x

Jenny Wilson - Krigersjæl med moderinstinkt

Jenny Wilson - Krigersjæl med moderinstinkt

Hun ligner en fransk modstandskvinde på coveret til Hardships!, og da hun træder ind i lokalet for at tale med GAFFA, ifører hun sig også hurtigt en baret. Selv om albumtitlen fremkalder billeder af lidelser og depression, så er Jenny Wilson ikke fortabt:

- Det er en frihedskæmper-plade. Der er et meget åbenlyst tema på pladen, og det er moderskabet, men den handler også om at stille spørgsmålet: ”Hvad er frihed?” Pladen handler om det daglige liv set som en slagmark. Om at hverdagen kan føles som en krigszone, fordi der er så meget kærlighed, så mange følelser, som er forbundet til det at være mor.

Jenny Wilson, som fik et bredt gennembrud med solodebuten Love & Youth i 2005 efter bruddet med bandet First Floor Power, blev mor for anden gang, kort inden arbejdet med Hardships! gik i gang, og den oplevelse satte sit præg på det arbejde.

- Jeg bruger de ting, som omgiver mig, og jeg elsker at bruge konkrete ting til at beskrive noget, der er følelsesmæssigt og stort. Det er udfordrende for mig at beskrive følelserne gennem noget, som alle har set, for eksempel et køkkenbord. Det giver bedre tekster at skrive om kopperne, der hober sig op som et stort slot ved køkkenvasken, fordi man ikke kan overkomme at tage opvasken, fordi man er for ked af det.

Heldigvis er Jenny Wilson ikke for ked af det til at skabe musik. De stærke lyriske billeder i hendes tekster akkompagneres af en sparsom, særegen instrumentering, som hun har skabt uden indblanding fra producere eller pladeselskab.

- Fra starten af havde jeg en følelse af, at jeg ville lave hiphop, bare med klaver som det, Nina Simone havde. Jeg ville have en dyb, mørk bas. Jeg ville have en organisk lyd.  Det skulle rasle, og der skulle klappes i hænderne og stampes i trægulvet. Jeg havde et tydeligt billede af, hvordan musikken skulle lyde.

Den er ny, den bevidsthed om, hvordan alting skal lyde. Jenny Wilson var et halvt år inde i arbejdet med det, der skulle blive til Love & Youth, inden hun opdagede, at det var et soloalbum, hun arbejdede på, og ikke bare nogle musikalske skitser.

- Jeg havde ikke et tydeligt billede af, hvad jeg ville. Stod der et klokkespil, så spillede jeg på det, og var der en guitar, så spillede jeg på den. Det eneste, jeg vidste, var, at jeg ville lave noget, jeg ikke havde lavet før, Det måtte ikke minde om First Floor Power. Den her gang har jeg været min egen producer, og jeg har haft en vidunderlig selvtillid omkring det. Jeg følte aldrig, at var mærkeligt eller svært. Jeg tænkte, at det her er det, jeg er bedst til. Det har været en skøn proces at lave den her plade.

Ligesom Hardships! er Jenny Wilsons svendestykke som fuldbåren producer, markerer albummet også hendes debut som pladeselskabsdirektør. Hardships! udkommer nemlig på hendes eget Gold Medal Recordings, men bruddet med The Knife-søskendeparret Karin og Olof Dreijers Rabid Records bunder ikke i utilfredshed.

- Det var vidunderligt at arbejde med Karin på Rabid. Hun spurgte mig, om hun skulle hjælpe mig med at få Love & Youth ud. Det var altid meningen, at hun kun skulle udgive den første plade. Hun fortalte mig, at Love & Youth blev for stor en succes for dem. Rabid Records har ikke nogen fuldtidsansatte, og de havde selv travlt som kunstnere, så jeg besluttede mig for at lave mit eget selskab, Jeg kunne aldrig finde på at skrive kontrakt med hvilket som helst pladeselskab. Jeg er interesseret i enhver detalje i processen, så det var en god idé at starte mit eget.

At Jenny har sat sig om på den anden side af skrivebordet, betyder dog ikke, at der er lagt en stor, forkromet plan for hendes karriere. Det handler hele tiden om det næste, umiddelbare projekt.

- Nu skal jeg ud at turnere en masse og øve en masse med mit helt nye band. Det bliver et stort arbejde, men jeg elsker det.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA