x

WhoMadeWho – Hvis man laver rock, er man automatisk i konkurrence med 100.000 andre bands

WhoMadeWho – Hvis man laver rock, er man automatisk i konkurrence med 100.000 andre bands

WhoMadeWho nåede kun lige nøjagtig at ankomme til by:Larm i Oslo, ti minutter inden bandet gik på lørdag aften. Årsag: Problemer med flytrafikken fra Portugal, hvor elektrotrioen spillede dagen forinden. GAFFA fangede Tomas Høffding (bas og vokal) samt Tomas Barfoed (trommer) søndag morgen over hotellets morgenbuffet og i taxaen på vej mod banegården. Sidste tredjedel af WhoMadeWho er Jeppe Kjellberg på guitar og vokal. Københavner-trioen spillede i øvrigt en super-koncert på by:Larm for nogle hundrede publikummer, godt timet med et festligt act som afslutning på festivalen. Du kan finde lørdagsreportagen fra by:Larm, kapitel 3, andetsteds på GAFFA.dk.

Bandet debuterede i 2005 med ”WhoMadeWho”, og året efter med analoge coverversioner af samme numre på ”Green Versions”. Trioen arbejder sammen med den den engelske booker, Koda, og udgives på det tyske pladeselskab, Gomma – og siden de blev signet, før bandet endnu havde fået sit navn, har de haft pæn succes, som i starten tog udgangspunkt i København, men siden (takket være de udenlandske samarbejdspartnere) har vokset sig større internationalt, end i Danmark. De har spillet omkring 300 koncerter rundt i verden, senest i Portugal, Australien og Norge. Derudover har lavet flere remixes, og så er én af de mange gode historier om bandet, at Queens Of The Stone Age-frontmand, Josh Homme, har spillet et WhoMadeWho-covernumre i sit sideprojekt. To gange Tomas fortæller her om at komme med forskellig baggrund, forskellen på indspilningerne og livekoncerter, deres underlige dragter samt ”The Plot”, som udkommer den 23. marts... worldwide.

Hej WhoMadeWho. Der var stress på i går. Hvad skete der?

Høffding: - Der skete bare det, at vi spillede i Portugal, og så var planen, vi skulle flyve til København og så videre til Oslo. Vi tog ud i lufthavnen lørdag morgen, men der var intet fly, og så viste det sig, at vores portugisiske booking agent havde booket tre billetter til et fly lørdag den 21. marts (i stedet for februar), og var åbenbart forvirret over, at det var samme dag og dato i februar og marts. Så ringede vi til vores danske manager, som sagde, vi kunne leje en bil og køre en lang tur sydpå, næsten ned til Gibraltar og tage et direkte fly til Oslo. Vi ankom til koncertstedet 10 minutter inden, vi gik på.

”The Plot” kommer i slutningen af marts. Hvad kan man forvente sig af den? Hvad er anderledes end på den første plade?

Høffding: - I forhold til den første plade, som jo gik rigtigt godt, så forsøger vi at gå længere ud i en masse retninger. Den første var en diskoplade, som vi lavede i studiet, og da vi skulle lave ”The Plot”, så ville vi gerne indfange vores liveenergi-

Barfoed: - WhoMadeWho var et studieprojekt i starten, men nu har vi spillet 250 koncerter fra den første, til vi begyndte at indspille den her. Vi har prøvet at indspille guitar, trommer og bas, som et liveband i studiet, som et rigtigt band. Og så har vi været rundt i en masse hjørner fra rock, techno, folk og samle en masse ting sammen.

Høffding: - Men det gik på mange måder helt galt. Det virkede ikke rigtigt. Midt under indspilningerne blev vi spurgt, om vi ikke ville lave et remix af Digitalism, på samme måde som vi plejer at arbejde med vores gamle materiale. Og vi blev så grebet af det, at vi endte med at skrive seks nye numre efter den gamle metode med loops. Vi har forsøgt at slutte cirklen og samle alle vores eksperimenter til sidst, og det er blevet til ”The Plot”.

Barfoed: - Hvor det første var et hyggealbum, som henvendte sig til et lille segment (og solgte 20.000 kopier på verdensplan, red.), så er den nye notched up i sangskrivning og produktion.

Notched up. Udmærket...

Høffding: - Beefed up. Vi rejser meget, så der kommer et par engelske udtryk indimellem.

Hvad betyder ”The Plot”?

Høffding: - Meningen var, at pladen skulle hedde ”Stay, stay awake with your colorful friend”, som er noget af en tekst på pladen, men vi var bange for, det skulle blive for langt. Så det blev et andet stykke tekst. ”The Plot”.

Så skal vi også lige snakke lidt om jeres udklædning. Hvad sker der for voksne mænd i stramme strækgamacher, skeletkostumer og våddragter, eller hvad pokker det er?

Høffding: - Lige som en masse andre ting ved vores orkester, så er det opstået lidt som et tilfælde. Vi betragter os selv som åbne og legesyge og forsøger at undgå rockklichéerne. Vi startede med at spille i modekredse, hvor alle folk var så skide trendy, og vi var slet ikke trendy nok, så vi gik den anden vej. Vi gik rundt i Berlin, og så fandt vi tre gamle, tyske 70'er-stramme dragter. De fleste ting købte vi i genbrugsforretninger på det tidspunkt, men nu er vi igen endt i en anden yderlighed, fordi vi har fået syet, designet og taget mål til vores nye dragter, som vi lige har fået væk i Australien.

Fortæl lidt om idéen med at spille nat- og klubkoncerter. Var I de første i Danmark til at gøre det?

Høffding: - WhoMadeWho startede som et joint venture mellem Tomas, som har sin erfaring fra klubscenen, jeg fra rockscenen og Jeppe fra jazz. Udgangspunktet var at lave et liveband, som kunne gå ind og spille på en klub i stedet for en dj, og overføre den energi til rigtige instrumenter, for det gør det mere dynamisk. I Danmark var vi de første, men vi gjorde det lidt i broderskab med New Yorker-scenen, som havde gjort det længe i forvejen. Og det viste sig at være overraskende let at få hul igennem til et publikum. Hvis man laver rock, så er man oppe mod 100.000 andre bands, der kan det samme som én selv. Men hvis man laver elektro-crossover-ting, så er det nemmere, og vi havde en fornemmelse af, at der måske kun var ti bands, der gjorde det på det tidspunkt. Nu er der pludselig rigtigt mange, der gør det. Vi prøver at udvikle os, at oppe os, så vi kan bibeholde den respekt, vi har fra den første plade.

Hvorfor tog i navnet WhoMadeWho på det tidspunkt?

Barfoed: - Det er også titlen på et AC/DC-album, men igen, det har ingen specielt betydning og ikke noget med AC/DC at gøre. Det var musikken, ikke konceptet, der startede bandet, og vi havde en pladekontrakt og en single, før vi havde et navn. Konceptdelen halter lidt, kan man sige.

I har et ret stort navn i udlandet, men hvis man ikke var med fra starten af jeres danske gennembrud, så er I lidt forsvundet i udlandet. Lidt som en offentlig hemmelighed?

Barfoed: - Der er byer og lande, hvor vi trækker mere, end vi ville gøre i København. Rent procentmæssigt er vi nok mere kendte i udlandet, og der kører store pressemaskiner i London og Tyskland blandt andet, hvor vi laver udsolgte shows og blandt andet er kommet på forsiden af den tyske pendant til GAFFA. Der er ret mange kræfter, der arbejder for os i udlandet.

Høffding: - Det har været et ret sjovt forår på den front. Vi kommer på forsiden af det tyske magasin, men er ikke engang store nok til at komme i GAFFA herhjemme. Den samme aften hvor der var P3 Guld, der spillede vi til et lignende arrangement i Østrig.

Du kan i øvrigt følge med på bandets blog: http://whomadewhomusic.wordpress.com/


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA