x

Diefenbach: Brian Wilsons uægte sønner

Diefenbach: Brian Wilsons uægte sønner

Den danske kvintet Diefenbach har netop udsendt sit andet album "Run Trip Fall", og i den anledning fik GAFFA.dk en snak med gruppens guitarist, keyboardspiller og programmør Lasse Lyngbo (det er ham med kasketten på billedet).

Diefenbach udsendte i februar 2001 deres selvbetitlede debutalbum, der bød på overvejende instrumental guitarrock, hvilket fik mange til at genrebetegne den som postrock. På det nye album har gruppen imidlertid udviklet sig meget og inkorporerer også electronica - både nutidig og med retro-lyd - elementer af 70’ernes krautrock (Can, Neu m.fl.), funk, jazz og mere fokus på melodierne, ligesom der også er kommet mere sang med.

- Vi syntes, postrocken trængte til en udfordring. Den er gået totalt død og er blevet lidt for nørdet, siger Lasse Lyngbo og fortsætter: - På det første album gik vi i studiet, tre uger efter at vi var blevet dannet, og det album er indspillet meget live i studiet. Vi sagde: "Fuck, vi laver bare en plade hurtigt", og det gik også godt, men den blev næsten for indadvendt i forhold til, hvad vi egentlig står for. Lasse fortæller videre:

- På det nye er vi blevet bedre til at arbejde i - og med - studiet, og det er indspillet over en længere periode. Vi har arbejdet meget med ProTools, som har givet os mulighed for at redigere mere frem og tilbage i optagelserne og rigtig pille ved dem. Og vi vil ikke lade os begrænse af genrer eller lave den samme plade to gange i træk. Det er fedt, når navne som Beck eller OutKast hele tiden prøver noget nyt af, så det har vi også forsøgt. Vores næste album bliver nok også noget helt andet igen. For tiden er vi f.eks. ved at lave nogle nye sange, som er ekstremt poppede.

Ja, i jeres pressemateriale lancerer I jer som Brian Wilsons (Beach Boys) uægte sønner…
- Det er lidt en gammel joke. Vi har længe gået og sagt, at vi er nogle popdrenge, der er bare ikke nogen, der har opdaget det. Det nemmeste i verden er bare at være eksperimenterende, hvorimod det er svært at lave god pop. At vi begyndte at arbejde med vokal, var dog nærmest en tilfældighed, noget, vi fandt på undervejs, men det var nærmest som en åbenbaring, da det kom, og nogle af de numre, der egentlig var meningen skulle være instrumentale, fik en helt ny dimension med vokal. Og på et tidspunkt fik Allan (Mattson, bassist, sanger m.m.) fra bandet og jeg et Beach Boys- og The Byrds- og generelt 60’er-musikflip, og det var en stor inspiration. Og vi ville gerne lave sammenhængende album, ligesom man gjorde i slutningen af 60’erne og starten af 70’erne, hos f.eks. Beach Boys og Pink Floyd.

Selvom musikken er blevet lettere tilgængelig, er Diefenbach dog stadig ikke ligefrem mainstream, og gruppen er godt klar over, at de ikke kommer til at vælte sig i platinplader herhjemme. Af samme grund arbejder de på de internationale kontakter. Således udkom Diefenbachs debutalbum i Japan, og det nye kommer også derovre, ligesom bandet har udsendt et par singler og medvirket på compilations i England og arbejder på bookingaftaler rundt om i Europa.

Sælger af sig selv i Japan
- Vi har solgt et par hundrede plader i Japan gennem netbutikker. Det lyder måske ikke af så meget, men det er ret imponerende, nu vi slet ikke har lavet promotion for den. Folk må selv have fundet frem til den, og det er jo lovende, med alle de japanere, der er, siger Lasse og fortæller videre, at den megen opmærksomhed på dansk rock i udlandet forhåbentlig også kan hjælpe Diefenbach på vej derude.

Interviewet er ved at være slut, men der er lige noget, GAFFA.dk have en forklaring på:
På cd-coveret er afbildet et par fødder stukket ned i de gamle fodformede Jaco-sko fra 70’erne. Er det, fordi de nu skal forestille at være hippe igen?
- Det er lidt tilfældigt. Vi var ved at tage fotos til coveret, og så fik Allans kæreste, der tog billederne, den idé at tage et billede af sit snørebånd, der var gået op. Og hun havde så en Jaco-sko på. Og det blev så godt, at vi ville have det med på coveret. Bagefter er der så nogen, der har gjort os opmærksom på, at Jaco-sko er ved at komme på mode igen, så vi overvejer kraftigt, om vi skal lave et sponsorat med dem, griner Lasse.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA