x

Nekrolog: Cubanske giganters farvel

Nekrolog: Cubanske giganters farvel

Den forgangne uge mistede caraibisk musik to af sine største og mest indflydelsesrige kunstnere, da først Buena Vista-nestor Compay Segundo (billedet) døde hjemme i Havana mandag d. 14. juli 95 år ung, og hvor kræften torsdag d. 17. juli indhentede salsaens ubestridte førstedame, Celia Cruz, i det mangeårige eksil i New York i en alder af 78 år.

Salsaens dronning
Celia Cruz var salsamusikkens førende kvindelige sangerinde. Et fænomen med en fantastisk karriere, der gjorde hende til den største salsaen har set - og for den sags skyld són, som hun lagde ud med hjemme på Cuba, inden hun stak af derfra i 1959, efter at kommunisterne var kommet til magten, sammen med sit orkester La Sonora Matancera.

Celia Cruz havde en utrolig kontraalt af en stemme, ligesom hun var så rap i replikken parret med en gnistrende musikalitet, som da hun en dag skulle vise sine evner for producer og orkesterleder Johnny Pacheco og i et rivende tempo remsede alskens eksotiske frugter op til, hvad der blev en improviseret sang sunget lige ud af hovedet. Et kraftcenter af en sangerinde, der var hjertet på den boomende salsascene i 1970’ernes New York, dengang selskaber som Fania Records og kolleger som Tito Puente, Willie Colón og Rubén Blades opfandt stilarter som salsa og mambo med den glødende cubanske kvinde som absolut frontfigur.

Der var simpelthen ingen som Celia Cruz. Hun blev selvfølgelig overøst med priser og fortsatte til det sidste. For et år siden fik hun eksempelvis en fuldt fortjent Grammy for sit album "Sempre Vivre". Celia var simpelthen den største på alle måder. Hendes død af kræft er et kæmpetab for salsa.

Buena Vistas nestor
Compay Segundo blev født i Siboney i det østlige Cuba som Maximo Francisco Repilado Muñoz i 1907 og døde sidste mandag i en alder af "bare" 95 år. Han blev kendt i en bredere offentlighed i forbindelse med Ry Cooders veteranprojekt Buena Vista Social Club. Her så man den elegante gentleman af en amonica-spiller (hjemmebygget spansk guitar med syv strenge) og sangskriver blive hyldet som en legende, om end hans indsatser var af ren ornamenterende art - det var først og fremmest kollega Eliades Ochoa, der slog strengene an og sang Segundo-kompositioner som hittet "Chan Chan".

Sådan var det også i Wim Wenders’ film om det gamle hold og indspilningen af Ibrahim Ferrers første soloplade, hvor Compay Segundo virilt betror os alle, at godt nok har han mange børn, men "han arbejder på det næste". Og der blev arbejdet. I tiden efter pladerne med Cooder blev det til adskillige soloplader fra den gamle mester, der i øvrigt fik sit kælenavn som medlem af duoen Los Compadres med Lorenzo Hierrezuelo, som opstod i 1942 og var sammen i 13 år. I øvrigt glimrende dokumenteret på skiven "Los Compadres Original"(Sono/Worldbeat) fra 1996.

Celia Cruz og Compay Segundo kaster allerede lange skygger. Æret være deres minde. De var Cuba, når det er bedst.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA