x

The Benefits: Det store USA-break – og vejen hjem

The Benefits: Det store USA-break – og vejen hjem

Drengeduoen The Benefits tog i efteråret 2007 turen til USA for med Universal i ryggen at storpromovere deres single "Physical". Siden gik turen tilbage til Danmark og over en pladekontrakt med et nyt pladeselskab, inden de nu sender deres debutalbum "Seize The Day" på gaden. Et album, der ifølge drengene snarere end at være en hyldest til singlelivet er et resultat af samme.

Der var pool parties med gratis drinks. Og fest hos Gene Simmons (sanger og bassist i bandet Kiss) og Halloween-fest hos Gwen Stefanis bror og masser af celebrities. Hollywood-historierne nærmest vælter op fra hukommelsen hos Ilanguaq Lumholt og Thomas Stengaard, drengene fra gruppen The Benefits, når man spørger til Los Angeles.

- Vi var blevet inviteret til en fest hos Gene Simmons på et tidspunkt. Alle skuespillerne sagde: "Wow, det er Gene Simmons", og så stod han dér og gav interviews. Jeg var dog blevet megafuld, og på et tidspunkt, hvor alle kiggede på ham, råbte jeg "Boooring" og gik forbi kameraerne, siger Ilanguaq Lumholt og griner. Han husker også, at han næste morgen syntes, det var frygtelig pinligt, men sådan var livet på det tidspunkt.

Thomas Stengaard nåede aldrig med til festen. Han lå derhjemme i en brandert oven på en tidligere fest. Historien står for drengene som et tydeligt eksempel på forskellen mellem Hollywoods flash-facon og den danske mere afslappede verden.

Vi sidder i deres underjordiske optagestudie på Østerbro i København. Indvendigt ligner det en slags "iglo"-bunker. Udvendigt er der bare en lem, der går skråt op fra jorden. Indenfor sætter drengene sig i hver sin sofa og fortsætter den snak, der uden problemer gled i gang allerede, da vi mødtes på gaden. Som har vi kendt hinanden i årevis. Vi snakker om deres debutalbum "Seize The Day", der bliver sendt på gaden den 11. maj, men også om alle de spøjse kan-man-bevare-benene-på-jorden?-historier, der ligger gemt i det rush, drengene har været igennem. Der er tale om en temmelig stejl udvikling, der rimer på Hollywood næsten hele vejen. Men også på en form for antiklimaks.

I 2007 boede de to kammerater i en lejlighed på Amager. Drengene havde arrangeret Thomas Stengaards værelse som mikser- og producer-rum, mens Ilanguaq Lumholt havde en lydisoleret vokalboks inde hos sig. Her skruede de den catchy og poppede sang "Physical" sammen og tilsatte en musikvideo med yderst letpåklædte sygeplejerskemodeller ved hjælp af et yderst skrabet budget. Det var den - formentlig sammenholdt med musikvideoen - der fik Universal Republic Records, det vil sige den amerikanske afdeling, til i september 2007 at ringe til Amager og spørge, om drengene var interesserede i en pladekontrakt. Ilanguaq Lumholt og Thomas Stengaard behøvede ikke tænke sig om. Det var de.

Kort efter stod de i Los Angeles med "Physical" i bagagen. Førsteudgaven måtte dog modereres til biografversionen. Videoens letpåklædte sygeplejersker skulle i stedet iklædes pigegardeuniformer for at passe i børnehøjde. Og så skulle et tekststykke ændres fra "put your legs up" til "put your hands up if you feel me". Men ellers. Effekten kom.

- I løbet af ganske kort tid var der 400.000 hits på videoen på YouTube. Og i september var videoen på top 10 over de mest diskuterede på YouTube. Det var vildt underligt. Den ene halvdel elsker en, den anden hader en, siger Thomas Stengaard.

Skæv tilgang
Drengene fik i USA at vide, at deres musik netop ikke minder om noget andet. Jovist læner den sig op ad velkendte musikgenrer. Jovist er inspirationen - som hos så mange andre - trukket op af kassen med de erfaringer, man får sig med et ungdomsliv i en lejlighed, hvor man fester. Og drikker. Og fester.

Eller som Ilanguaq Lumholt formulerer det:

- Man kan sige om albummet, at det snarere end en hyldest til singlelivet er et resultat af singlelivet.

Men der er også tilsat noget ekstra. Måske er kodeordet, at noget af det skæve er hentet fra drengenes barndom. Eksempelvis indeholder nummeret "Seize The Day" indledningen fra den ældre britiske tv-serie "Dick Turpin".

Ilanguaq Lumholt fortæller:

- Der er i hvert fald det her clash mellem soul og r&b - jeg synes også selv, jeg synger lidt soulet, det har jeg det fint med - og rock i vores musik, men at blande det med noget råt og noget galskab synes jeg er fedt. Det var nok det, der skulle til. Desuden var der en tendens til, at vi i starten kunne sidde med en high-hat og lede efter, hvordan slaget skulle falde. Nu - i hvert fald da sangen "Physical" blev lavet - blev det sådan, at Thomas sad med sin laptop, slog tastaturknapperne til og så spillede på dem.

Thomas Stengaard nikker.

- Jeg har lavet langt de fleste tracks på den måde, og sådan lavede vi eksempelvis Seize The Day. Det var på flyveren til L.A. Jeg kiggede på computeren, okay, tre timers batteri og så bum-bum-bum. Thomas taster ud i luften.

"Seize The Day" blev også indspillet i et studie i Los Angeles, men kort efter blev planen at trække hjemover for at arbejde på et album hos Universal i Danmark. Duoen var blevet signet i USA for sangen "Physical" og havde ikke nogen plade at sende ud. Det skulle der ændres på tilbage i Danmark, men her fik de sig en overraskelse.

- Da vi kom hjem til Danmark og skulle etablere os, var det som om, at fokus hos den danske afdeling af Universal ikke var på os. De havde lige udsendt The Storms album og havde travlt med det, så de var lidt sløve i det. Vi fik heldigvis en henvendelse fra Warner. De ville breake det her. De havde ikke så mange lokale acts, så for dem var det fedt.

Drengene skiftede til Warner Music uden det store drama og skrev under på en kontrakt, der i fremtiden også sender debutalbummet ud i resten af Skandinavien. Nu handler det om at slå navnet fast.

Ukendte i Danmark
Selv om duoen i sin tid nærmest blev båret frem i USA, har drengene været stort set ukendte i Danmark i samme periode. Det er der dog nu ved at blive ændret afgørende på. Måske er det derfor, de nævner et dansk spillested og ikke et glorificeret amerikansk, når man spørger drengene til deres fedeste musikalske oplevelse.

Ilang: - Vi spillede faktisk en koncert på Rust i lørdags (den 4. april, red.), som var vildt fed.

Thomas: - Ja, der var totalt fyldt; folk sang med på sange som "Last Night", der ikke er sendt ud endnu. Man tænker helt: Hvad er nu det for noget?

Var det fedt, fordi folk ikke rigtigt har kendt jeres tekster tidligere?

Ilang: - Jeg synes i hvert fald, det var rart at få den oplevelse, at folk sang med. Det er først nu, det er ved at ske.

Her godt halvandet år efter at eventyret blev sparket i gang, tænker drengene ikke over, hvordan deres verden havde set ud, hvis de ikke havde fået den pladekontrakt.

Ilang: - Jeg tror stadig, vi havde fået et album ud. Nu blev det meget stort, men vi lavede jo allerede musik, og det har hele tiden været vores mål at lave en plade færdig. Det var nok bare sket på en anden måde.

Thomas: - Musik er jo ikke noget, man laver ud fra fornuft. Det er kun ud fra en eller anden gal idé om, at man elsker det. Og at man ikke kan lade være. Så jeg tror egentlig, vi havde lavet musik uanset hvad. Det med at skrive musik er man nok bare nødt til at lære at leve med på et tidspunkt. Altså at man ikke kan komme uden om det.

Fakta om The Benefits i USA:
Efter ankomsten til Los Angeles i efteråret 2007 sørgede Universal blandt andet for følgende:

- Musikvideoen til Physical skulle køre som reklamespot i 14.000 amerikanske biografer i en måned. Physical-videoen blev ud over YouTube desuden spillet på Fuse TV - en af de største amerikanske kabelkanaler, der har slået sig op på at fokusere på musikvideoer.

- Drengene blev klienter hos ICM (International Creative Management), som også er kendt for at varetage Beyoncés og Courtney Loves interesser.

- Sammen med deres management-bureau Chalkboard Music blev de installeret med et musikstudie i Sunset Gower Studios, hvor navne som Elton John og Frank Zappa også har haft øvelokale i 70erne. Efter at de havde brugt den første uge på hotel i Los Angeles installerede pladeselskabet desuden drengene i en møbleret lejlighed omtrent ti minutters gang fra musikstudiet.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA