x

Musik og computerspil: Farvel til ketsjeren og hårbørsten

Musik og computerspil: Farvel til ketsjeren og hårbørsten

Det er stadig tilladt at mime foran spejlet, men med de nye interaktive spil kan man nu gå niveauet videre og samle vennerne til en aften, hvor rockhistorien gennemleves ved hjælp af en plasticguitar.

I denne måned udsendes den europæiske version af computerspillet "Guitar Hero: Metallica", hvor man kan spille og synge sig gennem Metallicas største hits samtidig med, at animerede versioner af James Hetfield, Kirk Hammett, Robert Trujillo og Lars Ulrich rocker ud på skærmen. Spillet udkom tidligere på året i USA og blev af anmelderne kaldt det bedste i rækken af Guitar Hero-spil. Men hvordan kom vi egentlig til et punkt, hvor man kan spille soloen fra "Seek And Destroy" med en plasticguitar, og hvorfor er computerspillene gået fra drengeværelset og ind i stuerne hos folk, der ikke kender forskel på Hitman og Pac-Man?

De første computerspil blev egentlig skabt i 50'erne og 60'erne, men først i de tidlige 70'ere kom de ud af universiteternes forskningslaboratorier og ind i grillbarer og arkader, hvor man kunne bruge sine lommepenge på Computer Space og Tank og senere Space Invaders og Donkey Kong. De første spilkonsoller dukkede også op i starten af 70'erne, men det var først med udgivelsen af Atari-spillet Pong i 1975, at folk for alvor begyndte at spille konsolspil i først de amerikanske hjem og senere i resten af verden. De tidligste spil havde intet soundtrack og gjorde kun i særdeles begrænset omfang brug af lyde. Men med udviklingen af konsollerne blev ikke bare grafikken, men også lydeffekterne mere sofistikerede, og da spillet Pac-Man blev lanceret i 1980, var man kommet så langt, at spillet kom med en letgenkendelig temamelodi.

Op gennem 80'erne og 90'erne var al musikken indspillet i simple keyboard-versioner som oftest uden vokaler. Men med lanceringen af den første Sony PlayStation og Nintendo 64 midt i 90'erne var maskinerne blevet så kraftfulde, at de kunne gengive musik i cd-kvalitet. Koblingen til musikbranchen var samtidig i sine første år, hvilket blandt andet kunne ses, da White Zombie-albummet "La Sexorcisto: Devil Music, Vol. 1." i 1994 blev brugt i spillet Way Of The Warrior, og da Nine Inch Nails to år senere lavede musikken til spillet Quake. Året inden dukkede musik af Chemical Brothers, Leftfield og Orbital op i Wipeout, og der blev endda udsendt et særligt soundtrack med musik, der stilmæssigt passede til spillet. Hermed var døren pludselig åben til at fylde spil af alle genrer med musik af alle typer.

Et populært tidsfordriv
Typisk fandt man indtil starten af dette årti primært de kendte sange i sportsspil som de populære EA Sports-spil, Tony Hawks skateboard-spil eller spil, hvor man kan høre radio, mens man kører bil (Need For Speed eller Grand Theft Auto), hvor skydespil, platformspil og rollespil typisk fortsat bruger et instrumentalt soundtrack komponeret specielt til lejligheden.

Men i 2003 lancerede firmaet Harmonix spillet Karaoke Revolution, der ikke har et plot som andre spil. I stedet giver spillet mulighed for at bruge spillekonsollen som karaoke-anlæg, mens sangerne bedømmes efter, hvor godt de rammer tonerne i de valgte sange. Dele af teknologien genbrugte Harmonix, da de to år senere var med til at udgive det første Guitar Hero-spil og senere gik i gang med at skabe spillet Rock Band. Teknologien blev blandet med elementer fra spillet Frequency fra 2001, der er et såkaldt Rhythm Game ikke ulig spil som Dance Dance Revolution fra samme periode, hvor målet er at danse i bestemte mønstre til musikken i spillet.

I Frequency skal man ikke danse, men i stedet aktivere de rigtige instrumenter i en spilstruktur, der minder en hel del om det, man kender fra Guitar Hero og Rock Band i dag. Så mens Orbital, The Crystal Method og danske Funkstar De Luxe brager af sted på soundtracket, er formålet altså at klikke på de rigtige knapper, når de forskellige noder kommer flyvende mod en. Frequency er efterfølgende blevet overhalet indenom af den populære SingStar-serie, blandt andet fordi man her ikke bruger coverversioner som i Karaoke-spillet, men i stedet bruger de originale versioner, og siden 2007 samtidig har kunnet udvide spillet med sange, der kan købes over nettet i en SingStore.

De nye spil er ikke bare blevet populære hos brugerne, men også hos bands, der kan se marketingsværdien i at blive koblet til spillene. Sidste år var Aerosmith de første til at få et Guitar Hero-spil opkaldt efter sig, og bands bruger spillene som en del af deres marketingsstrategi. Guns N' Roses gav folk den første smagsprøve på Chinese Democracy gennem Rock Band 2, og det seneste Metallica-album kunne købes online i en Guitar Hero-udgave samme dag, som cd'en landede i butikkerne.

Rock ud hjemme i stuen
Hermed er den teknologiske vej fra de enkeltstående bliplyde i Pong til de perfekte gengivelser af rockklassikere kortlagt, men den teknologiske side forklarer kun en lille del af succesen for de mange forskellige spil, der handler om musik. Ifølge Andreas Hansen, der som marketing manager hos Nordisk Film arbejder med SingStar-serien, handler det nemlig i langt højere grad om social gaming - altså spil, der lægger op til social interaktion.

- Hvor computerspil normalt vil blive lanceret på produktets præmis med fokus på grafik, gameplay og realisme, så handlede det med SingStar i højere grad om livsstilen, om at dyrke det kreative og sjov med vennerne. Så fokus er mere på personer og en målgruppe, fordi spillet jo ikke er en stor grafisk oplevelse. Men det er sjovt, og det kan få én til at gøre ting, man ellers ikke ville gøre.
Andreas Hansen fortæller også, at mange på grund af et fokus på den sociale interaktion slet ikke forbinder musikspil som SingStar med computerspil, der for mange fortsat er noget, nørdede drenge spiller alene i en kælder.

- Når vi laver vores analyser, spørger vi rigtig mange piger, om de spiller computerspil, og det er der ikke én, der gør - men de spiller alle sammen SingStar, og det kan man jo sige er lidt pudsigt. Så SingStar lever på en måde sit eget liv og er ikke noget, der har med computerspil at gøre.

En del af spillets succes herhjemme tilskrives promovering på musikrelaterede begivenheder som Roskilde Festival og Grøn Koncert i en periode, hvor talentshows på tv er blevet særdeles populære.

- Der er ingen tvivl om, at programmer som X Factor falder lige i tråd med SingStar, og der er masser af smarte piger, der, inden de tager i byen, laver en SingStar-aften, og nogle gange når de ikke engang i byen. Så spillet har flyttet en masse barrierer, og det har flyttet folks opfattelse ikke bare af spil, men også af det at stå i centrum. Folk hygger sig virkelig med det, og det er en social ting, og ikke kun for dem, der står og synger.

Der findes et hav af interaktive musikrelaterede spil fra Buzz! The Music Quiz til Wii Music samt Rock Revolution, Ultimate Band, Lips og Guitar Praise, der kun indeholder kristen rock, samt gratis open source-spil som Frets On Fire og UltraStar. Flere tilbyder muligheden for at udvidelse via downloads, og i USA er der blevet downloadet mere end 40 millioner sange til Rock Band alene, mens der herhjemme er blevet hentet fire millioner sange til SingStar-spillene. "Guitar Hero: Aerosmith" solgte over en halv million kopier i USA i den første uge alene, hvilket var omkring fire gange så meget, som deres seneste album solgte, selv om dette kun kostede en fjerdedel, og trods finansiel krise kan de amerikanske spilfabrikanter meddele, at salget af både Rock Band og Guitar Hero stadig går fantastisk. Alt tyder altså på, at vi kan forvente os endnu flere musikrelaterede spil i fremtiden, og i juni-nummeret af GAFFA ser vi på, hvordan danske bands kan bruge denne udvikling til at promovere sig selv.

Spil på vej
Det nye Metallica-spil er langtfra det eneste nye spil, der er på trapperne. Efter udgivelsen af den separate AC/DC-pack til Rock Band kom endnu en udvidelse til spillet, der indeholdt alle sangene fra Guns N' Roses-albummet "Chinese Democracy". Men årets helt store satsning kommer til september, hvor udviklerne kan udsende spillet "The Beatles: Rock Band", hvor man kan spille gruppens største hits. Det forventes, at næste Guitar Hero-spil skal dedikeres til Van Halen, og derudover har Activision bekræftet, at de arbejder på spillet DJ Hero, hvor man blandt andet vil kunne optræde som DJ Shadow.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA