x

Rasmus Stolberg – fra praksis til teori

Rasmus Stolberg – fra praksis til teori

Der er ingen, der skal sige, at man kun kan gå fra teori til praksis og ikke omvendt. Det er guitaristen Rasmus Stolberg fra Efterklang et levende bevis på. Rasmus var nemlig både manager for sit eget band og medejer af pladeselskabet Rumraket, før han begyndte at læse Music Management på Rytmisk Musikkonservatorium i København. Det er en tre-årig uddannelse, der ved gennemførelse giver jobmuligheder inden for musikbranchen, for eksempel hos pladeselskaber, koncertbureauer, managementvirksomheder, spillesteder og i medie- og internetbranchen. I forhold til de erfaringer, som Rasmus havde i baghånden, var netop dette studie et oplagt valg, og han oplevede da heller ingen hindringer i at sammenkoble de forskellige aktiviteter.

– Der er ikke rigtig opstået problemer. Jeg skriver jo ikke musikken i Efterklang, så når det handler om at lave en ny plade, hvilket tager meget lang tid og er krævende, så er jeg ikke så involveret i det. Så har jeg masser af tid til at lave andre ting, for eksempel at være manager og at studere. Vi har meget afklarede roller i Efterklang, så på den måde har der ikke været problemer. Hvis man sidder i sit eget band, selv skriver musikken og selv er manager, og samtidig vil have en uddannelse, så kan det måske godt blive svært.

Netværk og lidenskab
Guitaristen anser Music Management-uddannelsen som en positiv oplevelse både på et socialt og et fagligt plan. Han har fået sig en masse redskaber og en masse viden – både på sociologiske områder, musikalske områder, økonomiske områder og innovationsområder. Samtidig er han kommet i kontakt med en række fag, som han ikke tidligere har haft bekendtskab med.

– Før jeg kom ind på uddannelsen, følte jeg mig lidt alene med det, jeg lavede, for jeg kendte ikke rigtigt nogen i branchen. Dem, jeg arbejdede sammen med var næsten alle folk, som boede uden for Danmark. Så det var rart at komme ind i en dansk uddannelsesinstitution og arbejde sammen med andre, der laver det samme, som jeg gør, og som alle er meget lidenskabelige omkring musik. Det er absolut ikke den samme slags musik, man er lidenskabelig omkring, men man kan sagtens finde nogen, som er lidenskabelige omkring den type musik, man selv har interesse for. Og mest af alt, så kan man finde nogen, som interesserer sig for musik på et niveau, hvor man nyder musik, men samtidig har en interesse i, hvordan man gebærder sig i musikbranchen, og hvad der generelt rører sig inden for branchen.

På uddannelsen har man fag om musiksociologi og musikhistorie, men også fag i den anden boldgade, hvor det handler om økonomi, strategi, markedsføring og innovation kombineret med branchekendskab, og så arbejder man på regulære projekter omkring spillesteder eller pladeudgivelser. Så interesse for disse områder skal være drivkraften, hvis man ønsker at søge ind på Music Management.

– Man skal søge ind, fordi man rigtig godt kan lide musik, og fordi man også kan lide at projektstyre, at tage sig af koncerter, at lave promotionarbejde og at være praktisk omkring nogle ting, slutter Rasmus.

Fra medievidenskab til management
Rasmus Stolberg om det spring mellem uddannelser, han har taget:
– Jeg startede egentlig med at studere film- og medievidenskab, som var noget, jeg havde drømt om at gøre i lang tid. Men to måneder efter at jeg kom i gang, udgav vi albummet Tripper, og så kom der pludselig en masse koncerttilbud og en masse praktiske ting, som vi skulle lave. I starten prøvede vi at have en manager, men jeg syntes egentlig, det var ret sjovt at lave de her ting selv. Så i virkeligheden havde vi måske slet ikke brug for at have en manager, fordi jeg, som medlem af bandet, egentlig syntes det var sjovt at gå og lave de ting. Så det fortsatte jeg med og droppede ud af min uddannelse på film- og medievidenskab. Et halvt år efter, i foråret 2005, blev jeg optaget på Music Management.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA