revisited", en nyindspilning af "Abyss" fra "Dagger And Guitar" – nu med (endnu) mere guitar. Albummet får gode anmeldelser både herhjemme og i store dele af Europa.

Om albummet siger guitarist Lars Top-Galia i dag til gaffa.dk:

- Der var lidt et dødvande i de år, hvor der skulle ske noget, og så kom de første samplere, som vi også begyndte at bruge fra og med Flow My Firetear, selv om man ikke rigtig kan høre det. Men med Everything That Rises Must Converge var det vores mål at lave dén garagerockplade, der manglede i Norden, ja ligefrem på verdensplan. Og den kom da også vidt omkring.

De to guitarister Peter Peter og Lars Top-Galia har fået tilnavnet "The Evil Twins", inspireret af Rolling Stones’ Mick Jagger og Keith Richards’ fælles tilnavn "The Glimmer Twins" og Aerosmiths "Toxic Twins", Steven Tyler og Joe Perry. The Evil Twins optræder i denne periode ofte med ens kasketter, bar overkrop og med brystvorterne dækket af gaffa-tape, og det gør de også på coveret til "Everything...", der er designet af den dansk-tyske kunstner Christian Lemmerz, der i 1994 bliver landskendt for sin udstilling af rådnende svinekroppe på Esbjerg Kunstmuseum.

Sjældne singler
I forbindelse med "Everything..." bliver der udgivet et par singler i små oplag med coverversioner. I maj kommer en single med numrene "Interpreter" og "Blood On The Saddle", originalt indspillet af hhv. 13 th Floor Elevator-forsangeren Roky Erickson i 1977 og countrysangeren Tex Ritter engang i 1940’erne. Singlen kommer i 2 gange 150 eksemplarer med cover af hhv. Christian Lemmerz og en anden billedkunstner, Lars Ravn. Denne single er en støttesingle til kunsttrykkeriet Arme Og Ben.

I oktober kommer endnu en single i et oplag til medlemmer af gruppens fanklub Sort Sol Society (der stadig eksisterer i 2002). Her er sangene "Hurricane Fighter Plane", oprindeligt indspillet af den psykedeliske gruppe Red Krayola i 1967, og Black Sabbaths "Black Sabbath" fra 1970. "Interpreter" bliver i øvrigt inkluderet på opsamlingen "Fog Things" fra 1992, og alle covernumrene kommer med i cd-boxsættet "Black Box" i 1997, ligesom de bliver inkluderet på cd-genudgivelsen af "Everything..." på en ekstra cd, der får titlen "The Violent Bear It Away" - som i øvrigt var "Everything..."s oprindelige titel.

Sort Sol spiller endvidere på Roskilde Festival for første gang under navnet Sort Sol. De har tidligere spillet der, i 1983, under deres gamle navn Sods.



Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA