x

Mudslide - det handler om at være checket

Mudslide - det handler om at være checket

Efter genrens opståen i slutningen af 1960'erne har heavy metal affødt flere undergenrer end nogen anden musikstil. Der findes alt fra black metal med nittebeklædte dødninge, over klassisk heavy metal, med læderstøvler og Harley Davidsons, til nu-metallens drengerøve i knælange shorts og tatoveringer. Og det er kun et glimt af metallens mange masker.

Alle metallens undergenrer har store navne. Black Sabbath, Iron Maiden, Metallica, ja selv Slipknot er navne, som får en klokke til at ringe hos de fleste, fordi de har det tilfælles, at de alle har opnået et bredt, kommercielt gennembrud. Og disse orkestre repræsenterer vidt forskellige sider af metal. For den inkarnerede fan behøver man dog hverken være Lars Ulrich eller Ozzy Osbourne for at være et stort navn. Hver enkelt lille undergenre har sine store helte. Og i skyggen af de store helte finder vi de håbefulde, upcoming bands, som i øvelokaler og drengeværelser verden over drømmer om og arbejder for det store gennembrud.

Københavnske Mudslide er netop et af disse. Jeg mødte dem på caféen The Living Room i den trendy "Pisserende" til en snak om strategier for det store gennembrud.

Et ungt band med år på bagen
Mudslide er et ungt band. Medlemmerne er 21 og 22 år, med undtagelse af deres bassist - jokeren på 27. På trods af deres unge alder har bandet eksisteret længe. Den nuværende konstellation, bestående af forsanger Morten Christoffersen, guitaristerne Victor R. S. Ronander og Thue A. Læssøe, bassist Jesper Holm og trommeslager Chris Kreutzfeldt, har ikke mere end halvandet år på bagen, men allerede tilbage i 2002 startede Morten og Victor det band, de valgte at kalde Mudslide. Der har været en del udskiftning af medlemmer, og flere har måttet forlade bandet. Mest kendt er bandets tidligere bassist Jonathan Albrechtsen, som de fleste metalfans i dag kender som Joller fra HateSphere.

Dyster, progressiv tech-thrash
Mudslide har tre ep'er på samvittigheden: "Idioglossia" fra 2006, "Vultures" fra 2008 og senest "Collisions" fra 2009. De tre udspil er meget forskellige, og det vækker min nysgerrighed i forhold til bandets inspirationskilder:

"Vi stræber efter ikke at stræbe efter at lyde som nogen. Det er en regel vi har i øvelokalet," fortæller Morten, bandets forsanger og reflekterende type. Han er frontfiguren i bandet, og den rolle tager han på sig både på scenen og i interviewet.

"Ellers bliver Morten i hvert fald sur," supplerer bandets guitarist, og eneste langhårede medlem, Victor, med et lille grin.

Det virker på bandet som et svært spørgsmål at få stillet, og svaret varierer medlemmerne imellem. Det ser Mudslides anden guitarist Thue, som på rock'n'roll-maner er den eneste, der drikker øl, mere som en fordel end en ulempe:

"Det er en fordel, at vi hver især har forskellig smag. På den måde kommer vores musik til at lyde mere unik."

De har dog alle en forkærlighed for teknisk metal, hvilket man tydeligt hører på "Collisions", som i modsætning til de tidligere udgivelser, der bar præg af stærke, catchy melodilinjer, har en dyster, progressiv feeling, og som frem for at dyrke fællessangen snarere bevæger sig ud i eksperimenterende grooves og alternative former. Med Mortens ord kan Mudslides musik i dag defineres som "dyster, progressiv, tech-thrash".

Promotion på et upcoming plan
Da Mudslide udgav deres tredje ep, "Collisions", holdt de et release party på Stengade 30 i København, og året før, da de udgav "Vultures", holdt de et på The Rock i samme by. Men er det typisk for det miljø, Mudslide er en del af?

"Ep-release er noget nyt," tror Victor. "Vira (et andet ungt, upcoming metalband fra København, red.) gjorde det, men det er ellers lidt atypisk".

"Vi har valgt at gøre det for at skabe lidt røre i andedammen," fortæller Morten. "Økonomisk koster det en smule, fordi ep'erne bliver givet ud, men promotionværdien er stor, og vi vil jo enormt gerne sprede musikken."

Professionalisme i branchen
Hvis der kom en stor kanon fra et pladeselskab og bad jer om at lave jeres musik om, så den blev mere catchy og fik større hitpotentiale og lovede jer det store gennembrud, ville I så gøre det?

"Hvis nogen kommer med en god idé, er vi aldrig for fine til at tage imod råd," svarer Morten.

"Men vi vil aldrig gå på kompromis med vores musik. Det ville være som at sælge sin sjæl," understreger Victor.

I dag er det nødvendigt for upcoming bands at gøre meget ud af promotion for at vise, at de er klar til at indgå i professionelle samarbejder. Ellers har pladeselskaberne ingen interesse i at signe dem. Pladebranchen har ændret sig meget, og i takt med fildelingens udbredelse er dens rolle og midler blevet mindre. Det betyder, at hvis man som upcoming band ikke promoverer sig selv, er der ingen, der gør det. Man skal være professionel, inden man rent faktisk bliver det.

Den personlige professionalisme
Hvad betyder det for jer personligt at være professionelle?

"At være checkede! Vi deler arbejdet sådan, at Morten for eksempel står for alt det visuelle, det vil sige design af T-shirts og MySpace osv. Jeg laver booking og networking og den slags. Lidt det kedelige arbejde," smiler Victor.

Da jeg spørger, om de selv synes, de er professionelle, tager Morten straks ordet igen:

"Vi er i hvert fald blevet det mere og mere med tiden. Vi har jo været ude og spille mange gange, og vi har været i studiet flere gange, så vi har styr på vores shit, for at sige det på godt gammelt engelsk. Strengt taget kan vi jo ikke kalde os professionelle i og med, at vi ikke lever af det. Men i ordets anden forstand er vi! Vi sørger for at have styr på vores ting, når vi er ude at spille. Og vi kommer til tiden. Vi vil gerne give dem, vi arbejder sammen med, et godt indtryk af os."

To af gruppens medlemmer har et lille forspring hjemmefra i forhold til at begå sig i musikbranchen. Victor og Chris er nemlig sønner af henholdsvis Sanne Salomonsen og Stig Kreutzfeldt, som begge har mangeårige karrierer på den danske musikscene bag sig. Men drengene føler sig ikke anderledes end de andre bandmedlemmer.

"Jeg gider ikke blive stemplet, fordi jeg har en kendt mor. Hun kunne måske godt hive i nogle tråde, men det ville bare være mærkeligt, for hun er jo i en helt anden verden, musikalsk, end vi er. Også selvom hun er meget stolt af os," smiler Victor. "Det eneste, jeg har prøvet, som de andre ikke har, er at være på turné i længere tid, fordi jeg har været med min mor rundt som barn. Men det er jo noget helt andet at stå på en scene med sin egen musik og sit eget band. Det er svært - men det er også det fedeste!"

Chris er gruppens professionelle mand i studiet, og det har han uden tvivl fået med hjemmefra, da hans far er en af Danmarks populæreste producere. Adskillige bands har allerede nydt godt af Chris' hænder bag knapperne, og skulle Mudslide ikke blive en succes, er han ikke i tvivl om, at målet er at få sit eget studie og dermed skabe konkurrence til Danmarks regerende metalproducenter Jacob Hansen og Tue Madsen.

Strategier, grimasser og dystert design
Ethvert band har sine mål og drømme, og de fleste har også et billede af, hvordan de gerne vil have andre skal se dem. Mudslide drømmer som så mange andre om at komme ud i verdenen og spille deres musik og vise folk, hvad de kan, og her skulle Collisions gerne fungere som springbræt. Men bliver det ved drømmene, eller har drengene bevidst lagt en strategi for gennembruddet?

"Hvis vi kendte til den, tror jeg vi ville bruge den med det samme!" svarer Chris tørt. Han har forholdt sig temmelig tavst under interviewet. Men man er ikke i tvivl om, at han er bevidst om, hvad målet for Mudslide er.

Om man kan kalde det strategier eller bare fornuftig planlægning kan diskuteres, men Mudslide er som før nævnt meget opmærksomme på at gøre et godt indtryk på de folk, de arbejder sammen med, og deres fængende liveshows og gratis ep'er er promotionstrategier i sig selv. Derudover har bandet på professionel vis lavet en pressepakke med billeder og biografi, som følger med "Collisions", når den sendes ud til pladeselskaber og pressen.

En anden ting som er vigtig, hvis man vil have opmærksomhed, er det indtryk man gør på publikum.

"Vi laver mange grimasser på scenen, spiller op til hinanden og viser, vi har overskud. Det gør vi også i øveren," siger Victor og understreger dermed essensen i Mudslides force, nemlig deres energi og overskud.

Men på trods af det høje energiniveau og mange fjollede ansigter ønsker Mudslide et mørkt udtryk. Det dystre må gerne være gennemgående, selvom det visuelt kommer mest til udtryk gennem design og artwork.

Et kig i krystalkuglen
Indtil videre er det blevet til flere prominente opvarmingsjobs for Mudslide og adskillige mindre shows som hovednavn. De har blandt andet varmet op for Killswitch Engage i et fyldt Store Vega, og sidst vi så dem i aktion, var på The Rock som support for de danske veteraner i Raunchy.
I den nærmeste fremtid kan de blandt andet opleves The Rock i København, hvor grupperne Forcentury og Lunar Eclipse også er på programmet.

Dørene står på klem for Mudslide, så det bliver spændende at se om de mange jobs, der venter hen over sommeren og efteråret, solidt bakket op af Collisions, får dem helt op.

Se www.mudslide-online.com og www.myspace.com/mudslideonline for info om koncerter og lignende.

Mudslide er:
Vokal: Morten Christoffersen (21 år)
Guitar: Victor R. S. Ronander(21 år)
Guitar: Thue A. Læssøe (21 år)
Bas: Jesper Holm (27 år)
Trommer: Chris Kreutzfeldt (22 år)
Dannet: 2002
Udgivelser: Idioglossia EP (2006), Vultures EP (2008), Collisions EP (2009)
Pladeselskab: Uden kontrakt


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA