x

Festivalen, der voksede sig stor

Festivalen, der voksede sig stor

Vesterbro Festival – i dag START! Festival – har vokset sig stor på alle ledder og kanter siden den spæde start i 2003. GAFFAs udsendte mødtes med festivalleder Jesper Ø. Jensen til en snak om de konsekvenser, vokseværk kan have.

Det var efterhånden sluppet ud, og det ikke mindst takket være en artikel i Metro Express. At navnet kl. 23 torsdag aften på START! Festivals Air Scene, der kaldte sig ”The Descendants of King Canute”, ikke var hvem som helst. Det var Nephew.

Syv personer havde endda regnet den ud i en grad, så de stillede sig til at vente foran scenen allerede fra det øjeblik, festivalportene gik op kl. 16.30. For at være sikre på at stå i forreste geled. Da Nephew gik på, havde der samlet sig en pæn skare. Så meget var sluppet ud om drengene, der uden den store debat må betegnes som et af Danmarks største navne.

Det tidligere Vesterbro Festival – fra i år START! Festival – har til formål at synliggøre nye danske bands i det danske vækstlag. Det står på hjemmesiden. Men siden den spæde start i 2003 er der sket meget.

Dengang fordelte 26 bands sig over fire scener. I dag står 110 bands på 6 scener. Dengang var navne som The Blue Van, Efterklang og Johnny Deluxe hovednavne. I dag er striben af hovednavne laaang og tæller – for at nævne og ære nogle: Outlandish, Rasmus Nøhr, Diefenbach, Mads Langer, Mani Spinx, Tue West, Jokeren, When Saints Go Machine og ikke mindst Johnny Deluxe endnu engang.

Stor efterspørgsel
GAFFAs udsendte mødes torsdag aften - nogle timer efter festivalens åbning - med leder af START! Festival, Jesper Ø. Jensen for at snakke om den udvikling, der har syntes ustoppelig.

- Det har aldrig været planlagt. Det var noget der bare skete, for da vi engang (tilbage i 2005, red.) stod på Onkel Dannys Plads og så, at der var helt proppet, mens lige så mange stod ude på Halmtorvet, så udvidede vi året efter til halvdelen af parkeringspladsen, siger Jesper Ø. Jensen og fortsætter i samme åndedrag,

- Året efter skete det samme, og derfra tænkte vi: Okay, hvis vi ikke kan være på den plads, så tager vi det fulde skridt. Så tager vi PH Caféen, Øksnehallen og Club 55 med, og dermed femdoblede vi faktisk pladsens areal fra det ene år til det andet.

Således kom festivalpladsens areal i 2007 op på den størrelse, den også har i dag og navnet START! er direkte udledt af, at festivalen er begyndt at mærke interesse fra hele landet og ikke mindst udlandet, hvorfor der var brug for et navn, der tillige kan fungere på andre sprog.

Formålet med at danne Vesterbro Festival var oprindeligt at råbe kommunen op med et krav om øvelokaler. Om at få et sted til vækstlaget på Vesterbro, hvor man ikke skulle betale høje lejepriser og sende fortjenesten i private folks lommer. Til det formål blev Musikforeningen Vesterbro (MUVE) skabt.

Politisk kamporganisation
Formålet skulle siden lykkes, da Københavns Borgerrepræsentation i 2004 besluttede at oprette øvelokaler i Den Brune Kødby. MUVE overtog siden administrationen af de ni oprettede øvelokaler, og sideløbende blev MUVE og Vesterbro Festival adskilt i to selvstændige foreninger, der enedes om fortsat at sætte fokus på og talentudvikle i det danske musikvækstlag. Det indebar også at fortsætte Vesterbro Festivals afvikling.

Jesper Ø. Jensen fremhæver, at det oprindelige formål, essensen bag festivalen, var, at det blev født som en politisk kamporganisation. Det princip lever stadig og udgør fundamentet bag festivalen. Men man er nødt til at sammenholde det med, at der aldrig før har været så mange ansøgere som i år.

Fra hen ved 350 ansøgere i 2006 over 700 i 2007 har hele 1.200 bands i år ansøgt om at få lov at spille på festivalen. Når man i den pulje har en stribe bands, som allerede har etableret sig i offentlighedens søgelys, men alligevel søger om at spille… Hvordan sikrer man så, at der stadig bliver plads til de små?

- Man skal huske, at vi er en platform. Det startede som et krav om øvelokaler, og de her bands hjælper med at fortælle historien om, at der er god musik herude. De er med til at løfte for alle de andre. Det er derfor, vi kalder det musikernes fællesskab, siger Jesper Ø. Jensen.

Men kan man netop skelne mellem de bands, der trækker læsset og alle de andre?

Ja, men man skal huske, at der er mange bands. Måske er der 5-10 kendte bands, men bagved ligger 100 bands, som ikke er kendte. I dag handler det meget om netværk, og det er musikerne, der sætter det her på dagsordenen og holder den her festival sammen.

Kan man sige, at man ikke kan lave festivalen uden de 5-10 kendte bands, der tiltrækker opmærksomhed?

- Det kan man nok godt, tror jeg, men nu får vi jo tilbuddet. Vi får eksempelvis Johnny Deluxe i år. De spillede til den allerførste festival, der overhovedet var. Og de har alle årene sagt, at de gerne ville komme og spille. Så passede det bare ikke ind, fordi de har haft kalenderen fyldt, men i år passede det, og nu kommer de.

Han understreger, at omdrejningspunktet altid har været, at musikerne kom til dem og ikke omvendt.

- Man kan også se på Magtens Korridorer. De drømte om at spille her, fordi det var her på Vesterbro, de havde skrevet deres sange. Hvorfor skulle vi sige nej til det? Det ville da være tåbeligt.

300 kroner for tre dage
En anden facet, der har ændret sig siden 2003 er prisen. Dengang var det gratis at komme med. I 2007 kostede et endagspas 100 kroner, og man skulle lægge 200 kroner for alle tre dage. I år er prisen henholdsvis 150 og 300 kroner. Er det en uundgåelig del af udviklingen?

- Vi er i et område, hvor der skal vagter til, fordi vi er midt i byen. Sådan er det bare. Og sådan er det også med økonomien. Det er ikke sat efter en indtjening, det er sat efter en udgift. Vi går efter at dække udgifterne, og et eventuelt overskud går til næste års festival eller til Bandakademiet (som talentudvikler og coacher musikgrupper, red.).

Han understreger, at udgifterne på ingen måde går til de forskellige bands. De er tværtimod typisk meget glade for, hvad der er af muligheder på festivalen, og hvad der er kommet af nye tiltag. Jesper Ø. Jensen pointerer:

- Hvis man skal afvikle sådan noget her, så bliver man nødt til at have nogle folk, der kan gøre det. I mange år var det: Hvem ville? Og så kørte man gear ind fra hele København for at få det afviklet. I dag bliver man nødt til at være en lille smule mere struktureret, for ellers går det hele op i har og briller, siger Jesper Ø. Jensen.

Yderligere vokseværk?
Kan man forestille sig at START! Festival vokser sig for stort til dette område? At det flytter til Amager, og at der pludselig bliver oprettet teltpladser?

- Nej, det tror jeg ikke. Vi er festivalen på Vesterbro.

Men når det nu er vokset hidtil. Det kunne jo godt fortsætte?

- Det kan være, min fantasi bare ikke er god nok, men jeg kan ikke forestille mig det lige nu, som det er. Vi har det rigtig godt, hvor vi er og er i nogle helt unikke rammer. Altså hvor ellers kan man finde brosten og brune gamle huse, som bare skaber stemning? spørger Jesper Ø. Jensen og kigger rundt.

Nogle timer senere står en kreds af tilskuere ved Air Scenen og ser Nephew præsentere sig under covernavnet: ”The Descendants of King Canute”. Simon Kvamm siger blandt andet fra scenen:

- Tak, fordi I ville se King Canute på jeres alt for i orden festival.

Nede foran i menneskehavet dukker fem lyssværd frem helt fremme ved scenen. Som en trofast Nephew-gestus og et tegn på, at der også her er nogle, der må have forberedt sig hjemmefra for at tage imod et band af denne kaliber. Netop disse mennesker symboliserer vel også festivalens balancegang. Mellem at hive de store navne, der tiltrækker lys og sværd, hvorefter nogle af disse tiltrukne gæster måske også får lyst til at høre de mere ukendte bands. Dem, som det hele handler om.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA