x

BliGlad - Lårt med å(rhusiansk)

BliGlad - Lårt med å(rhusiansk)

BliGlad har inviteret GAFFA til kollektivet i Gl. Harlev en frostklar februar-formiddag for at fortælle om konceptet eller fraværet af samme på den nye plade, Bare Spil Noget Lårt. Her kommer kaffen sort og tyk i litermål og bliver serveret med hjemmebagt chokoladekage. Der er en sælsom blanding af kaos og ro, af hjemmelavede idealistiske hippiedrømme og forholdsvis store, seriøse projekter.

Kollektivet minder én om den gamle græske grundsætning, formuleret af Heraklit: Alt flyder. Musikinstrumenter, farverige briller, kaffekopper, cigaretskodder, byggeprojekter og tydeligvis den musikalske kreativitet gennem BliGlad og Gl. Harlev, hvor katten Django uforstyrret slænger sig i de gule bygninger, det ødelagte drivhus, udsigten over markerne og vidderne vest for Århus. Det er her, BliGlad finder på at synge om Skinke Med Laksko, Smuk Lange Og Grøn eller Svinger Som En Død Mand For Enden Af Et Reb. Christopher aka Lille Pis, Kristian Artmaster, Benjamin AxelSchweis, Max Guld og Kasper Herre Sej Burger fortæller (i Daniel Plons fravær) om lårt med å og viser rundt på den landlige nær-idylliske base. Det er nok ikke i kollektivet, at bandet undslipper et image som glad hippieorkester.

BliGlad lingo

Christopher McLaughlin: - På Kærlighed Til Folket (som i øvrigt solgte guld, red.) gik det ud på at skille sig ud, både musikken, vokalen og teksterne. Vi eksperimenterede med forskellige ting, men det faldt ret hurtigt på plads. Det skulle være anderledes og lidt sjovt at høre på. Og så sang jeg, så det lød som reggae, selvom vi ikke var særligt meget inde i, hvad det lød som dengang.

Kristian Nordentoft: - Chris kan også sagtens synge rock, r&b eller balle-standarder, hvis det skulle være.

Max Buthke: - Chris kommer fra en forstadsghetto til Århus, fra Rosenhøj, og han synger bare en ekstrem version af, hvordan han snakkede dengang. (Max taler primært i punchlines, red.)

Chris: - Vi har også mange af den slags spørgsmål; hvorfor synger du på den måde? Det lyder som et cirkus. Jeg har ingen psykologisk forklaring, hvorfor det lige er endt på den måde. Jeg har selv hørt mange plader på dansk, da jeg var barn for eksempel, hvor man ikke kan forstå, hvad der bliver synget, men bare går og synger med alligevel.

Kristian: - Det blev fremavlet lidt, da vi begyndte at dyrke reggae. Det er en bestemt måde at lave vibrato på, som stadig hænger ved. Men det minder mindst lige så meget om Povl Dissing, som det minder om Jamaica. Hvis du tager alle de fedeste danske kunstnere gennem tiden, så har det vist sig at være dem, der synger allermest fucked: C. V. Jørgensen, Peter A. G. og Povl Dissing. Vi spurgte faktisk Povl Dissing, om han ville være med på vores plade.

Bare Spil Noget Lårt

Kristian: - Vi spurgte os selv, om vi skulle lave en ren reggae-roots-plade? BliGlad spiller roots, og så ville vi finde alle de gamle instrumenter frem og lave en hel plade inden for en bestemt genre. Men det var lidt svært at samle så forskellige menneskuer under et enkelt banner. Bare Spil Noget Lårt skulle netop ikke være et koncept, for det måtte ikke være en obstruktion på den kreative proces, hvis vi pludselig skulle få lyst til at lave et baldret rocknummer. På den måde kan du godt sige, at vi påstår, at vi ikke laver et koncept, men det er alligevel tænkt ind i en større sammenhæng, som et modtræk til alle andre koncepter. Titlen, det grafiske udtryk og musikken er alligevel endt under Bare Spil Noget Lårt.

Max: - Det er lavet ud fra tanken, at det dræber kreativiteten, hvis man har et koncept.

Kasper Brinck: - Det har intet at gøre med, at man ikke skal spille ordentligt. Vi har spillet rytmisk musik sammen i mange år. Man kan ikke bare sætte sig ned og spille noget lårt, og så forvente, det bliver godt. Det, man skal gøre, er, at man skal spille en hel masse lårt i helt vildt mange år, og så kan man tillade sig at spille noget ind på plade.

Kristian: - Det betyder også, at vi har beholdt nogle fejl fra indspilningerne. Lårt betyder også, at man ikke er bange for at have noget, der er ærligt og råt.

Kasper: - Det bliver mere autentisk på den her måde. I den kreative proces tør man at tage chancer og stille sig ud på kanten. Ellers kan det hurtigt blive fortænkt og ligegyldigt, og så har man bare endnu en popplade.

Preben Kaels

Chris: - Preben er vores gamle musiklærer fra Århus. Da vi gik under den fri ungdomsuddannelse på Byhøjskolen i Århus, var der forskellige linjer. Vi gik på afrolinien, hvor han var lærer. Han lærte elever at spille afrobeat og reggae, og det var en af grundene til, at vi blev smittet med den der genre. Han er en lille, faktisk lidt flabet mand, som siger, hvad fanden han har lyst til.

Kristian: - På Kongen Af Pop (førstesinglen fra albummet) fortæller han ind over nummeret i starten, hvad han mener om reggae og lårt. Han får en masse forskellige folk ned på de der hold, som er sendt derned af studievejledere eller sagsbehandlere. Han forsøger at få dem til at tale og spille sammen. Når de står der og er lidt generte, så siger han til dem: Bare Spil Noget Lårt, og så griber han en bongo og fyrer den af.  Hans hovedbudskab er, at det er vigtigt, at man tør, når man spiller musik. Så betyder det mindre, om man kan finde ud af at spille et instrument. Jeg har også hørt om specialestuderende, som har et skilt hængende på deres kontor, hvor der står: Bare Skriv Noget Lårt. Det er lige så givtigt for dem, som det er for os. Det er meget snedigt at sige, man bare skal spille noget lårt. Du skal i hvert fald ikke være bange.

Antyder du, at Bare Spil Noget Lårt er et generisk redskab, som alle mennesker kan bruge?

Kristian: - Ja, hvis man skal lave et eller andet, så bare prøv noget lårt. Du kan altid skifte ting ud senere.

Max: - Det er formlen for alt kreativitet. Den kreative nøgle. Guld! Bare lav noget lårt. Det skal nok blive godt.

Kristian: - Den titel lyder pisseprovokerende, men det er virkeligt det, vi har gjort. Det er ikke for sjov.

Kollektivet i Harlev

Kristian: - Det er et projekt, der handler om at få vores eget, og mere magt. Vi har selv lavet det meste.

Max: - Operation Gl. Harlev.

Chris: - Da de købte huset for to år siden, så tænkte jeg, det tager mindst to-tre år. Den gamle stald, der er lavet om til vores studie og øvelokale, var faldefærdig, og hele gulvet skulle rives op. Nyt tag, nye vægge og nyt gulv. Men efter bare et halvt år så det godt ud.

Kristian: - På et tidspunkt var der kun beton i gulvet, som vi brød op med et trykluftsbor. Og vi havde en hydraulikgravko, og kun fundament med to en halv meter høje mure rundt om. Vi var rigtigt godt oppe at køre med byggeriet, men så kom der lidt stilstand. Vi havde builder's block.

Chris: - Ligesom med BliGlad, som holdt en ordentlig pause efter sidste plade.

Kristian: - Vores deadline var, at vi skulle starte med indspilningerne i november (2007). Derefter begyndte vi at afsætte tid, hele uger i kollektivet, til at lave en plade. Dengang havde vi ingen idéer til Bare Spil Noget Lårt, men vi havde et næsten færdigbygget studie uden gear. Og så fandt vi ud af, at det tog rigtigt lang tid.

Chris: - Sangskrivningen faldt i nogle store dybe huller, for det var slet ikke så nemt som at lave den første. Vi lavede jo den første plade over en periode på fire år. Denne gang var det et helt nyt job, helt nyt materiale, og vi skulle lave en plade, så der kom lidt pres på.

Kristian: - Vi bor fire personer i kollektivet lige nu. Benjamin og mig fra BliGlad. Magnus fra Analogik, som også øver herude. Og Tatiana. Hippie-Yogaqueen-Tatiana. Og katten Django. Den klager altid en lille smule. Men nogle gange bor vi 20 mennesker herude.

Chris: - Vi har ikke altid styr på, hvornår Analogik øver herude, så hvis vi er kommet tilbage fra et job, så kan vi finde, at der bor 15 mennesker her i forvejen. Hvis alle sovepladser er optaget, så må man lige finde et hjørne og et lille gulvtæppe at sove på.

BliGlad er oprindeligt et Århus-band, men lige pt. bor Christopher McLaughlin i Ålborg, Daniel Plon i København, Max og Kasper i Århus, mens Kristian og Benjamin i kollektivet i landlige omgivelser i Gl. Harlev, en udørk fra den lille by Harlev, der ligger ti kilometer fra Århus. BliGlad bruger kollektivet som base, og de mere skramlede dele af pladen er optaget herude – resten er indpsillet i det gamle Gnags-studie i Haraldsgade i Århus. Kollektivet tæller en mindre atelierbygning, en gammel stald (nu studie og øvelokale) og huset. Bandet overtog ejendommen i 2007 efter den første plade for at bygge sit eget sted og indspille plade nummer to. Siden er Analogik også begyndt at bruge det knapt 400 kvadratmeter store kollektiv som kreativt refugium.

Reggae på dansk

Chris: - Da vi begyndte at spille reggae, var der ikke andre, der gjorde det. Bikstok Røgsystem udgav en plade mere inspireret af dancehall-reggae før os.

Kristian: - Vi var så heldige, at vi havde skrevet tekster og numre i tre år, og lige pludselig blev reggae den helt store ting. Det var måske også én af grundene til, at vi fik en pladekontrakt, for vi havde alt materialet klar, da bølgen kom.

Chris: - Det var meget heldigt. Bikstok banede måske lidt vejen for os, og så var der dj's, sound systems, der spillede reggae i undergrunden, blandt andet på Rub A'Dub på Stengade.

Max: - Alle dem, der har været der for to-tre år siden, er holdt op.

Chris: - Reggae har altid været i dansk musik, men det har måske mere været på enkelte numre. Der har ikke været decidere reggaeplader i 20 år. Og bølgen kommer måske tilbage om 20-30 år igen.

Kristian: - Vi betragter heller ikke os selv som 100 procent reggae. Der er bare nogle ting ved reggae, som vi godt kan lide, som har noget med rollefordelingen at gøre. Man holder kæft, når de andre spiller. Man kan høre alle de forskellige instrumenter, og det er temmelig minimalistisk. Man lærer meget af at spille sammen på den måde, i forhold til rock, der har en konstant bund og et mættet lydbillede.

Max: - Man kan sagtens slippe af sted med at spille det samme simple riff gennem et helt nummer.

Benjamin Lesak: - Antipop kan du kalde det.

Ironi

Kristian: - Ironi er lidt farligt, men når jeg på den anden side hører rapmusik, så er har det meget lidt selvironi, og selvironi er vigtigt. Vi lyder måske meget ironiske, men BliGlad er et seriøst projekt.

Benjamin: - Det er altid en linedans mellem at være for satirisk og for krumme-tær-agtigt.

Kristian: - Hvis musik bliver for selvhøjtideligt, så gider man det bare ikke. Vi laver musik, når vi er glade og har det sjovt med det. Det er ikke fordi, vi er sarkastiske. Det handler om at sætte folk i samme stemning, som vi har haft, da vi indspillede pladen.

Benjamin: - Man kan godt kalde os for fjollede, for det er den måde, vi laver musik på.

Max: - Et hjælpemiddel til at lave musikken.

Hvordan følger man op på en GAFFA-forsiden og kommerciel succes?

Kristian: - Vi er rigtigt dårlige til at følge op med den svære toer, tegner det til. Vi er i d-rotation på P3 med vores to første singler.

Chris: - Nu har vi været på forsiden af GAFFA, så er den eneste vej nedad.

Benjamin: - Vi har fået en masse fans med vores første plade. Hele den der mainstream-periode har betydet, at vi har fået publikum, som bliver ved med at komme til vores koncerter.

Kristian: - Vi har heller ikke gjort så meget andet end at lave en plade, som vi selv synes er herrefed. P3-rotation er krititeriet for kommerciel succes i Danmark, men det er vi ikke selv herre over. Vi har lidt lagt os fast på det danske marked, fordi vi laver reggae på dansk. Så må vi se, hvad der sker, om der kommer mere omtale og anmeldelser på bordet.

Stiløvelse - BliGlad om BliGlad

Kaotisk
Måske
Beskidt
Legende
Kaffeklub (og mad)
Briller
Ud at rejse
Sjov


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA