x

Mike Viola – En overlegen sangskriver

Mike Viola – En overlegen sangskriver

Der var ikke mange, der kendte amerikanske Mike Viola, da han i februar var sat på som Special Guest til tre udsolgte koncerter med Tim Christensen i Vega. Han har ellers gennem en lang karriere udsendt plader både under eget navn og med bandet Candy Butchers samtidig med, at han har skrevet og produceret musik sammen med en lang række amerikanske navne. Men ukendt eller ej, så blev han præsenteret af Tim Christensen til koncerterne som ”en af mine helte”, og her stopper relationen mellem de to sangskrivere ikke. Viola har nemlig også givet et hånd med på et af numrene på "Superior".

- Vi begyndte at skrive sammen over nettet på grund af en fælles ven, Søren Koch (fra Boat Man Love, red.), og fordi vi har så meget tilfælles, kom han til New York med en tre-fire nye sange, som han spillede for mig i min stue, fortæller Mike Viola inden hans første danske koncert. - En af dem var ”Song For Shelly”, hvilket er en fantastisk sang, og jeg spillede ”Good Ideas Grow On Trees” (fra Violas album ”Lurch”, red.) for ham, hvilket han syntes var en fantastisk sang. Så vi forelskede os musikalsk og blev enige om, at vi blev nødt til at arbejde sammen. Han kontaktede mig, da han var ved at færdiggøre sangene til den nye plade og kastede ”Superior” efter mig og spurgte, om jeg havde nogle idéer til teksten, og så skrev vi den sammen.

Mike Viola startede allerede med at indspille musik som 13-årige og lavede hurtigt en plade med produceren Kim Fowley, der udover at have sammensat gruppen The Runaways også har skrevet sange for KISS og Alice Cooper. Siden er kommet en del plader inklusive den seneste, ”Lurch”, der netop er blevet udsendt herhjemme. Den kom efter en periode, hvor Viola havde arbejdet på musikken til ”Walk Hard: The Dewey Cox Story”, der er en parodi på film som ”Walk The Line” og ”Ray”.

- Efter at have skrevet sange til ”Walk Hard” i et år, været involveret i filmen og turneret med sangene sammen med John C. Reilly, var det ret sørgeligt, da det var slut. Så bagefter havde jeg virkelig behov for at lave en plade, og jeg lavede ”Lurch” på omkring tre uger. Men den udkom faktisk aldrig rigtig officielt, så man kun købe den online eller til koncerter, bortset fra i Japan og i Danmark, hvor man kan købe den i butikkerne.

Tabte til Evita
”Walk Hard” er dog langt fra det eneste filmprojekt, han har været involveret i. Lige nu arbejder han på sange, der forventes at dukke op i filmen ”Get Him To The Greek”, der er en opfølger til ”Forgetting Sarah Marshall” med fokus på Russell Brands rockstjerne-karakter, og så har han faktisk også sunget på en Oscar-nomineret sang.

- De fleste kender mig nok fra ”That Thing You Do” (titelnummeret til filmen af samme navn instrueret af Tom Hanks, red.), hvilket er cool, fordi jeg er stolt af det nummer. Jeg producerede nummeret, sang og spillede alle instrumenterne, så det har jeg det fint med.

Da ”Lurch” efterhånden har noget tid på bagen, er Viola naturligt nok også begyndt at skrive materiale til sit næste album, og her er der faktisk en mulighed for at videreudvikle samarbejdet mellem ham og Tim Christensen.

- Jeg tror, vi vil forsøge at skrive et par sange sammen til mit kommende album. Med ”Superior” sad vi ikke og skrev sammen i samme lokale, det var over nettet. Så jeg håber, at han kan hjælpe mig med en sang, mens jeg er her, eller også næste gang jeg kommer til Danmark. Så det er helt sikkert noget, vi gerne vil.

De to brugte en del tid i København på at spille sammen inden koncerterne og optrådte også sammen til koncerterne med Beatles-sangen ”Two Of Us”. Og kærligheden til specielt The Beatles er tydeligvis en ting de to mænd har tilfælles til det punkt, hvor det er langt mere end blot lidt musikalsk nørderi.

- Det kan næsten blive helt latterligt, når vi er sammen. Jeg kender ikke mange, der sætter så meget pris på Beatles-medlemmernes solomateriale, som vi gør, griner Viola.

Fra 70’er pop til Mandy Moore
Det er dog ikke The Beatles, Viola nævner, når man spørger ham, om hans favoritband (”Crowded House er mit band. De har en langtidsholdbarhed der gør, at falder man for dem, kan man have dem med sig resten af livet”), og de var heller ikke Violas indgang til musikken, men i stedet et band, han først opdagede senere. I stedet var det en opvækst i 70’erne foran radioen med The Carpenters eller one hit wonder-navne som Starland Vocal Band i ørene, der formede hans musiksmag og sans for melodier.

- Der var så mange underlige singler, hvor produktionen var helt utrolig mærkelig, men alligevel kom det i radioen og blev hits. Det førte til 60’er pop, The Beatles og så punkrock, men selv med ting som tidlige R.E.M.- og U2-plader, var det jeg faldt for altid et hook, og hvordan det blev brugt i sangen.

Denne tilgang til sangskrivningen kan man blandt andet høre i sangen ”The Strawberry Blonde” fra ”Lurch”, der er fængende og poppet, men faktisk ganske svær at synge med på. Men sjovt nok er den lavet sådan med vilje for at gøre den mere interessant.

- Jeg var i gang med at lave ”Lurch” og havde omkring otte sange, men manglede nogle rigtige popsange. Så jeg skrev den, men den var bare i én toneart og blev kedelig undervejs. Jeg vidste, det var en god sang, fordi teksten er uhøjtidelig omkring kærligheden og på en måde disser de sange, jeg elsker, samtidig med at minde om dem. Så jeg begyndte at modulere op og ned undervejs, hvilket kan gøre det svært at finde tonerne, når man synger med. Der er et cool lille trick, man kan bruge for at gøre sangen mere spændende, der kom af at kede sig over at gøre tingene på den normale måde.

Før filmmusikken og det næste soloalbum kommer ud, så er Mike Viola dog allerede aktuel til maj med ny musik på Mandy Moore-albummet ”Amanda Leigh”, som han har produceret og skrevet alle sangene (undtagen en) til. Albummet er det andet fra skuespilleren, efter hun i 2007 besluttede sig for at lægge sin status som teen-idol bag sig og i stedet fokusere seriøst på musikken.

- Jeg ved faktisk knap nok, hvad hun er kendt for. Hun har lavet nogle film og nogle plader, men jeg lavede ikke en masse research, inden jeg begyndte at arbejde sammen med hende. Som producer og sangskriver er jeg mere interesseret i, hvem hun er lige nu, end hvad hun har lavet tidligere, fortæller Viola og fortsætter: - Hun havde ikke så meget erfaring, da hun lavede ”Wild Hope” (Mandy Moores forrige album, red.) og tog ikke de hårde slagsmål for at få lavet den plade, hun gerne ville lave. Men jeg opfordrede hende til denne gang at diskutere og tage et standpunkt, så hun ikke skulle gå på kompromis, men i stedet fik lavet den plade, hun gerne ville lave.

Hvordan samarbejdet mellem de to lyder, kan man høre, når ”Amanda Leigh” udsendes 26. maj. Efterfølgende forventer Viola, at han skal turnere med Moore i en periode, men nævnte også at der var planer om at få ham tilbage til Danmark for at give flere koncerter, hvilket man kan se frem til sammen med udgivelsen af hans næste album, der altså måske også vil indeholde et bidrag eller to fra Tim Christensen.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA