x

Veto - Vores energi skal bruges i udlandet

Veto - Vores energi skal bruges i udlandet

Efter at danske Veto for nylig solede sig i rampelyset fra flere prisoverrækkelser, står den nu på feltarbejde og promovering af deres seneste album, "Crushing Digits", uden for landets grænser. Da turen kom til Berlin, mødte GAFFAs udsendte frontmand Troels Abrahamsen og fik en snak om fremtidsudsigter og betydningen af at have et stort pladeselskab i ryggen, når der turneres på fremmed grund.

Hvordan er det at gå fra det danske rampelys til at stå over for et par hundrede koncertgæster eller mindre, hvoraf nogle måske kun kender jer af navn?

Ligesom da vi startede i Danmark. Vi har taget den slagne vej med at tage ud og spille, indtil der skete noget. Vi ved godt, at det også er sådan, det er, når vi skal til udlandet. Her kræver det lige så meget arbejde, hvis ikke mere end det gør i Danmark.

Kan I mobilisere den samme grad af energi, før I går på scenen?

Ja, det synes jeg. Men det kan være svært i de lande, hvor vores plade ikke er ude. Lige nu har vi nogle, der har arbejdet med at promovere pladen for os her i Tyskland. Det betyder meget, at man kan mærke, når man kommer herned, at der rent faktisk er nogle - også selvom det kun er hundrede mennesker - der ved, hvem man er.

I slutningen af marts spillede I flere koncerter i London. "Crushing Digits" udkom i Tyskland allerede i efteråret, men i Storbritannien udkommer den ikke før i slutningen af april. Kunne I mærke det, da I spillede derovre?

I høj grad. Vi spillede kun tre shows, så det kan være svært at vurdere, men jeg synes sgu, det er hyggeligt og pissesjovt at spille små shows på klubber - det er meget intenst.

Størstedelen af koncerterne I spiller på denne turné, spilles i Tyskland, og i efteråret gav I også en række koncerter på tysk grund. Hvorfor lige Tyskland - er det et oplagt marked for jer?

Det kan være svært at leve af at være musiker i Danmark, også selvom man er på vores niveau eller et højere. Det ville være tåbeligt ikke at tage til Tyskland, ikke at tage til Sverige eller alle andre nærområder, hvor man principielt kan køre hen. Det er en blanding af, at det er oplagt for os rent logistisk at tage herned og spille og af, at vi gerne vil prøve at afsøge nogle forskellige territorier. Vi har haft stor glæde af at tage til Finland og spille. Dér trigger folk på det af en eller anden grund.

Men lanceringen i UK handler om, at hvis man ligesom vil længere ud, så kan det godt være, at man kan lave noget i Tyskland, men det bliver man ikke nødvendigvis kendt i andre lande af. Vi prøver nu at få lidt gang i UK. Det kan netop være en gateway til mange andre lande.

I har før spillet i Berlin, sidst i forbindelse med branchefestivalen Popkomm, hvor I fik relativ stor mediebevågenhed. I blev blandt andet - og bliver stadig - spillet på en af de helt store berlinske radiostationer. Mærker I en større interesse her sammenlignet med andre steder?

Vi har oplevet en interesse herfra, og det har vi så reageret på ved at tage herned og spille. Jeg synes, folk reagerer positivt de fleste steder, men fremmødet er større i Berlin. At vi har en plade ude, og at nogle arbejder med promoveringen, betyder utrolig meget, modsat at det måske lige nu er sværere i Storbritannien, da vi dér ikke er på et major label (i Tyskland udkommer Veto på multinationale Sony Music, red.).

Der er langt fra Hobro og Hinnerup til at løbe rundt og spille koncerter i europæiske storbyer. Hvordan oplever I det?

Jamen, det føles dejligt. Det er det, vi laver, og det, vi alle sammen har indstillet vores liv på, at vi gerne vil lave. Vi har altid i hele vores fælles karriere lagt vægt på, at det skal tages nedefra og op. Ellers kan vi heller ikke selv følge med. Der er utrolig kedeligt i vores tourbus. Der er ikke noget glam over at tage til Europa og spille, hvor man skal sove, spise og skide 8-10 mennesker i en almindelig turistbus. Men det er et arbejde, vi gør - noget vi elsker at lave, og vi føler, vi har fortjent at komme hertil, hvor vi er.

Ikke noget 5-års-plans-band

Nu har I inden for danske grænser modtaget en masse ros og anerkendelse. Hvor står I nu?

Vi er ikke noget 5-års-plans-band. Vi ser de samme muligheder som før - bare med bedre vilkår. Vi skal stadig ud at spille, men vi skal i højere grad ud at bruge vores energi i udlandet.

I har planer om at gå i studiet til efteråret. Er Carsten Heller, der producerede flere af numrene på "Crushing Digits", involveret i denne proces?

Nej - og jeg ved heller ikke, om han bliver det. Jeg tror, vi vil prøve at gøre det selv igen. Samarbejdet med Carsten var fuldstændig fint og alle tiders. Men vi har ikke overvejet at kontakte andre. Vi kan godt lide selv at være der, når det skal laves - og det tror jeg, vi går tilbage til.

Hvad vil jeres inspirationskilder på den næste plade være?

Altså på den sidste plade har vi jo lyttet utroligt meget til Soulwax og Prodigy, nogle af de dér helte - vores helte i hvert fald - inden for den rockede elektroniske musik og den mere larmende elektroniske musik. Men på den næste plade er jeg personligt gået meget mere ind i hele minimal-scenen og techno-scenen; den mere hardcore, hvor det nærmest er som at spille jazzmusik og skal lyde på en helt bestemt måde - meget en feinschmeckerscene i virkeligheden. Det vil influere den lige så meget som, at Mads (trommeslager Mads Hasager, red.) er begyndt at høre et eller andet psykotisk tapping-musik. Vi er rodfæstet i vores fælles og forskellige referencer, og vores musik er skizofren, som den er, når fem mennesker, der ikke høre det samme, sætter sig sammen og laver musik.

Kan man i starten af juli opleve jer på Roskilde Festival?

Vi har ikke spurgt Roskilde Festival - og de har ikke spurgt os. Selvfølgelig er man altid interesseret i at spille på Roskilde. Men den har et princip om, at man skal have en plade ude og være aktuel. Det synes jeg er superfint, for det gør, at festivalen bliver ved med at være frisk og ny i sit udtryk - selvom den hvert år får hug.

Veto på MySpace

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA