x

Nephew - udvider rammerne for mainstream

Nephew - udvider rammerne for mainstream

Ni år efter debuten og fem år efter det store gennembrud er Nephew Grundlovsdag klar med deres fjerde album, DanmarkDenmark. GAFFA mødte Kasper, Kristian, René, Simon og Søren til en snak om karrieren, forventningerne, kritikerne og om, hvad der egentlig er Nephews sande udtryk.

Tilbage i april måned 2004 så denne skribent første gang Nephew live. På daværende tidspunkt havde de først lige fået fat i radioen med singlerne Movie Klip og En Wannabe Darth Vader, og de fleste af de fremmødte i Tivoli Friheden i Århus var nok egentlig mødt op for at se, hvilken slags musik ham dér den sjove Baune lavede. Fra scenen var Simon Kvamm da også nødt til at proklamere, at "i aften skal det handle om musikken". Siden dengang er der havnet over 280.000 Nephew-plader i danske hjem, og bandet er blevet en popkulturel institution i det ganske land. Det sidste halvandet års tid har det i Nephew-lejren kun handlet om musikken. Resultatet er DanmarkDenmark, deres fjerde album, der udsendes Grundlovsdag.

GAFFA fangede de fem medlemmer af Nephew på hjemmebanen i Århus, hvor de senere samme dag atter skulle indtage Tivoli Friheden til generalprøven på deres kommende turné. Som surprise-hovednavn foran 5-6000 studerende præsenterede bandet både gamle klassikere og splinternyt materiale med stor begejstring til følge.

Som band er Nephew noget af det mest sammentømrede, man kan møde, så for at ruske lidt op i neget kom de fem medlemmer i individuel audiens, hvor de frit fortalte om de forgangne år, den voldsomme popularitet og om muligheden for at udvide mainstream-begrebet.

Hvad er der sket, siden Nephew spillede i Tivoli Friheden i 2004?

René (Thalund, keyboard): - Ja, det var jo før, det hele gik amok for Nephew. Det var min anden koncert med Nephew, og dagen før havde vi spillet på Rampelys i Silkeborg for 150 mennesker. Siden dengang har jeg indset, at det kan være problematisk at have et fast arbejde, samtidig med at man holder en maskine af Nephews størrelse kørende. Især fordi vi sætter en ære i at gøre mange ting selv - ting, som andre bands i den størrelse sikkert ville få folk til.

Kristian (Riis, guitar): - Det barn, der hedder Nephew, har vokset sig stort, og vi har bevæget os ud på et område, som vi ikke engang vidste fandtes. Vi har brudt igennem, hvad det så end betyder, og vores musik er blevet populærmusik i Danmark. Det var det fandeme ikke for fem år siden.

Søren (Arnholt, trommer): - Identitetsmæssigt har jeg gennemgået en transformation, for dengang ville jeg har sagt, at jeg var studerende og så lavede noget musik ved siden af. Hvis nogen spørger mig nu, så er jeg 100 procent musiker.

Simon (Kvamm, sang og keyboard): - Der er sateme godt nok sket meget. Det gik lige op for mig den anden dag, hvor gammel jeg egentlig er, for i dag er det 20 år siden, jeg blev konfirmeret! Jeg har fået et barn, og det har været en ny bid at tage af det store æble. Ud over det, så har jeg opnået nogle ting, som jeg altid har drømt om. Og det startede lige præcis dér omkring det tidspunkt, du nævnte. I den periode løb jeg meget, meget stærkt hele tiden. Jeg tror ikke, jeg ville kunne holde til at løbe så hurtigt i længden. Jeg fik ikke så mange input i den periode - jeg væltede bare hele tiden ud med nye ting. Så jeg har fået fokuseret på, hvad det er, jeg gerne vil. Det seneste halvandet års tid har jeg helliget mig musikken. For fem år siden ville jeg gerne nå det hele, men nu kan en tirsdag godt gå med at sidde og rode med et vers, købe en sandwich og se et afsnit af Sopranos. Så har det været en god arbejdsdag. For fem år siden ville jeg have syntes, at jeg havde spildt tiden.

Løst oversat har den amerikanske forfatter F. Scott Fitzgerald sagt, at man først skal stille sig op foran et publikum, når man har fundet sin sande stemme eller udtryk. Hvad er jeres sande udtryk?

Kasper (Toustrup, bas): - Jeg kan godt følge ham, hvis man for eksempel ser på hele den dér higen efter at blive kendt nu om dage gennem diverse reality shows. Så kan man godt spørge sig selv om, hvilken bevæggrund de har for at stille sig op foran et publikum.

Søren: - Et sandt udtryk behøver ikke være absolut. Det kan sagtens forandres over tid. Vi står hele tiden på skuldrene af os selv og prøver at spille på den bane, vi har, men samtidig flytter vi hjørneflagene ud og spiller lidt mere langs kanterne. Men hvis jeg skal sætte nogle ord på vores sande udtryk, så må det være en stålsat stramhed.

René: - Det, Nephew altid har kunnet kunstnerisk og bliver bedre og bedre til, er at tage ting, der på papiret virker smalle, og så gøre dem brede. Det er jo det, der ligger i at tage krøllede tekster og få 10.000 mennesker til at synge med på dem. Eller tage radikale produktionsvalg og alligevel få radioen til at spille det, man laver. Hvis man ikke kan se det, så er det fordi, man kommer fra så smalt et sted, at man er nødt til at tage afstand fra alt, der er stort per definition. Vi har intet imod, at man siger, at vi er mainstream, for det er man, hvis man kommer så bredt ud, som vi gør. Og jeg har heller ikke noget imod at skærpe kniven og sige, at Nephew definerer, hvad der kan være mainstream. Vi er med til at udvide rammerne for mainstream-musik, og det er derfor, vi bliver ved med at have succes.

Simon: - Jeg føler helt klart, at vi opfylder det kriterium, selvom mange først finder frem til det ved at stå på en scene. Vi er meget bevidste om, at vi har fundet vores univers, men vi tilføjer hele tiden nyt til det. Vi har faktisk talt om, at vi lidt føler, at vi har opfundet vores egen musikgenre og derfor kan gøre alt i den. Der er selvfølgelig også nogle, der har travlt med at sige, at vi bare har lavet det samme siden USADSB. Folk må gerne sige, at de ikke kan lide, hvad vi laver - men hvis de siger, at vi bare laver det samme, så kan jeg kun tolke det som om, at de ikke hører efter.

"Der vil altid være nogle, der hader os"
Kan I overhovedet nyde, at I har færdiggjort en ny plade, eller er I nervøse for, om den vil klare sig lige så godt som de tidligere? Forventningerne til en ny Nephew-plade er jo ikke ligefrem små.

Søren: - Der er to perspektiver. Det eksterne i medierne, hvor det måske er en fiasko, hvis det ikke sælger lige så godt som tidligere - men det er kun, hvis høje salgstal er lig med succes. Og så er der det interne, og vi synes, at vi har lavet verdens bedste plade lige pt.

Kristian: - Jeg er ikke nervøs - jeg er spændt. Men når man når vores popularitetsniveau, så vil der altid være nogle, der hader os. Da GAFFA.dk lavede en nyhed om sangtitlerne og coveret til DanmarkDenmark, var der for eksempel nogle, der skrev, at vi slet ikke havde udviklet os, uden at de overhovedet havde hørt musikken. Det er underligt sådan noget, men nogle mennesker definerer sig ud fra, hvad de ikke er. Det synes jeg personligt ikke er en fed ting. Det må da være meget mere relevant at definere sig ud fra, hvad man er, og hvad man godt kan lide, snarere end at skyde det ned, man ikke kan.

Kasper: - Jeg kan sagtens nyde det, men jeg kan ikke rende fra, at jeg bliver påvirket af forventningerne. Man kan prøve at være rationel, men i de dage, hvor pladen kommer ud, og anmeldelserne kommer, så er jeg selvfølgelig påvirket af det.

Simon: - Jeg tager rustningen på og er spændt på, hvordan pladen bliver modtaget. Og håber, at det bliver seriøst, og at der ikke bare bliver skrevet, at vi har lavet det samme igen. Og så glæder jeg mig egentlig bare til at få den op at stå på min egen reol.
Hvad sker der, hvis dette album ikke indtager førstepladsen på hitlisten og i stedet bare ender på en 20. plads?

Søren: - Det ville være meget uheldigt for vores kunstneriske virke, hvis vi helt kalkulerende tænkte: "Nå, den her plade solgte kun 30.000 - lad os lige få et analysebureau til at ringe rundt og finde ud af, hvad folk vil have". Det var jo det, Radio 100FM og Sky Radio gjorde. De spurgte folk om, hvad de ville høre, og så spillede de bare det, for så var der ingen, der kunne brokke sig. Men vi har fundet ud af, at vi ikke kan gøre alle tilfredse, og hvis der denne gang er flere, der er utilfredse end tilfredse, så er det altså ikke verdens undergang.

"Hold nu op med alt det dér ordbilledehalløj"
Et af de kritikpunkter, der har været plantet på jer, er, at teksterne mere handler om at bruge smarte ordsammensætninger frem for at have dybde. Er det en kritik, der er gået dig på, Simon, og noget, du har taget til efterretning?

Simon: - Det har klart gået mig på, men jeg har ikke taget det til efterretning. Det har gået mig på, at nogle i anmelderstanden kun ser tekster som noget, der skal kunne stå alene, og som fortæller en historie fra A-Z. Jeg kan huske, at vi blev anmeldt i DR2's Smagsdommerne af litteraturanmelder Marie Tetzlaff, der grinende sagde om Interkom Kom Ind: "Der er godt nok nogen, der har røget noget hash her! Men jeg er da glad for at få en cd mere til min samling - nu har jeg to!" Det syntes jeg var direkte fornærmende. Jeg havde lyst til at klippe hendes dumme gryde-hår af og sige "hold dig til at snakke om bøger!" Det vidner jo bare om, at man ikke har læst teksterne og i øvrigt slet ikke har nogen interesse for ord sammen med musik. Men altså, jeg kan godt forstå, at folk kan blive trætte af det abstrakte. Der var engang, hvor Tjenesten på P3 gjorde grin med mig, hvor jeg skulle lave en isreklame, og så kunne jeg ikke bare ligeud sige, om jeg kunne lide den is eller ej, og det syntes jeg var meget sjovt. "Hold nu op med alt det dér ordbilledehalløj hele tiden - sig det nu bare, som det er!" Men at jeg skriver tekster, der bare er mærkelige og uden indhold - dét kan jeg ikke forstå, at nogen synes. Der skal sgu da ikke specielt meget IQ til at tolke, hvad en "first blood harddisk" er et billede på!

Har du nogensinde været nødt til at få forklaret Simons tekster, Kristian?

Kristian: - Jeg forstår ikke altid, hvad han mener, men beder ham ikke om at forklare dem, da jeg også har brug for at danne mit eget billede af, hvad de betyder. På denne plade er der dog knap så meget, der kan fortolkes frit.

Hvis I kigger tilbage på årene i Nephew, har I så truffet nogle forkerte valg?

Søren: - Ja, vi har helt bestemt truffet mange forkerte valg. Men jeg tror, vi har været nødt til at opleve konsekvenserne af de forkerte valg. Hvis jeg skal komme med et sjovt eksempel på en forkert beslutning, så valgte vi lige op til en sommerturné at købe et stort parti dynejakker, hvor der stod Nephew på. Den sommer lærte vi nok, at der ikke er så stort salg af dynejakker i 30 graders varme. Jakkerne er stadig meget fede, men vi har altså også mange tilbage af dem!

René: - Vi har nogle gange været på vej ud i noget, hvor vi har tænkt, at det alligevel ikke er os, og har derefter trukket i nødbremsen. Vi har flere gange forsøgt at lancere Nephews plader i Skandinavien og er løbet ind i samarbejdspartnere, der var vildt begejstrede, men som alligevel ikke kunne løfte opgaven, når det kom til stykket, og skabe den aktivitet, der skulle til. Dér kan man så spørge, om det var en forkert beslutning at forsøge - og nej, det var det bestemt ikke, for man kan ikke vinde hver gang. Jeg er for eksempel glad for den måde, vi navigerede i den Timbaland-ting, der var oppe at køre. Det var op og ned. Først skulle vi være med på hans plade, så skulle vi alligevel ikke, og til sidst fik vi det vendt om til, at vi så remixede ham, og resultatet blev så godt, at det blev sendt ud i hele verden. Dér kunne vi nemt have mistet vores navn i skyggen af Timbalands kæmpe navn, men det gjorde vi ikke.

Kristian: - Jeg sidder ikke i dag og tænker "satans også". Vi har hele vejen igennem forsøgt at holde fast i os selv. Jeg kan godt nævne, at vi havde muligheden for at lave en plade med Timbaland, men de vilkår, vi blev tilbudt, var ganske enkelt uacceptable. Og når jeg hører Chris Cornells nye soloalbum (den Timbaland-producerede Scream, red.), så er jeg i hvert fald glad for, at vores nye plade ikke lyder sådan.

Yndlingssted i DanmarkDenmark

René: - Noget af det, jeg forbinder rigtigt meget med Danmark, er barndommens ferieture rundt i landet. Især endagsturene til stranden. Det var sådan noget med, at vi børn blev sparket ud af sengen klokken lort om morgen, så vi kunne køre, inden det blev alt for varmt i bilen. Og så sad man dér ved Vesterhavet med en æggemad med sand i og hadede at blive smurt ind i solcreme. Så klitterne ude ved Vesterhavet er mit bud.

Søren: - Min svigerfamilie har et lille bindingsværkshus ved Præstø Fjord. Dér kan jeg virkelig finde ro.

Kasper: - Det må være det område, hvor mine forældre bor på Fyn. Der er absolut lav puls, og mobiltelefoner har ingen dækning.

Simon: - Vedersø Klit ved Vesterhavet. Dér er jeg kommet meget som barn. Vesterhavet har en blanding af noget virkeligt smukt og ekstremt råt.

Kristian: - Det er Crown-slagteriet i Sæby! Haha, nej, jeg synes, København er fantastisk. Det er en pseudostorby, der har en provinsiel stemning, men alligevel rummer en international kvalitet.

Læs flere spørgsmål og svar på GAFFA.dk den 5. juni, hvor det nye album er på gaden.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA