x

Reportage: Dansk musik skal til at sælge ud

Reportage: Dansk musik skal til at sælge ud

Musikdebattøren Henrik Marstal (billedet) synes ikke, der bliver gjort nok for musikbranchen, der er ramt af finanskrise. Derfor har han og en tænketank af fagfolk givet politikerne et forslag på, hvordan man sætter skub i kulturen.

Onsdag eftermiddag var branchefolk og politikere samlet i Christiansborgs store fællessal for at diskutere dansk musiks fremtid. Hvad gør man, når spillestederne lukker, pladesalget falder og man står tilbage med en sprudlende uforløst talentmasse, som mangler platforme til at slå igennem?

Henrik Marstal skrev i efteråret et indlæg i Berlingske Tidende, hvor han ikke syntes, staten gjorde nok for den rytmiske musik. Han syntes, at ambitionerne og engagementet ikke var tilstrækkeligt. Socialdemokraternes kulturordfører Mogens Jensen læste indlægget og opfordrede straks Marstal til at samle et hold af fagfolk, som kunne komme op med en løsning på dansk musiks fremtid. Som sagt så gjort, og den 13. maj var Marstals tænketank klar med en løsningspakke.

- Det er på tide, at man anerkender den rytmiske musik som en moderne samtidskunst. Der er fordomme, som vi må gøre op med. Man tror, musikken klarer sig kommercielt af sig selv, men det gør den ikke. Det kræver mange kræfter at slå igennem. Den rytmiske musiks vækstbetingelser skal styrkes, sagde Henrik Marstal indledningsvis til forsamlingen.

Inden da havde Mogens Jensen budt velkommen og fastslået, at det ikke var et rent socialdemokratisk foretagende, og at han håbede på, at man kunne komme til en bred politisk løsning til trods for, at Venstres kulturordfører Troels Christensen startede med at komme smilende for sent mødet.

En del af tænketankens medlemmer præsenterede på skift deres forslag inden for forskellige områder. Martin Buck, der er kommunikationschef for musikhjemmesiden Bandbase.dk, fortalte om internettets uforløste potentiale. "Den ulovlige fildeling af musik er enorm og et problem, men den viser samtidig, at der er en enorm efterspørgsel på musikken," sagde han.

Manager, guitarist i Nephew og tidligere leder af Music Export Danmark Kristian Riis mente, at vi skal lære at arbejde mere på tværs af brancher. Henriette Moos, produktchef i TDC Musik, underbyggede dette ved at påpege mulighederne i nye ting som spil som Guitar Hero, hvor musik indirekte ryger ud til forbrugerne.

Jesper Majdall, der blandt andet er manager for Under Byen, foreslog, at der skal mere musikundervisning ind i skolerne. At man skulle oprette inspirationsseminarer, hvor etablerede kunstnere skal inspirere og fungere som rollemodeller.

Vil have en nationalscene
Et af de mest konkrete forslag kom fra sekretariatsleder i brancheforeningen Spillesteder.dk, Jakob Brixvold, som ville have en nationalscene. Musikkens svar på et nationalsymbol som Parken. Et sted, hvor lyd og omgivelser skulle være helt i top.

Der skal laves indkøbspuljer, hvor man for eksempel opkøber 1000 album fra et talentfuldt band og fordeler dem rundt på institutioner for at udbrede musikken og gøre smallere udgivelser mulige.

Vigtigst af alt var dog, at musikerne skal til at blive mere "professionelle". De skal ikke kun se sig som udøvende kunstnere, men også som forretningsfolk, der tænker over, hvordan de sælger sig selv bedst. De skal åbne erhvervsinvestorernes øjne op for dansk musik - at det kan være en god investering.

Da tænketanken var færdig med sin præsentation, var der åbent for spørgsmål, og her var der især fokus på forslaget om en nationalscene. Mogens Jensen nævnte spillestedet Vega som en mulig nationalscene, mens Radikale Venstres kulturordfører Johs. Poulsen mente, den skulle være mere mobil og for eksempel kunne lade Danmarks Radio turnere rundt og arrangere koncerter. Venstres Troels Christensen syntes, man lige skulle slå koldt vand i blodet - at det ikke så helt så skidt ud, som der blev fremlagt. Men han lyttede opmærksomt på forslagene uden dog at ville love ekstra pengeindsprøjtninger lige nu og her.

Henrik Marstal sluttede optimistisk af: - Dette her er muligt, hvis vi får en bred opbakning. Rytmisk musik skal tænkes som en eksportvare. Man skal ikke tænke over, om det er fin- eller massekultur, det skal bare af sted. Musikkultur skal være en god investering.

Det bliver spændende at se, om ordene bliver til handling.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA