1980 - Under En Sort Sol

1980 - Under En Sort Sol

Sort Sol fejrer i år 25-års jubilæum, og det markerer de med opsamlingsalbummet "Circle Hits The Flame - Best Off..." I den forbindelse fortæller GAFFA.dk i samarbejde med Sort Sols fanklub Sort Sol Society gruppens historie i 26 kapitler med regelmæssige nye kapitler. Vi tæller baglæns år for år og begyndte derfor med 2002 for i slutningen af året at ende med bandets debut i 1977. Der dukker masser af overraskelser op undervejs, bl.a. billeder fra Sort Sols private arkiver.

Sods udvikler sig kraftigt på et år. Deres andet album, "Under En Sort Sol" - titlen er det eneste dansksprogede element på pladen - udkommer i juni. Numrene er længere, langsommere og mere dystre end på debuten, og musikken er nu mere inspireret af engelske postpunk-bands som Joy Division og amerikanske Pere Ubu og Television end af Sex Pistols.

Coveret - hvor navnet Sods i øvrigt overhovedet ikke figurerer - er som på debuten lavet af Peder Bundgaard, og på albummet medvirker bl.a. Lars H.U.G., på daværende tidspunkt sanger i Kliché, på den otte minutter lange afslutning "Eveningsong", hvor han både spiller guitar og synger leadvokal. Teksten til sangen "Marble Station" er inspireret af et digt af Søren Ulrik Thomsen, der senere bliver en af landets mest anerkendte lyrikere. Sanger Steen Jørgensen fortæller i dag:

- Vi kendte Søren fra før, han fik sin første digtsamling, den legendariske "City Slang" (som Lars H.U.G. senere satte musik til, red.) ud, og kunne godt lide hans ting. Vi tog et digt på dansk og lavede en engelsk bearbejdning af det. Det københavnske kunstnermiljø var ikke så stort, så alle, der lavede noget, som ikke lige var snorlige, fandt sammen. Nogle var hardcore-punks, nogle var digtere, nogle var malere, teaterfolk, sågar avantgarde-jazzmusikere.

"Under En Sort Sol" får bedre anmeldelser end debuten uden ligefrem at blive en kritikersucces. I slutningen af året bliver saxofonisten T.S. Høeg medlem af Sods, der de næste par år eksperimenterer med en række løst tilknyttede medlemmer og ofte improviserede koncerter inspireret af freeform-jazz.

Trommeslager Tomas Ortved eksperimenterer også, da han sammen med Per Tuno Jacobsen danner duoen Cyklon Anti Cyklon, der de følgende år udgiver flere plader på små selskaber.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA