x

Vincent Van Go Go - I Tyskland er der ikke så meget hænderne over kors

Vincent Van Go Go - I Tyskland er der ikke så meget hænderne over kors

Vincent Van Go Go har det seneste års tid turneret heftigt i ind- og ikke mindst udland. I en smeltedigel af musikalske inspirationer bliver felten ofte del af det kreative forløb, hvor skitserne til nye sange tager form. GAFFA mødte kvintetten på Europaturné, da turen kom til Berlin.

Scratcher Thomas Terry Tester og bassist Kristian Kold forbereder gearet til aftenens koncert, mens de resterende tre, forsanger og sangskriver Johs Nørrelykke, keyboardspiller Dennis Ahlgren og trommeslager Janus Nevel Ringsted stiller op til en snak om sammenblanding af musikalske genrer, tysk publikum og fremtidsudsigter.

Hvilke genrer Vincent Van Go Go dækker over, er ikke nogen entydig sag. Lidt modvilligt forsøger gruppen sig alligevel. - Vores show er over det sidste halve år blevet meget et rock’n’roll-show, men essensen er vel soul i alle dens afskygninger i ordets oprindelige forstand, siger Dennis Ahlgren.

Oprindeligt opstod soulmusikken i løbet af 1950’erne og 1960’erne inspireret af gospelmusikken. Men hvor gospelmusikken orienterede sig mod det hinsides, vendte soulmusikken sig mod kvinden, kærligheden og livet her og nu. Det jordnære er heller ikke fraværende hos Vincent Van Go Go, hvis positive univers og udadvendthed roligt kan siges at adskille sig fra det mere typisk danske og melankolske udtryk. Dette har muligvis givet anledning til kritikken, at orkestret repræsenterer et useriøst og fjollet univers skortende på budskaber.

- Hver eneste gang vi er ude at spille, ser vi, at folk får glæde ud af det. Det er ikke det samme som fjollerier, indvender Janus Nevel Ringsted. - Og man behøver ikke stå at tude for at sige sit budkab. Det er jo ikke fordi, vi opfinder den dybe tallerken, men det behøver man heller ikke for at have noget seriøst at sige. Rent tekstligt er der klassiske budskaber om fred og kærlighed. Der er sange om religion og politik, siger Johs Nørrelykke og Dennis Ahlgren.

Vidt forskellige baggrunde
Musikalsk spænder Vincent Van Go Go bredt, og baggrundene er tilsvarende forskelligartet forankrede. Kristian Kold, Dennis Ahlgren og Janus Ringsted (der det seneste års tid har bestyret trommerne i Spleen United), har tidligere bl.a. spillet med rapperen Per Vers og turneret med Tina Dickow, mens Thomas Terry Tester har en baggrund i hiphopmiljøet. De mangeartede baggrunde forbinder Johs Nørrelykke imidlertid ikke med musikalske kompromiser.

- De forskellige baggrunde er absolut ikke noget kompromis. Det er en udvidelse - det gør det hele bedre! Ligegyldig fra hvilken baggrund vi kommer, så har der altid været en kæmpe respekt for alt det, de andre kan lide.

Blandingen af forskellige musikalske inspirationer er ingen tilfældighed, men derimod den ide, der første orkestret sammen i første omgang, forklarer Dennis Ahlgren.

- Det var et ønske om at lave et orkester, der kunne spille på natklubber. Du kan i dag gå på natklub og høre både et rock og rul-nummer fra halvtredserne og høre elektromusik fra Berlin spillet af den samme dj. Det var udgangspunktet for at spille, at vi gerne selv ville kunne gå på natklub og høre et orkester, der var rigtig god til at spille, og som kunne lave en fest.

Fra et markedsmæssigt synspunkt er orkestret sig bevidst, at den brede spændvidde og sammenblandingen af genrer, lige såvel som det indeholder muligheden for at lave sit eget udtryk, også rummer risikoen for at blive udflydende og identitetsløs. Johs Nørrelykke mener imidlertid, at en stil er ved at tegne sig:

- Der er ingen tvivl om, at kommercielt er det lettere at sælge noget rendyrket, helt sikkert, men det har heller aldrig været vores udgangspunkt. Det har altid været på den præmis, at det var et lille stykke af os alle sammen og et lille stykke af alt det, vi har lyttet til. Men vi er i virkeligheden måske nået lidt tættere på, at det på en eller anden måde er blevet mere rendyrket, men samtidig med det hele i gryden. Det er blevet et mere samlet urbant udtryk, lyder det, og der referes til soul, funk og hiphop – elementer fra storbyens smeltedigel. - Men det er noget, vi har spillet os frem til. Og det er derfor, at det er fedt at spille 100 koncerter i stedet for 10, erklærer Johs Nørrelykke.

Tyskerne mere åbne

Igennem det seneste års tid er der blevet turneret flittigt. Inden den igangværende turné om en uges tid når sin ende, står den på en række koncerter i Tyskland, hvor der bliver taget særlig godt imod de fem skandinaviere.

- Jeg vil sige, at generelt virker det tyske publikum som om, at det er mere med på at se ting, som det ikke aner, hvad er. Der er ikke så meget hænderne over kors. Det kan der sagtens være en tendens til i Danmark, siger Johs Nørrelykke.

De mange live-koncerter giver mulighed for at lade materiale tage form i samspil med publikum. Det seneste album, "People", blev indspillet på otte dage foran et udvalgt publikum og var en vellykket proces, mener Janus Ringsted.

- Det var rart, at de ting, man bruger helt vild lang tid på at sidde og nørde alt for meget igennem - det gjorde vi bare ikke. Det kunne vi ikke være bekendt over for vores publikum. Vi havde et par forsøg, og så tog vi det bedste.

 Der havde vi så også forbedredt os godt inden. Det er jo sådan, at mange af vores sange egentlig har taget form - det er ved at spille skitserne live. Og hvis det fungerer, så helt klart! Hvis ikke, så må vi lave det om, siger Johs Nørrelykke.

Fremtiden er sprængte grænser
Orkestret ser med optimisme på fremtiden, hvor det antydes, at nye idéer så småt lurer under overfladen.

- Indbyrdes har vi snakket om, at det næste, vi kan komme til at lave lige pludselig er med meget mere sprængte grænser.

- Vi mødtes et par dage før denne her tour og lavede et remix med Fettes Brot (tysk rapgruppe. red). Det endte med at lyde som noget fra firserne. Det var meget spontant, det skulle bare laves på en dag. Men energien var der, den fremadrettede, siger Dennis Ahlgren

Det må konstareres, at gruppen ikke hører til i den dovne ende af skalaen, og intet tyder på, at drengene er ved at tabe pusten. - Johs har lige spillet det første nye nummer for os her i bussen på vej til Berlin, lyder det ivrigt fra Janus Nevel Ringsted ved interviewets ende.


Næste gang Vincent Van Go Go spiller på dansk grund, er d. 3. april i Ridehuset, Århus.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA