Reportage/anmeldelse: Lyd + Litteratur 2-festival i Århus

Tirsdag blændede den århusianske forening Litteraturen På Scenen og det alternative musikmagasin Geiger op for den anden Lyd + Litteratur-festival i Århus, denne gang henlagt til Ridehuset, der i frem til midten af november lægger hus til en lang række kulturelle arrangementer under fællestitlen Kulturama – og i samme anledning er smukt udsmykket.

Idéen med Lyd + Litteratur-festivalen er at sætte litteratur, lydkunst og musik i samspil, og det har arrangørerne i år gjort ved at sammensætte en række forfatter-musiker-konstellationer specielt til lejligheden. Årets festival startede dog med et ganske interessant foredrag ved lektor Jørn Erslev Andersen fra Institut for Litteraturhistorie ved Århus Universitet om litteratur, lyd og musik.

Derefter var turen kommet til forfatter-møder-musiker-arrangementerne. Første konstellation var electronica-navnet Goodiepal vs. forfatteren (og musikeren, i øvrigt) T.S. Høeg. Goodiepal var efter "et uheld" (ifølge rygter noget med at falde ud af et vindue) lettere immobil med begge hænder og den ene ben i gips, men fra sin kørestol formåede han kompetent at lægge en stemningsfuld lydkulisse omkring T.S. Høegs særdeles energiske og temperamentsfulde oplæsning af bl.a. en alternativ nationalsang, et sarkastisk, anti-små- og -højborgerligt opråb til det danske folk og en hyldest til hverdagens oversete helte. Bestemt i orden – også selvom der blev uddelt ufortjente verbale øretæver til Århus’ musikalske stolthed Under Byen. Men det var jo også digt…

Herefter kom turen til singer-songwriteren Jomi Massage (billedet, alias Signe Høirup Wille-Jørgensen, også kendt fra bl.a. Speaker Bite Me og Bows) og lyrikeren Anne-Lise Marstrand Jørgensen. De to Jørgensen-kvinder gik absolut godt i spænd sammen. Marstrand Jørgensens ret kølige oplæsning af egen billedrige lyrik suppleredes fint af Jomi Massages sensuelle sang og skiftevis følsomme og aggressive guitarakkompagnement, garneret med lidt mikrofonstøj med gulv. Bestemt ikke til at høre, at det var første gang, de to opførte dette show.

Heller ikke Goodiepal vs. T.S. Høeg-duoen, der som nævnt også var sammensat til lejligheden, virkede konstrueret, så indtil videre synes arrangørernes idé med at sammensætte forfattere og musikere, der ikke tidligere har samarbejdet, som en fin tanke, så længe der er en idé bag det. Det kan anbefales at følge anden og sidste aften af festivalen, som altså finder sted i aften i Ridehuset i Århus kl. 21. Her kan man opleve flg. musiker-forfatter-konstellationer: Sofus Forsberg vs. Mikkel Wallentin, Jab Mica Och El vs. Louis Jensen og Wäldchengarten vs. Christian Haun Nielsen.