x

SPOT: Velour – Danmarks nye drømme-pop-band

SPOT: Velour – Danmarks nye drømme-pop-band

Københavnske Velours debutalbum "Get In Room" udkom den 1. september og er en flot opvisning i stemningsfyldt og original indie-pop, der udover en basal rockinstrumentering også gør lejlighedsvis brug af strygere og blæsere.

Albummet er udgivet på bandets eget label Gleisenberg Records (distribueret af VME). Det sker efter flere år med demobånd, koncerter i det københavnske og placeringer på P3's Elektriske Barometer. Den første radiosingle "Margret" blev allerede tilgængelig efteråret sidste år, i kraft af dens barometerplacering.

GAFFA talte med Jonas Petri Megyessei, der spiller keyboards, guitar og synger i Velour og skriver sangene sammen med guitarist og sanger Glenn Müller Egeklint – et sangskrivningssamarbejde, der har kørt siden 1994.

Sker der noget?
Velour består derudover af Kristian Krarup på trommer og Kenneth Holst Fløe på bas og kor, den seneste og mest holdbare bassist, siden Velour blev etableret.

Men hvorfor skulle der gå så relativt lang tid, inden debutalbummet blev en realitet? Jonas forklarer:

– Vi startede med at spille sammen i 1994, dog ikke som Velour. Vi tog navnet Velour efter gymnasiet og lavede en seriøs demo og fik en sang på Det Elektriske Barometer, lå der i det maksimale antal uger og tænkte: "nu sker der noget". Men så var det som om, der ikke rigtig skete mere. Så lavede vi en ny demo, On A Tiny String Of Laughter, men da var vi kommet til det her tidspunkt, hvor alle var sådan meget rastløse, det her tidspunkt efter gymnasiet, hvor alle skulle ud at rejse.

– Da alle var kommet tilbage, fik vi lavet den færdig. Men igen var det, som om der ikke rigtig skete noget. Samtidig har vi haft udskiftende bassister hele tiden, der har nok været en 4-5 stykker. Det har nok været svært, fordi Kristian, Glenn og jeg hele tiden har været meget sammentømrede og har spillet sammen i så lang tid. Men så fandt vi Kenneth, der har været den mest vedholdende bassist.

Hvor er lyden henne?! Hvor er lyden henne?!
Tilføjelsen af Kenneth førte til, at gruppen sommeren sidste år var klar til at gå i gang med nye indspilninger.

– Vi bankede ti numre af og gik i studiet (Balistic). Og så er problemet, når man laver det hele selv, hvornår skal man stoppe? Hvornår er maleriet godt? Vi blev færdige i september sidste år, men sad så bagefter og tænkte: "Hvor er lyden henne?! hvor er lyden henne?!"

Hjælpen kom fra indie-makkerparret Mikkel Iljitsch og Morten Bue, der bl.a. har arbejdet med Moi Caprice og Pluto m.fl.

– Vi gav demoen til Mikkel og sagde "lav en sound på det her". De brugte hele februar på det. Måske har der været for meget tid til at lave den her plade, for det har jo taget et år. Dette album har været igennem to masterings, to mix, tre titler, og to covers. Men nu er vi der, og nu synes vi bare, det er den fedeste plade.

Pladen udsendes på bandets eget label, Gleisenberg.

– Det var i erkendelse af at der ikke var andre, der ville udsende det. On A Tiny String... havde vi fået et hav af afslag på. Der er jo en del, der gør det selv efterhånden. Det sikrer mere kontrol. Men det svære er igen at vurdere, hvornår maleriet er færdigt. Som min billedkunstlærer altid sagde, når jeg stod og sprøjtede med maling: "Stop! Nu er det fint!" Det er godt, når der lige er nogen, der kan komme ind med en objektiv vurdering. Mikkel Iljitch var helt kold og skar en masse væk og sagde "er det jer eller mig, der producerer det her?"

Dynamik mellem gammelt og nyt
I mange anmeldelser og omtaler sammenlignes Velours musik med relativt akustisk orienterede navne som Tindersticks og Kings Of Convenience. Hvad mener bandet om det?

– Vi kan rigtig godt lide Tindersticks og Kings Of Convenience. Men vi er ikke nær så folk-agtige som Kings Of Convenience og de der meget akustiske navne. 60'erne er en meget vigtig indflydelse på vores måde at sætte en sang sammen på, især Beatles, Byrds, Neil Young, Lou Reed, Dylan og Crosby, Stills, & Nash.

– Min pladesamling begynder omkring 1956 og ebber ud omkring 1980, og begynder så igen omkring 1990. Glenns samling derimod er meget 80'er-centreret, så på den måde supplerer vi hinanden godt. Det er en dynamik mellem gammelt og nyt, der skaber vores udtryk.

Stille efterår
Selvom Velour skal ud at spille i løbet af efteråret, er de større turnéplaner udsat til foråret.

– Spillestederne har været lidt tunge at danse med, forklarer Jonas. Men det skyldes også vores egne udskydelser, fordi pladen blev ved at mangle. Når man kommer og lægger en plade på bordet, bliver man taget mere seriøst.

– Da de lavede deres efterårsprogram, var vores plade endnu ikke ude, og det hjalp åbenbart ikke, at vi i stedet sendte dem vores pre-master osv. Så det bliver et lidt stille efterår, men vi kommer sikkert til Århus en eller to gange, og spiller også i København nogle gange. Og så tager vi på turné til foråret, slutter Jonas Petri.

Fans af atmosfærisk indie-rock kan godt begynde at glæde sig.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA